گزارشی از پشت صحنه برنامه سینمایی«چراغ»

همراهی رادیو با جشنواره سینمایی کشور

همچنان یکی از بخش‌های جذاب سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر، برگزاری نشست فیلم‌ها با حضور ستاره‌ها و عوامل فیلم‌ها و اهالی رسانه است. نشست پرسش و پاسخ فیلم دفاع مقدسی «ویلایی‌ها» اولین فیلم بلند منیر قیدی و «نگار» ساخته متفاوت رامبد جوان هم شامگاه سه‌شنبه با حضور چهره‌ها و دیگر عوامل این آثار در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
کد خبر: ۹۹۷۴۴۲
نشست رسانه‌ای 2 فیلم زنانه

طنین صدای کویتی‌پور در برج میلاد

جلسه نقد و بررسی فیلم ویلایی‌ها با حضور منیر قیدی کارگردان، سعید ملکان تهیه‌کننده، ثریا قاسمی، طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، صابر ابر به عنوان بازیگران فیلم، علی قاضی مدیر فیلمبرداری و ستار اورکی آهنگساز برگزار شد.

به گزارش جام‌جم، در ابتدا ثریا قاسمی گفت: از این‌که در این جلسه حضور دارید، متشکرم. همچنین از سعید ملکان به عنوان تهیه‌کننده این فیلم تشکر می‌کنم. این فیلم در شرایط سخت ساخته شد. این فیلم لحظاتی از انتظار زنان در جهان است که به ظلم جنگ‌افروزان می‌سوزند.

او افزود: این فیلم هیچ شوی تبلیغاتی نداشت و حکایت زیبایی را که دیده بودیم به نمایش گذاشتیم. اگر این فیلم افتخاری بود به اندیمشکی‌ها و دزفولی‌ها تقدیم می‌کنم. از آنها و از خدمات و محبتی که در گرمای سخت به ما داشتند، تشکر می‌کنم و خوشحالم که در کنار جوانان توانستم گوشه‌ای از کار را بگیرم.

صابر ابر، بازیگر فیلم گفت: من سهم کوچکی داشتم و بودن در این فیلم برایم ارزشمند بوده است. اگر در این فیلم نبودم قطعا غبطه می‌خوردم. من بشدت به‌خاطر حسی که در فیلم وجود دارد یاد همه مادران می‌افتم و انتظار آنها، قابل ستایش و ستودنی است.

منیر قیدی؛ کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» با تشکر از مخاطبان گفت: ممنونم که سکوت و صبوری کردید و تا لحظات آخر فیلم را دیدید. از زمان نگارش تا ساخت ده سال طول کشید چون کسی تهیه‌کنندگی این فیلم را قبول نمی‌کرد.

طناز طباطبایی نقش اول زن این فیلم در مورد ویلایی‌ها گفت: وقتی منیر قیدی ده سال پای ایده ایستاد، از قبول نقش خودم مطمئن‌تر شدم و فکر می‌کنم که جای همه ما در فیلم درست بود.

او ادامه داد: ما فکر نمی‌کردیم که این اتفاق خوب برای فیلم ‌بیفتد. از سعید ملکان و منیر قیدی تشکر می‌کنم که باعث شدند یکی از متفاوت‌ترین کارهایم را انجام دهم. خوشحالم که در این فیلم بودم.

پریناز ایزدیار بازیگر دیگر فیلم گفت: بازی در ویلایی‌ها کار سختی بود. فیلمنامه بسیار درخشان بود و این فیلم برای من تجربه‌ای دوست‌داشتنی بود. من و تمام بازیگران باید از میان فیلمنامه‌هایی که پیشنهاد می‌شود، انتخاب درستی داشته باشیم. سعی کردم به تکرار در نقش نیفتم. به نظرم بویژه در ویلایی‌ها، تکراری در ایفای نقش‌ها وجود ندارد.

ستار اورکی، آهنگساز نیز در مورد فیلم گفت: وقتی فیلم را دیدم، نتوانستم جلوی احساس و اشکم را بگیرم. خدا را شکر می‌کنم که در این فیلم حضور داشتم.

منیر قیدی، کارگردان این فیلم اظهار کرد: من خودم را کارگردان فیلم اول نمی‌دانم، زیرا در 20 فیلم منشی صحنه بودم. ملکان فقط تهیه‌کننده نبود او یک مولف است و از حضورش در فیلم استفاده کردم.

انسیه شاه‌حسینی که در جلسه حضور داشت با تحسین فیلم «ویلایی‌ها» گفت: افتخار دارم بگویم، بعد از سال‌ها از تنها فیلمی که در مورد دفاع مقدس ساخته شده، لذت بردم. خوشحالم که یک منشی صحنه پرچم خاک خورده دفاع مقدس را علم کرده است. ثریا قاسمی بیداد کرد و واقعا نقش خود را زیبا بازی کرد.

منیر قیدی بیان کرد: من برای اولین بار با این قصه از طریق دوستانم آشنا شدم. دنبال خانواده‌ها و خانم‌هایی که آنجا بودند، گشتم و تحقیق کردم. فکر می‌کنم ماجرا به قدری جذاب بود که ارزش داشت ده سال به پای آن صبر کنم.

طباطبایی نیز در مورد کسب سیمرغ برای نقشش در ویلایی‌ها گفت: من به بحث سیمرغ کاری ندارم، اما این فیلم را با تمام وجود دوست دارم. اگر برای این فیلم سیمرغ بگیرم، خوشحال‌تر می‌شوم.

