بررسی روند مقابله با فساد در حوزه کالا و ارز در گفت و گوی جام جم آنلاین با فلاحت پیشه

قاچاق کالا؛ فاجعه‎ای بزرگ در کشور!

نمایندگان مجلس با موافقت طرح تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا و سیاست‌های دولت در مقابله با این امر؛ به تعطیلات یک هفته‎ای رفتند.
کد خبر: ۹۷۲۴۷۸
قاچاق کالا؛ فاجعه‎ای بزرگ در کشور!

به گزارش جام جم آنلاین، گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر رد تقاضاهای تحقیق و تفحص از بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا و بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق و دلایل ناکارآمدی آن در دولت‌های مختلف در جلسه علنی سوم آذر ماه مجلس قرائت شد.

بعد از قرائت گزارش از سوی کاظم دلخوش؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی، فلاحت پیشه به عنوان یکی از طراحان این تحقیق و تفحص توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

نمایندگان بعد از استماع دلایل ضرورت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه، با 150 رای موافق، 22 رای مخالف، 3 رای ممتنع از مجموع 205 رای با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده استان کرمانشاه، از پیشگامان بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا در مجلس، پیرامون ابعاد این طرح به خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین گفت: طرح مذکور امری است مهم در رابطه با کلیه کالاهای قاچاق و ارز، لذا صرفا بحث تحقیق در مورد عملکرد ستاد متولی آن را شامل نمیشود.

وی با تأکید بر عظم جدی مجلس در "ریشهکن کردن معضلی بنام قاچاق کالا" در کشور، ادامه داد: ما نمایندگان به دنبال این هستیم که اگر در این مورد خلاء قانونی وجود دارد، اقدام به قانون گذاری کنیم، چرا که در برخی موارد ورود مجلس در موضوع قاچاق کالا و جلوگیری از آن ضرورت پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه دلیلی برای نگرانی دوستان ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود ندارد ، خاطر نشان کرد: بنده به رغم اینکه یک دفاعیه در راستای ضرورت اجرای مبارزه با قاچاق کالا تنظیم کرده بودم، اما ترجیح دادم در صحن مجلس با قرائت گزارش رد کمیسیون اقتصادی از طرح دفاع کنم.

فلاحت پیشه در تشریح این گزارش عنوان داشت: بر خلاف اینکه بسیاری از واقعیت ها در گزارش فوق معکس نشده بود؛ با این وجود عمق فاجعه درباره میزان قاچاق کالا در کشور به وضوح نمایان است.

وی اضافه کرد: بر اساس همین گزارش در حال حاضر، 2500 کیلومتر از مرزهای کشورمان عملا تحت کنترل نیست. از طرفی، از تعداد 10 دستگاه خریداری شده "XRAY" هیچ کدام از آنها در گمرکات نصب نشده، اضافه بر آنکه 60 درصد اسکلههای کشور هم؛ فاقد نظارت و بازرسی بوده و در حقیقت سازمان بنادر و دریانوردی؛ امکان اعمال حاکمیت و نفوذ در بنادر را ندارد.

قاچاق کالا؛ فاجعهای بزرگ در کشور!

عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم از رقم 16 میلیارد دلاری سالیانه قاچاق کالا و ارز در کشور خبر داد و افزود: اگر بصورت میانگین و حداقلی محاسبه کنیم، میزان بالای قاچاق کالا؛ قاتل 1 میلیون شغل در ایران برآورد میشود و در حدود 2 برابر عملکرد عمرانی در یک سال؛ کشور را متضرر میکند.

وی تصریح کرد: البته مجموعه مطالب ذکر شده؛ به هیچ روی نافی تلاشهای صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق کالا در کشور نیست، لیکن اقدامات صورت گرفته متناسب با حجم این معضل خانمانسوز ارزیابی نمیشود.

افزایش 8 درصدی کشفیات کالای قاچاق در یک سال اخیر

فلاحت پیشه از نقش بارز طرح تحقیق و تفحص در فرآیند مبارزه با قاچاق کالا طی چند سال اخیر سخن گفت و یادآور شد: بر اساس طرحی که در سال 91 پیرامون ضرورت در امر مبارزه با فساد کالا و ارز در صحن مجلس قرائت شد و نیز تحقیق و تفحصی که پیشتر در مجلس کلید زده شد؛ موجبات شکل گیری قانون مربوطه فراهم آمد.

وی با اشاره بر اصرار برخی از وزرای دولت در آن مقطع مبنی بر به تعویق افتادن این طرح اظهار داشت: با وجود اینکه تعدادی از وزرا در تعویق اجرای آن با رییس جمهور مکاتباتی داشتند، اما در نتیجه اهتمام مجلس و اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ درصد کشفیات کالای قاچاق از 2 در صدسال 92 به 10 درصد در سال 94، افزایش یافت.

نماینده مجلس شورای اسلامی اعداد و ارقام موجود را بیانگر سهولت ورود حجم 90 درصدی کالاهای قاچاق به کشور برشمرد و ابراز داشت: کماکان اقتصاد کشور از این ناحیه با آسیبهای جدی روبه رواست.

طرحی که با تأخیر تصویب شد/ قاچاق کالا یک موضوع سیاسی است

فلاحت پیشه تصریح کرد: امروز عالیترین مقام مملکت دلسوزانه پیگیر ریشه کن کردن قاچاق کالا در کشور هستند پس، حجت بر همه ما تمام گشته و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند، «کالای قاچاق را بگیرید و آتش بزنید و با عوامل آن برخورد جدی کنید»؛ دیگر نباید هیچ دانه درشتی در ایران از هیچگونه کارت سبزی برای قاچاق برخوردار باشد.

وی ادامه داد: بنده بلافاصله پس از ادای سوگند هیأت رییسه موقت، اولین طرحی را که به مجلس محترم ارایه دادم، طرح تحقیق و تفحق از قاچاق کالا بود. ولی به دلایلی به تعویق افتاد که الان بعد از گذشت 6 ماه از آغاز بکار مجلس این طرح در خانه ملت رأی آورد.

فلاحت پیشه اعتقاد دارد: مبحث قاچاق کالا در کشور یک موضوع سیاسی است به این دلیل که افرادی در داخل اینگونه به اقتصاد مملکت ضربه وارد می کنند؛ کسانی هستند که از رانتهای دولتی برخوردارند و از طرفی گروههای ضد انقلاب هم، در خارج از کشور در قاچاق نظاممند و سیستماتیک دست داشته که تخریب اقتصاد ایران را نشانه گرفتهاند.

وی فرقههای تروریستی و برخی کشورهای منطقه و معاند با نظام جمهوری اسلامی را در زمره این گروهها قرار داد.

صدور شناسنامه برای کالاهای وارداتی

رییس کمیته سیاست خارجی و امنیت دفاعی مجلس در پایان گفت: بنده طرحی را مبنی بر ثبت مشخصات سجلی کالاهای وارداتی به کشور از کشور مبدا (صادر کننده) به مجلس پیشنهاد دادهام که امیدوارم رأی بیاورد.

فلاحت پیشه امکان رهگیری و پیگرد حقوقی کالا – رصد سلامتی و استاندارد بودن آن پیش از بارگیری به مقصد ایران را از مزایای این طرح برشمرد و ابراز امیدواری کرد: مجلس با تشکیل یک فراکسیون فراجناحی به حل معضل فساد کالا و ارز در کشور یاری رساند .

گفت و گو : محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
نظر
-
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
۰
۰
یعنی دیگه اون موقع میشه مثل خودروها ، ملت محكوم هستند به مصرف كالای بی كیفیت و چون رقیبی هم ندارند هرروز بی كیفیت تر از دیروز . خدا فقط به داد مردم برسه .
سمیر
-
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
۰
۰
این همه تعرفه گمركی میذارین روی كالاهای وارداتی . همه جور حمایتی از بنجل سازهای وطنی میكنین . قاچاقی جنس وارد میشه باز هم بنجل سازهای وطنی ناراحت حاشیه سودشون هستن . عجب لابی قدرتمندی دارن این بنجل سازهای وطنی !!!!!!!!!!!!
80 میلیون مصرف كننده بدبخت باید جنس آشغال رو ( از خودرو تا لوازم خانگی تا مواد غذائی ) گرون بخرن . در حالیكه با همین مقدار پول . میتونن بهترین كالای مشابه رو بدست بیارن . واقعا چه كسانی از این انحصارها منتفع میشن ؟؟؟
موحد
-
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
۰
۰
متاسفانه فساد در اكثر بدنه اقتصادی كشور ریشه دوانده و معلوم نیست چرا دولت توجهی به این موضوع ندارد امروز اگر یك كارگر خط تولید یك مفتول 20 سانتی را از كارخانه بیرون ببرد به جرم دزدی اون رو از شركت بیرون میكنن ولی قاچاقچیان در سطح كشور روز به روز گردن كلفتر میشن والبته پولداردارداردارداردارتر
احمد
-
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
۰
۰
اگه بخواهیم كالا قاچاق نشه باید قیمتهای داخلیمونو صددرصد كاهش بدیم امثال لوارم خانگی وبرنج
الف مرندی
-
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
۰
۰
اخه اگه جلوی قاچاق رو بگیرید مردم چطور جنس خارجی بخرن . پولی ندارن كه از پس انواع و اقسام مالیات ها بربیان. تلویزیون تو مناطق آزاد یا مثلا بانه با قیمت نمایندگی حداقل 1 میلیون تومن فرق داره چطور خرید كنن مردم ما ... شما نماینده مجلس جواب بده پدرم بعد 30 سال كار 1250 تومن خالص دریافتی حقوقشه ، شما چی ؟!!! شما چقدر حقوق میگیری ؟ مثلا از خودرو حمایت میكنید خوب شده برامون ها 2 تا شركت اشغال ساز كه فقط خون مردم رو بدوشن ، هیچ میدونی كشته های جاده ها از جنگ بیشتره؟!!! این ادم ها مگه سرمایه ملی نیستن مگه براشون پول خرج نشده. با این كارهاتون دم عید فقط باعث افزایش قیمت ها می شید و آه و نفرین مردم بیشتر میشه.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها