گزارشی از پشت صحنه برنامه نمایشی و طنز رادیو تهران

به رادیو توشنبه خوش آمدید

گزارشی از پشت صحنه برنامه «خانه ما»

سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در رادیو

زیر بنای جامعه سالم را خانواده سالم تشکیل می‌دهد، افراد در یک خانواده متعادل با ارتباط نزدیکی که با یکدیگر دارند، مشکلات خود را مطرح می‌کنند و از دیگر اعضا همفکری و مشورت می‌گیرند، اما آنچه امروزه مشاهده می‌شود این است که افراد خانواده به دلیل مشغله زیاد و از سوی دیگر به دلیل فعالیت در‌ شبکه‌های مجازی، وقت زیادی را برای صحبت کردن با یکدیگر اختصاص نمی‌دهند.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۳۹
سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در رادیو

همین موضوع باعث می‌شود رفته‌رفته از یکدیگر دور شده و مشکلات بسیاری برای خود، خانواده و البته جامعه ایجاد شود و برای حفظ صمیمیت خانوادگی لازم است تلاشی دوسویه از سمت پدر و مادرها و فرزندان صورت گیرد، اما این که آنها چگونه باید این روابط صمیمانه خانوادگی را ایجاد و حفظ کنند و چگونه با مشکلات مواجه شوند و آنها را به بهترین شکل ممکن رفع کنند، نیاز به آموزش دارد. رادیو تهران با تهیه برنامه «خانه ما» تلاش می‌کند تا این کاستی‌ها را جبران و خانواده‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

استفاده از قالب نمایشی

علیرضا حبیبی، مدیر گروه این برنامه و گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است. او می‌گوید: رادیو تهران با توجه به دامنه وسیع در انتخاب مخاطبان هدف و انواع ارتباط‌ها سعی کرده تا بیشترین میزان مخاطبان ممکن را برای خود تعریف کند. برنامه خانه ما توجه اساسی به نهاد خانواده و جمعیت دارد و در قالب یک خانواده و به صورت نمایشی با حضور کارشناس و مشارکت و تعامل مخاطبان تلفنی و پیامکی تولید می‌شود. ازجمله نقاط قوت برنامه خانه ما استفاده از قالب نمایشی در تمام قسمت‌هاست که به عنوان اصلی‌ترین بخش برنامه طراحی شده است، البته در این برنامه و به رابطه دوسویه بین والدین و فرزندان، توجه به نهاد خانواده و روابط زن و شوهر و رابطه بین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به عنوان هسته اصلی خانواده و تکریم آنها تمرکز شده است.

وی می‌افزاید: از موضوع‌های این برنامه می‌توان به بررسی طلاق عاطفی و تاثیر آن روی فرزندان، توقعات فرزندان از پدر و مادر به عنوان منبع مالی، جابه‌جا شدن نقش پدر و مادر در خانواده، خانواده موفق و کوشا در زمینه‌های مختلف، زندگی با خانواده همسر (مزایا و معایب)، اعتماد به نفس کاذب همسر و... اشاره کرد. علاوه بر این؛ مشارکت و تعامل مخاطبان، توجه جدی به جایگاه نقش مادر در حمایت معنوی و مسائل عاطفی با همسر و فرزندان و نیز مقوله صله رحم از دیگر مولفه‌های این برنامه است.

البته از نقش مشورت در بهبود روابط فردی و گروهی و حل سوءتفاهم‌ها و نگرانی‌های خانوادگی و وسعت نظر در انتخاب موضوعات و جنبه‌های مختلف روابط خانوادگی هم غافل نشده است.

مشارکت و تعامل مخاطبان

بخش نمایشی برنامه از همان ابتدا آغاز می‌شود، سعید بارانی در نقش پدر خانواده، فاطمه سرلک در نقش مادر خانواده و ستاره نقدی در نقش فرزند خانواده ایفای نقش می‌کنند. داستان درباره مادری است که از همه چیز می‌ترسد و این ترس به فرزند او هم سرایت کرده است.

حماد خزائی یکی از تهیه‌کننده‌های برنامه است که به مدت 5 سال تهیه برنامه خانه ما را بر عهده دارد، او می‌گوید: در این پنج سال برنامه ما به لحاظ شکلی گونه‌های مختلفی را تجربه کرده است. در مقطعی این برنامه در قالب نمایشی اجرا می‌شد، اما در برهه‌ای دیگر خانه ما گوینده محور شد که این مساله مورد استقبال مخاطبان نبود، به همین دلیل از مهرماه امسال این برنامه دوباره به صورت بازیگر محور اجرا شد و ما شاهد استقبال بیشتری از آن شدیم، به طوری که در این 40 دقیقه تلفن‌ها و پیامک‌های زیادی به برنامه زده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که خانه ما با دیگر برنامه‌ها چه تفاوتی دارد، می‌گوید: تفاوت این برنامه با دیگر برنامه‌ها در بخش نمایشی آن است، ما این الگو را از سریال خانه سبز برداشت کردیم؛ خانه‌ای طراحی کردیم که می‌تواند خانه من، خانه تو یا خانه ما باشد با تمام خوبی‌ها، بدی‌ها و کاستی‌هایی که در همه زندگی‌ها وجود دارد، مشکلاتی که دغدغه‌های امروزی بیشتر افراد است. ما خانه‌ای صمیمی و ساده طراحی کرده‌ایم با خانواده‌ای متشکل از مادر و پدر، فرزند و حتی بزرگان خانواده و البته همسایه‌هایی است که مخاطبان برنامه هستند و مشکل ما مشکلات خودشان است، همیشه در مشکلات و گرفتاری‌ها به ما کمک می‌کنند و ما هم قصد داریم شنونده‌ها را به خودمان نزدیک کنیم.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها