یکی از مهم‌ترین منابع درآمد داعش تولید و قاچاق مواد مخدر است به‌گونه‌ای که گزارش‌های محرمانه از تامین نیمی از هروئین اروپا توسط این گروه خبر می‌دهند.
کد خبر: ۹۹۱۱۷۳
درآمد زایی داعش ازتولید مواد مخدر +عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس ، کارشناسان گروه‌های تروریستی و مسائل منطقه در این موصوع اتفاق نظر دارند که یکی از مهمترین دلایل موفقیت گروه «داعش» در توسعه و گسترش نفوذ خود در منطقه، برخورداری از منابع مالی و درآمدهای کلان است.

این موضوع داعش را به یکی از ثروتمندترین گروه‌های مسلحی تبدیل کرده که منطقه در طول تاریخش بخود دیده و همین امتیاز موجب استقلال و عدم وابستگی این گروه در تصمیم گیری و عمل شده است.

آنچه تاکنون از درآمدها و منابع مالی داعش در گزارش‌های خبری به آن اشاره شده، درآمدها و منابع مالی بوده است که این گروه از طریق فروش نفت مسروقه از چاه‌های نفتی سوریه و عراق و آثار باستانی این دو کشور در مناطق تحت تصرفش بدست آورده است.

اما بجز این دو منبع، داعش از منابع مالی و درآمدهای بسیار مهم دیگری بهره می‌برد که کمتر از آنها سخن بمیان آمده و یکی از مهمترین این منابع درآمدزای کلان «قاچاق مواد مخدر» است.

کاشت خشخاش و حشیش در رقه و موصل

در عراق، نیروهای امنیتی این کشور اکتبر سال 2014 به مستنداتی دست یافتند که دست داشتن داعش در قاچاق مواد مخدر در عراق را ثابت می‌کرد. سرلشکر «جمیل الشمری»، رئیس پلیس استان دیاله عراق از کشف انبار بزرگی حاوی انواع مواد مخدر در یکی از غارهای منطقه «حمرین» این استان واقع در 50 کیلومتری شمال شرقی بعقوبه خبر داده و تاکید می‌کند، بسیاری از داروها و قرص‌های کشف شده شناخته شده نیستند و مشخص نیست، چه تاثیری بر فرد می‌گذارد.

الشمری معتقد است آنچه موجب می‌شود، عناصر داعش شرایط سخت ماه‌ها محاصره و فشار در جبهه حمرین (در آن برهه زمانی) را تحمل کنند، مواد مخدر است که مصرف آن قدرت فرد را چندین برابر می‌کند.

رئیس پلیس دیاله تاکید می‌کند 80 درصد عناصر داعش مواد مخدر مصرف می‌کنند و با نزدیک شدن به عملیات نظامی میزان مصرف افزایش می‌یابد. همچنین نیروهای امنیتی عراق، تیمی وابسته به داعش را شناسایی کردند که مسئولیت قاچاق مواد مخدر این گروه در عراق را تشکیل می‌داد و خط نقل و انتقال این مواد بود که حین دستگیری اعضای آن 12 میلیون قرص مخدر کشف و ضبط شد که یکی از منابع مالی اصلی داعش در عراق را تشکیل می‌دهد.

مهمترین مناطق تولید افیون داعش در عراق شهرستان «الشرقاط» در استان صلاح‌الدین و منطقة «الرواشده» در 5 کیلومتری شرق شهرستان «بلد» از توابع استان صلاح الدین است که این گروه در آنها اقدام به کاشت خشخاش می‌کرد.

همچنین گزارش‌ها تاکید می‌کند، داعش برای تامین نیازهای داخلی خود در شهر موصل اقدام به کاشت حشیش و خشخاش در مزارع اطراف شهر موصل می‌کرد.

«سعید مموزینی»، مسئول دایره اطلاع‌رسانی حزب دموکراتیک کردستان عراق تاکید می‌کند که مزارع گسترده کاشت حشیش و خشخاش داعش در دو منطقه «حمام العلیل» و «المحلبیة» در جنوب موصل متمرکز است.

مموزینی با بیان اینکه کاشت حشیش و خشخاش قبلا بصورت سری و محرمانه در موصل انجام می‌شد، تاکید کرد در این اواخر و تا پیش از آغاز عملیات آزادسازی موصل داعش آن را علنی کرده بود و بموازات آن نیز پرده از اختلافات جدی بین سرکردگان این گروه در موصل بخاطر مواد مخدر برداشته شد.

در سوریه مزارع کشت حشیش و خشخاش داعش عمدتا در مزارع ریف‌های شهر رقه متمرکز است و داعش پس از تولید، آن را در بازارهای سیاه ترکیه به قیمت چندین برابر بفروش می‌رساند.

نکته مهم این است که منابع محلی تاکید می‌کنند، از زمان اشغال رقه بدست داعش مواد مخدر آزادانه و به وفور در این شهر خرید و فروش می‌شود، اگرچه قوانین داعش کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی را تحریم کرده و جرم می‌داند.

نکته بسیار تاسف‌آور استفاده داعش از مواد مخدر برای جذب کودکان است و در این راستا به کودکان اجازه مصرف این مواد داده می‌شود تا روحیه خشن‌تر و جنگجوتری بدست آورند.

کشف شبکه‌های زیر زمینی قاچاق مواد مخدر

آگوست گذشته وزیر کشور مغرب از کشف شبکه زیر زمینی بزرگی در گذرگاه مرزی «الکرکرات»، بین مغرب و موریتانی خبر داد که داعش در لیبی از آن برای قاچاق مواد مخدر از لیبی به مغرب و از آنجا به اروپا استفاده می‌کرد.

افزون بر آن سرویس‌های امنیتی اردن به تازگی از کشف چندین شبکه‌ تونل در طول مرزهای مشترک بین اردن و عراق و همچنین اردن و سوریه خبر دادند که داعش از آنها برای قاچاق مواد مخدر از جمله قرص کپتاگون استفاده می‌کرد و از داخل این شبکه‌های زیر زمینی میلیون‌ها قرص کپتاگون را کشف و ضبط کرده بود.

درآمد داعش از قاچاق مواد مخدر

آژانس مبارزه با مواد مخدر روسیه سال گذشته تاکید کرده بود، داعش حضور فعالی در عرصه قاچاق مواد مخدر در سطح جهان دارد و برآورد شده، درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر این گروه سالیانه 200 تا 500 میلیون دلار باشد.

این درحالی است که همین گروه علی رغم دست داشت در قاچاق مواد مخدر مالیات‌های سنگینی را بر دیگر قاچاقچیان یا گروه‌های مافیای مواد مخدر که محموله‌هایشان ملزم به عبور از مناطق تحت تصرف داعش است، بخصوص مافیای تجارت حشیش در مغرب که از طریق لیبی حشیش خود را به اروپا صادر می‌کند، وضع کرده و درآمدهای کلانی از این طریق بدست می‌آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها