جام جم آنلاین در گفتگو با کارشناس ارشد صنعت بیمه بررسی کرد:

بیمه‌های عمومی در راه زندگی

سال گذشته اکثر شرکت‌های بیمه در برنامه‌ریزی توسعه بازارهای خود توجه ویژه‌ای به فعالیت و گسترش بازار بیمه‌های زندگی یا «عمر اندوخته ساز» داشتند، این تلاش‌ها امسال نیز ادامه دارد. اما برای کارشناسان صنعت بیمه این سوال مطرح است؛ ظرفیت، اندازه بازار و حجم بیمه گذاران این رشته در کشور چقدر است که ده‌ها شرکت بیمه انرژی خود را در این رشته متمرکز کردند؟!
کد خبر: ۹۶۴۸۵۵
بیمه‌های زندگی؛ جذابیت یا محدودیت؟!

به گزارش جام جم آنلاین، قریب دوازده سال است که محصول بیمه عمر اندوخته ساز به روش پلکانی وارد بازار بیمه و عرضه شده، تحت عنوان همین محصول بیمه‌های مستمری نیز تبلیغ می‌شوند! این موضوع نشان می‌دهد؛ سبد محصولات بیمه‌های زندگی در بازار بیمه کشور ما محدود است و محصول موجود نیز از مطلوبیت لازم برخوردار نیست.

حمیدرضا حاجی اشرفی، مدرس و مشاور بیمه می‌گوید: در بازارهای بیمه کشورهای صنعتی و توسعه یافته، بیمه‌نامه‌های زندگی در انواع مختلف و متنوع عرضه می‌شوند و محصولات آنها پاسخگوی همه سلایق و صاحبان درآمدهای مختلف است. همچنین انواع پوشش‌های بیمه مستمری به همراه بیمه درمان دوران فعالیت شغلی بیمه‌گذار و خانواده وی، به همراه تامین پوشش درمان دوران بازنشستگی و نیز بیمه‌نامه‌های عمر زمانی و تمام عمر و بیمه‌نامه‌های حوادث به این نوع بیمه‌های مستمری قابل اضافه شدن هستند.

تنوع محصولات بیمه‌های زندگی به قدری بالاست که برای همه اقشار اجتماعی جذابیت دارد، در صورتی که محدود بودن محصول در بازار بیمه در ایران مانع بزرگی در راه توسعه بیمه‌های زندگی محسوب می‌شود. از طرف دیگر؛ نحوه پرداخت کارمزد بیمه مستمری‌بگیران نیز با نمشکلاتی مواجه است، حاجی اشرفی با انتقاد از نحوی اجرای این طرح توضیح می‌دهد: روش محاسبه کارمزد اگرچه موجب تشویق فروشنده به فروش بیشتر بیمه عمر برای دریافت کارمزد بیشتر می‌شود ولی باید توجه داشت که این نکته موجب کاهش ذخایر ریاضی بیمه‌گذاران بخصوص سنین پایین‌تر شده و بجای اینکه به نفع بیمه‌گذاران باشد، به نفع شرکت‌های بیمه است. این موضوع مغایر اصل مشتری‌مداری و حفظ منافع بیمه‌گذاران است.

امروزه بخش عمده‌ای از اعضای شبکه فروش به دلایل مختلف به فعالیت در این بازار رو آورده‌اند. این در حالی است که شبکه فروش بیمه در کشورمان توانایی ارتقا سهم بازار بیمه‌های عمر، حداکثر تا سقف 10 درصد جمعیت کشور را دارد. برای دست‌یابی به این هدف‌گذاری، ایجاد تنوع در محصولات بیمه‌های زندگی با تصویب آیین نامه جدید بخصوص عرضه انواع بیمه‌های مستمری به‌همراه بیمه‌های درمان پایه و مکمل برای دوران جوانی و بازنشستگی بیمه گذاران و خانوارها و نیز امکان فراهم شدن فروش بیمه نامه بر اساس یک مدل مناسب مقابله با تورم که از ذخایر ریاضی بیمه گذاران در مقابل کاهش ارزش پول ممانعت کند، گره گشای توسعه بازار بیمه‌های زندگی خواهد بود.

به اعتقاد مدرس و مشاور پیشکسوت صنعت بیمه کشور؛ بیمه‌گذاران باید فواید و خدمات بیمه‌های زندگی را در زمان پرداخت حق بیمه‌ها لمس کنند. در این راستا بیمه‌های زندگی برای حمایت از امنیت شغلی و تلاش‌های بی‌دریغ شبکه فروش و نیز حمایت از سرمایه‌ها و پس‌اندازهای بیمه‌گذاران به نوآوری در محصولات و تغییر روش پرداخت کارمزد نیاز دارند. بدون این اقدامات هیچ تغییری در این رشته به وجود نخواهد آمد و اندیشه توسعه آن با شرایط فعلی محدودیت محصولات این رشته و سایر موانع موجود سرابی بیش نیست.

رضا گلین شریف دینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها