کیسه هوا، یکی از ابزارهای امنیتی در خودروها است و کمک می‌کند سر راننده و یا سرنشین با بدنه خودرو برخورد نکند. این فنّاوری در دهه 1950 در آمریکا با حق انحصاری به نام دو فرد آلمانی و آمریکایی به نام‌های والتر ویندرر و جان هدریک ثبت‌شده بود.
کد خبر: ۹۹۶۲۴۴
وضعیت کیسه‌هوا در خودروهای ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین ، اولین کیسه هوا در سال 1968 روی خودروها نصب شد. این نسخه‌ها به‌وسیله هوای فشرده عمل می‌کردند. اما هوای فشرده‌شده سرعت موردنیاز را ایجاد نمی‌کرد و سازندگان مجبور به استفاده از یک ترکیب شیمیایی به‌جای آن شدند.

در سال 1971 شرکت فورد پلتفرم اولیه کیسه هوا را تولید کرد و در سال 1973 کیسه هوا بر روی یک مدل شورلت نصب گردید. در همین سال مدل تورنادو اولدزمبیل، به‌عنوان اولین خودرو با کیسه هوای سرنشین تولید و به فروش رسید. این شرکت بعد از گذشت 2 سال تمام خانواده بیوک و اولدزموبیل را به این گزینه امنیتی مجهز نمود. اما این کیسه‌های هوا در هنگام تصادفات خودشان تا حدی باعث مرگ‌ومیر می‌شدند.

تغییر و تحولات ادامه داشت تا درنهایت در سال 1988، یعنی 28 سال پیش، اولین نمونه کیسه هوا با ساختار امروزی به بازار آمد و با نصب بر خودروهای شرکت کرایسلر به بازار معرفی شد و فروخته شد. این سیستم که در سال 1988 ایجاد شد، تا اکنون بر روی خودروها نصب می‌شود.

در خودروهای تولیدی در کشور ما، وضعیت کیسه هوا، مشابه تولیدات سال 1988 در ایالات‌متحده می‌باشد. خودروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، پس از وضع قانون اجباری نصب کیسه هوا توسط سازندگان، با دارا بودن کیسه‌های هوا روبروی راننده و گاهاً در سمت سرنشین جلو، اولین و ابتدایی‌ترین وضعیت را دارا می‌باشد. این در حالی است که در بعضی از خودروها، به دلیل استحکام کم بدنه خودرو، عملاً بودن کیسه هوا و نبودن آن توفیر چشم‌گیری ندارد.

هم‌اکنون داشتن کیسه هوای راننده و سرنشین برای کلیه خودروها تولید روز در کشور اجباری است اما بیایید نگاهی هم به خودروهایی که در بازار خودرو دست دوم ایران در حال معامله هستند بیاندازیم را ازنظر تعداد کیسه هوا بررسی کنیم:

بدون کیسه هوا: در محصولات تولیدی سایپا تا سال 1389 همه مدل‌ها بدون کیسه هوا تولید می‌شدند. این اتفاق تا سال 92 نیز در مدل‌های 132 SX، SL و ساده ادامه داشت. در محصولات ایران‌خودرو هم، نسخه 206 های تیپ 1 و 2 بدون کیسه هوا بودند که البته اکنون چندین سال است یا توقف تولید و یا مجهز شده‌اند.

با 1 کیسه هوا: بسیاری از انواع تندر90 ها دارای 1 کیسه هوا هستند، تنها 2 مدل E2+LP و E1+CP+SP هستند که دو کیسه طراحی‌شده‌اند، ولی بسته به میزان پرداخت شما تعداد کیسه‌ها دقیقاً مشخص می‌شود.

با 2 کیسه هوا: همان‌طور که عرض شد تعداد کیسه هوا بسته به هزینه پرداختی است، ولی علاوه بر 2 یا 3 مدل تندر90، مدل‌های 206 تیپ 2 و 5 نیز 2 کیسه هوا معرفی می‌شوند.

همه این شرایط در حالی است که بیشترین تعداد کیسه هوا در خودرو 10 عدد در بعضی از مدل‌های خودرو هیوندا سانتافه می‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی
Germany
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
۰
۰
اگر تصادفی در پراید باعث عمل كردن كیسه هوا شود شدت ضربه راننده را له كرده است و از كیسه هوا كاری ساخته نیست. فقط آزاد سازی صنعت خودرو می تواند جان هزاران انسان بیگناه را از مرگهای قابل پیشگیری نجات دهد كه آن هم بعید بنظر میرسد..
ناشناس
United Kingdom
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
این در حالی است كه در بعضی از خودروها، به دلیل استحكام كم بدنه خودرو، عملاً بودن كیسه هوا و نبودن آن توفیر چشم‌گیری ندارد.

خود اینام همینو نوشتن، میگه بعضی دارن، ولی نداشته باشن هم توفیر خاصی نداره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها