شتاب در شهر / تجربه یک بازی خوب ایرانی

شتاب در شهر 2، به جرات یکی از بهترین بازی‌های ایرانی است که تا به حال عرضه شده، وجوه تمایز قابل تحسین بسیاری هم دارد، اما گواهی دیگر بر این است که با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که تعدادی از دست‌اندرکاران ایرانی در این عرصه داشته‌اند، هنوز توجه به احساس مخاطب به آن تعالی لازم نرسیده است.
کد خبر: ۹۵۹۵۹۸
شتاب در شهر / تجربه یک بازی خوب ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین ، تکه‌های پازل کم‌کم دارند کنار هم قرار می‌گیرند، اما هنوز تا کامل شدن «تجربه کاربری» فاصله داریم. شتاب در شهر 2 ترکیب عجیبی دارد. گاهی از این‌که سازندگان ایرانی توانسته‌اند تا این حد یک تجربه گیمینگ را کم‌نقص عرضه کنند، انگشت به دهان خواهید ماند و گاهی از برخی کاستی‌هایش تعجب خواهید کرد.

خوبروی ایرانی

شتاب در شهر 2 بدون هیچ اغماضی، اگر بهترین دستاورد گرافیکی در تاریخ بازی‌سازی ایران نباشد، حداقل جزو چند بازی برتر است. سخت‌افزار مورد نیاز آن برای اجرا، بیش از آن چیزی است که توقع می‌رود و همین موضوع در این زمستان بازی‌های PC وطنی حسابی دلچسب است.

مسئولان مدل‌سازی بازی کم نگذاشته‌اند و با کمی انصاف به خرج دادن، می‌توان راحت به زیبایی بصری آن اعتراف کرد. البته بعضی از تصمیمات در طراحی آن مانند گنجاندن تزئینات محله‌های چینی در برخی خیابان‌ها، کمی گیج‌کننده است. اما دیدن کولرهای آبی در جای جای خیابان‌ها یا تابلوهای سر در کلینیک‌های پزشکی با نمک خاص خود، لطف کافی را القا می‌کند.

بازی دارای سیستم آب و هوای جمع و جوری است. شب و روز در آن کار شده و هم در باران مسابقه خواهید داد، هم در هوای آفتابی. هر دو هم خوب کار شده‌اند. افکت‌ها و لایه‌های گرافیکی نیز با سلیقه چیده شده و انعکاس خودرو در آب‌های جمع شده در چاله‌ها و تاثیر آن بر اجرام محیطی بر اثر برخورد نیز در این بازی ایرانی جلب توجه می‌کند. موارد دیگری نیز مانند حضور و دیده شدن راننده در خودرو از جمله جزئیاتی است که کمتر در کشورمان دیده‌ایم و به آنها اهمیت داده می‌شود. از این حیث باید به سازندگان دست مریزاد گفت.

وقفه در شتاب

گیم‌پلی فنی شتاب در شهر 2 نیز به نوبه خود خوب از آب درآمده است. نحوه هندلینگ و خصوصیات خودروها با یکدیگر تفاوت دارد. این هم یکی دیگر از شواهد زحمت سازندگان در تولید این بازی است. مسابقات، به لطف کنترل بسیار خوب خودروها، جذاب و نفسگیر از آب درآمده است. البته توقع پیچیدگی در سطح سری Need for Speed را نداشته باشید! هرچند، همان طور که بازی‌های ایندی و موبایلی ثابت کرده‌اند، وقتی بتوان ساده‌ترین چیز را به بهترین نحو ارائه کرد، هیچ توجیهی در ارائه پیچیدگی سطحی نیست. سازندگان نیز این را خوب فهمیده و همان چیزی را که انتخاب کرده‌اند به بهترین نحو ارائه داده‌اند.

سازندگان سعی کرده‌اند تنوع خوبی به بازی ببخشند. انواع فعالیت‌ها در بازی گنجانده شده که از جمله می‌توان به مسابقات اتومبیلرانی، مسابقات سرعت، پرش، جمع‌آوری آیتم و فرار از دست پلیس اشاره کرد. از طرف دیگر، تعدادی آیتم قابل جمع‌آوری به شکل نوار کاست در سراسر نقشه بازی پراکنده است که با یافتن هرکدام، موسیقی تازه‌ای به بازی افزوده می‌شود. به ادعای سازندگان، تمام موسیقی‌های بازی، انحصاری خود آن بوده و باز هم در این مورد باید امتیاز بالایی به آنها بدهیم.

سازندگان حتی یک بخش ارتقا نیز در بازی تعبیه کرده‌اند که از طریق آن می‌توانید مهارت‌های مختلف نقش اصلی داستان را تقویت کرده و بازی را ساده‌تر کنید. گیم‌پلی بازی تا زمانی که در ماموریت‌های عاری از پلیس می‌گذرد، واقعا جذاب و لذتبخش است. متاسفانه در بقیه اوقات، هوش مصنوعی بازی بیش از حد به عملکرد بازیکن حساس است. بارها پیش می‌آید با فراغ بال در حال رانندگی در خیابان بوده و مقصدی را پیش رو دارید که در دقیقه نود، به دلیل عکسبرداری یک دوربین نظارتی از شما یا در معرض دید پلیس قرار گرفتن، تعقیب و گریز پلیس با شما آغاز می‌شود.

کار سخت‌تر می‌شود

در نقشه به نسبت کوچک شتاب در شهر، جایی برای سوراخ سنبه‌های فراوان نیست، همین کار بازیکن را خیلی سخت می‌کند. هوش مصنوعی نیروهای پلیس نیز بیش از حد متخاصم بوده و عرصه را بر بازیکن تنگ‌ می‌کند. از طرف دیگر هرچه از زمان تعقیب و گریز بگذرد، حملات پلیس شدیدتر شده و در نهایت، در صورت دستگیری، جریمه‌ای چند برابر حالت عادی برایتان در نظر می‌گیرند. دیری نمی‌پاید که نتیجه بگیرید بهترین راه، تسلیم شدن از همان اول و قناعت به یک برگه جریمه است، نه چند تا.

از طرف دیگر، بازیکن ابتدا به نقشه دسترسی ندارد. حتما اولین امتیازات ارتقای خود را به تقویت مهارت لازم برای گشودن نقشه شهر اختصاص بدهید. تا وقتی نقشه نیست، بازیکن باید سرگردان در نقشه دور خود تاب بخورد تا با صرف زمانی قابل توجه، مسیر خود را بیابد.

متاسفانه پس از باز کردن نقشه نیز به علت عدم امکان زوم روی آن، مشکل چندان رفع نمی‌شود و دائم باید نقشه را بالا آورده و پیچ بعدی را برای خود مشخص کنید. البته ظاهرا سازندگان برای این بازی امکان GPS را هم فراهم کرده‌اند که با حرکت دادن نشانگر روی اهداف و زدن Enter فعال می‌شود، اما تلاش‌های ما که ثمر نداشت و نتوانستیم از این ابزار باارزش استفاده کنیم. همچنین، وقتی فعالیت‌های خاص را روی نقشه کنترل می‌کنید، اشاره خاصی به سطح سختی آنها نشده و مجبورید حتما تمام مسیر را تا آن مسابقه خاص طی کنید. اگر خودرویتان قدرت کافی برای پیروزی در آن مسابقه را نداشته باشد ـ که کم پیش نمی‌آید! ـ یا باید به باخت یا انصراف تن داده و مبلغ قابل توجهی از دارایی‌تان را ببازید یا زرنگی کنید و بازی را متوقف کرده، سپس به منوی اصلی بازی بازگردید و دوباره بازی را بارگذاری کرده و یک ماموریت دیگر را امتحان کنید.


از سوی دیگر، هر بار که خودروی شما صدمه ببیند، حتما باید به تعمیرگاه مراجعه کنید، در غیر این صورت شتاب و قدرت خودرویتان، افتی قابل توجه خواهد داشت. مشکل اینجاست که این تعمیرگاه‌ها در بعضی نقاط نقشه به هم نزدیک هستند و در برخی قسمت‌های نقشه وجود خارجی ندارند. قطعا بازیکن هر بار این سفر کسل‌کننده را تجربه کند، می‌خواهد با سرعت تمام به سمت مسابقه مورد نظر بتازد که اگر شانس بیاورد و بین راه، پلیس دنبالش نیفتاده و خودرویش را دوباره تخریب و نیازمند به تعمیر نکند، باز هم ممکن است با یک مسابقه فراتر از سطح خودرویش مواجه شود.

عنوان ایرانی با قیمت مناسب

باگ‌هایی نیز در بازی مشاهده شد. از جمله بیرون پریدن از بازی، پس از خرید یک خودرو با رنگ خاص، قفل کردن کلی بازی، فرو رفتن خودرو در محیط و به هم ریختگی گرافیک اثر که البته طی 6 ـ 5 ساعت بازی کردن، تعدادشان از انگشتان دست فراتر نبود.

بازی خودروهای متنوعی دارد و گزینه‌های تنظیمی خوبی نیز برای آن اندیشیده شده است. می‌توانید تعلیق، موتور، نیترو و موارد دیگری را ارتقا داده و عملکرد خودروی خود را بهبود ببخشید. توصیه می‌کنیم از ارتقا نترسید و با خرج کردن مبالغی، پیروزی خود را در مسابقه‌های سخت‌تر تضمین کنید. در غیر این صورت، از نتیجه گرفتن وا می‌مانید. در کل، با قیمت بسیار مناسبی که این عنوان عرضه شده، پکیجی قابل توجه دریافت می‌کنید که شاید بی‌نقص نباشد، اما بی‌لطف هم نیست.

سیاوش شهبازی - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
۱
۰
باحال

نیازمندی ها