سعید ملکان در پایان این نشست گفت: من خوش شانسم که با کارگردان‌های خوب آشنا می‌شوم. باید فیلمنامه‌ها را خوب خواند و بعد تصمیم گرفت. فیلمنامه‌ها را خوب می‌خوانم و بعد نظر می‌دهم. از آقای کویتی‌پور تشکر می‌کنم که تیتراژ این فیلم را خواندند. تلاش کردیم در این فیلم سر سوزنی از فداکاری‌ شهدا را نشان بدهیم.

جوان: عاشق سینمای اکشن هستم

نشست پرسش و پاسخ فیلم «نگار» به‌کارگردانی رامبد جوان هم با حضور این کارگردان و تهیه‌کنننده و همچنین بهرام بدخشانی مدیر فیلمبرداری، احسان گودرزی نویسنده، وحید مقدسی صدابردار، امیرحسین قدسی طراح صحنه، نگار جواهریان و مانی حقیقی، بازیگران و محمود گبرلو؛ مجری در بامداد چهارشنبه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، جوان با اشاره به چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه برای ساخت این فیلم توضیح داد: عاشق سینمای اکشن هستم و کیف می‌کنم بر پرده سینما، اتفاقاتی اینچنینی بیفتد. راستش سه چهار سال پیش موقعیتی در ذهن من شکل گرفت. داستانی بر این اساس که دختری مانند نگار با چنین ویژگی فیزیکی در تهران حقش خورده شده است و حالا می‌خواهد آن را پس بگیرد، اما هیچ‌کس صدایش را نمی‌شنود و به او توجه نمی‌کند. در انتها این دختر از بس که شنیده نمی‌شود، دست به کار عجیبی می‌زند.

او ادامه داد: احسان گودرزی به عنوان نویسنده، ذهن سیال و فوق‌العاده‌ای دارد و از آنجا که تئاتری است و خیلی اهل سینما نیست، خوبی و بدی‌های مخصوص به خودش را دارد. من و نگار و احسان شروع به نگارش قصه کردیم و سپس از کسانی که دوست داشتیم، دعوت به همکاری کردیم.

گودرزی ضمن تائید صحبت‌های جوان، نگارش این فیلمنامه را مدیون رامبد جوان، نگار جواهریان و دیگر عوامل فیلم دانست که تاثیرات خوبی روی آن گذاشتند.

در ادامه این نشست، نگار جواهریان درباره تفاوت نقش خود در فیلم جدید رامبد جوان گفت: قطعا برایم مهم بوده که در «نگار» بازی کرده‌ام و هیچ شباهتی با نقش‌های دیگرم در این فیلم نمی‌بینم. در چنین ریسکی قرار گرفتن برایم جذاب بود. از زمان طرح یک خطی فیلمنامه در جریان آن بودم و بسیار خوش‌شانس بودم که قدم به قدم با فیلمنامه پیش رفتم و نقش را برای خود تحلیل کردم.

این بازیگر ادامه داد: در سینمای ایران استفاده از ویژوال‌افکت هنوز ناشناس است و جا دارد آن را بهتر یاد بگیریم. به هر حال تجربه کردن آن اولین بار برای من کیف خاصی داد.

رامبد جوان با اشاره به چرایی حضور این فیلم در بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر بیان کرد: قبل از جشنواره به من گفتند موافق هستی «نگار» در این گروه قرار بگیرد و من هم موافقت کردم.

او در ادامه افزود: هر آدمی جنبه‌های مختلفی دارد و همه وجوه من «خندوانه» نیست. به عنوان کسی که عاشق سینما هستم، دوست دارم کارهایی مختلف در سینما انجام دهم. هر سه فیلم قبلی‌ام که البته خودم تهیه‌کنندگی آنها را انجام نداده بودم، پرفروش بوده‌اند، اما این فیلم را که خودم تهیه کرده‌ام، احتمالا خیلی نمی‌فروشد، اما خوشبختانه اکنون از نظر مالی به کسی متعهد نیستم و فیلمی را ساختیم که دوست داشتیم و فکر می‌کردیم درست است.

او در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که چرا از پیمان معادی که از ابتدا قرار بود در این فیلم بازی کند، استفاده نکردید، گفت: پیمان می‌خواست در این فیلم بازی کند، اما یک روز تصمیم گرفت دیگر بازی نکند. خودم هم قطعا در این فیلم بازی نمی‌کردم، چراکه از لحاظ فرم و اجرا کاری سخت بود و اگر جلوی دوربین می‌رفتم، احتمال خطا برایم به عنوان کارگردان بالا می‌رفت.

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که شانس گرفتن سیمرغ را برای این فیلم چقدر می‌دانید، بیان کرد: اگر داوران باحال باشند یقینا به «نگار» توجه می‌کنند. این داورانی هم که من دیده‌ام، خیلی باحال‌اند.

بدخشانی هم ضمن تاکید بر این‌که اولین تجربه همکاری‌اش را در سینما با رامید جوان در فیلم «نگار» گذرانده است، گفت: از برخی همکارانمان که اسمشان در تیتراژ افتاده است، عذرخواهی می‌کنم. اولین تصویرها را از شب جنگل شروع کردیم و بعد از چند روز با کارگردان صحبت زیادی نداشتیم و به توافق رسیده بودیم، چراکه سلیقه‌های نزدیک به همی داشتیم.

مانی حقیقی نیز طی صحبت‌هایی کوتاه درباره نقشش در این فیلم گفت: وقتی نقش به من پیشنهاد شد، احساس کردم ریسک بزرگی است؛ چراکه ژانر آن بگیر نگیر دارد و محتوای روایی آن هم پیچیده است، اما هرچه جلوتر رفتیم تازه متوجه شدم همه چیز از قبل حساب شده است. اکنون هرچه بیشتر فیلم را می‌بینم، بیشتر متوجه استخوان‌بندی محکم روایی داستان آن می‌شوم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها