چطور شد که حضور در زیر سقف دودی را پذیرفتید؟
سابقه خانم درخشنده و دغدغههای اجتماعی ایشان برای همه روشن است. مسلما هر بازیگری دوست دارد با کارگردانان حرفهای در سینما کار کند. وقتی فیلمنامه زیر سقف دودی را خواندم، از کلیت کار و نقش خوشم آمد و در جلساتی که با خانم درخشنده داشتیم، به این نتیجه رسیدم که میتوانم از عهده کار برآیم.
در این فیلم نقش اصلی را بازی میکنید؟
نه ! در زیر سقف دودی، نقش اصلی ندارم اما این را هم بگویم که نقش اول یا دوم برایم اهمیت ندارد. آنچه مهم است، عمق نقش است. من بیشتر به تاثیرگذاری نقش در روند کلی داستان فکر میکنم. این تاثیرگذاری هم میتواند در چند سکانس اتفاق بیفتد و هم در کل فیلم. نقشی که در فیلم بازی کردم، چرخش و چالشی داشت که خیلی به دلم نشست. چرخش این نقش به اضافه تاثیرگذاری که در پیشبرد داستان داشت، باعث شد آن را دوست داشته باشم.
با تکیه بر بخشهای کوتاهی از فیلم که منتشر شده، به نظر میرسد این بار هم نقش پسر پر شر و شور و خلافکار را به عهده دارید؟
ترجیح میدهم، الان که فیلم در تمام سینماها اکران نشده، راجع به جزئیات نقش صحبت نکنم، اما در مجموع این کاراکتر خارج از عرف جامعه زندگی میکند. البته این را هم بگویم که در سالهای اخیر، کمتر نقش آدم خلافکار را بازی کردهام.
اصولا جنس بازی شما تلخ است، اما بعضا نشان دادید در فضای طنز بخصوص در موقعیتهای ویژه هم میتوانید یک شخصیت دوستداشتنی خلق کنید. چرا شما را در نقشهای مثبت کم میبینیم؟
اصلا روی کار طنز یا جدی اصرار ندارم. فیلمنامه برایم اولویت دارد. اگر قلاب فیلمنامه به من گیر کند، برایم فرق ندارد، آن کار جدی است یا طنز. تمام تلاشم را میکنم تا از پس نقش، خوب برآیم. فیلمنامه اگر قصه درستی داشته باشد، در هر فضایی که باشد، با کمال میل آن را میپذیرم. البته تا کنون کمتر در کارهای تصویری نقش طنز به عهده گرفتهام. فقط در فیلمهای تردست و چند میگیری گریه کنی که کمدی بودند، بازی کردهام، اما در تئاتر کمدی تجربه زیادی دارم.
در زیر سقف دودی، چالشبرانگیزترین بخش نقش برایتان کدام قسمت آن بود؟
در طول داستان، این آدم را براساس تعاریفی که در ذهنمان راجع به آدمهای این چنینی شکل گرفته، میبینیم تا زمانی که یکباره وارد زندگی خصوصیاش میشویم و دلایل انتخاب راه و روش زندگیاش را متوجه میشویم. شاید آن موقع است که راجع به این نوع آدمها فکر میکنیم و اینکه شاید جامعه و محیط اطراف، آنها را وادار به این نوع رفتار و زندگی کرده باشد.
پس یک جورهایی به او حق میدهید!
بله! من معمولا نقش آدمهای تخت و یک بعدی را بازی نمیکنم و ترجیح میدهم نقشهای چالشبرانگیزی را بپذیرم که میتوان با آنها همذاتپنداری کرد. در زیر سقف دودی هم شخصیتی را بازی کردم که کارهای خلاف عرف اجتماعی انجام میدهد، اما شاید بتوان با او همذات پنداری کرد که مثلا اگر من هم همین شرایط را داشتم، همین میشدم که او هست.
تحلیل پوران درخشنده را در به تصویر کشیدن موضوع طلاق عاطفی خانوادهها که خیلی هم در جامعه رواج پیدا کرده، چطور دیدهاید؟
هیچوقت نمیتوانم درباره نقشها و کارهایی که در آنها بازی میکنم قضاوت کنم، چون برای آنها زحمت کشیدهام و ممکن است دچار اغراق شوم ولی صادقانه میگویم، خانم درخشنده کارگردان بسیار مسلط و آگاهی است که خیلی خوب اطرافش را میبیند و میشنود. وقتی برای بازی در سکانسی با یکدیگر صحبت میکردیم، ایدههایی را که در جهت بهتر شدن کار میدادیم، میپذیرفت . کلا کار کردن با ایشان تجربه بسیار خوبی برای من بود.
شما با تئاتر شروع کردید، اما در میانه راه به سمت سینما و تلویزیون آمدید. چه شد که به کارهای تصویری علاقه پیدا کردید؟ به نظر میرسد کار در مدیومهای مختلف و تجربههای متفاوت را دوست دارید.
ملاک من، کیفیت فیلمنامه و نمایشنامه است. من از تئاتر شروع کردم، اما هیچ تعهدی ندارم که همیشه در تئاتر بمانم. من بازیگرم و بازیگری در هر حوزهای میتواند برای من اتفاق بیفتد.
طی این همه سال بازیگری، به کارگردانی هم فکر کردهاید؟
بله، اما فعلا ترجیح میدهم روی بازیگری تمرکز کنم. تا آمادگی لازم را در خودم نبینم و شرایط لازم را نداشته باشم،وارد حوزه کارگردانی نمیشوم.
چقدر به گرفتن سیمرغ جشنواره فیلم فکر میکنید؟
نمیشود گفت فکر نمیکنم، اما وقتی دارم بازی میکنم تمام حواسم به کیفیت بازی است. در لحظهای که بازی میکنم، هدفم گرفتن سیمرغ نیست، در آن لحظه فقط میخواهم تمام و کمال نقشم را اجرا کنم.
چشمانداز این دوره از جشنواره فجر را چطور میبینید؟
هنوز تصور کاملی راجع به فیلمهای این دوره ندارم، فقط شنیدهام که فیلمهای خوبی در راه است. امیدوارم مانند سال گذشته، شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره باشیم که پیامدش، استقبال گسترده مردم از فیلمها در اکران عمومی است.
یک فیلم ، یک بازیگر
گمانهها بر این بود که شهرام حقیقتدوست، امسال با سه فیلم زیر سقف دودی از پوران درخشنده، زرد ساخته مرتضی تقیزاده و لابی به کارگردانی محمد پرویزی در جشنواره فیلم فجر حضور پررنگ داشته باشد، اما با اعلام اسامی فیلمهای حاضر در بخش سودای سیمرغ، لابی و زرد از گردونه رقابت حذف شدند و حقیقتدوست ماند و یک فیلم.
ساناز قنبری
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد