کد خبر: ۹۵۵۹۰۱
شبکه های اجتماعی فرصت بازنمایی ارزش های عاشورا

کتایون مصری

روزنامه نگار

هنگامی که شبکه های اجتماعی در دو دهه اخیر با سرعت باورنکردنی شان رشد کردند و به شخصی ترین فضای بین فردی سرک کشیدند، کمتر کسی پیش بینی می کرد که حضورشان به اعتیاد تبدیل شود و روزی نبودشان برایمان کابوس باشد. اما این اتفاق افتاد ودر حال حاضر ایرانی ها جزو فعال ترین کاربران فضای مجازی هستند. اما چرا در استفاده از فضای مجازی همیشه عادت کرده ایم که نیمه خالی لیوان را ببینیم؟ نگاهی به تحلیل ها و گزارش های موجود در رسانه ها وحتی محافل دانشگاهی نشان می دهد که استفاده از فضای مجازی همیشه با نوعی هشدار همراه بوده و چوب تبذیرکارشناسان همواره بالای سر کاربران قرار داشته و دارد؛ عناوینی مانند « شبیخون فضای مجازی»،« هیولای اینترنتی»، « آسیب های فضای مجازی درخانواده»، « فضای مجازی قاتل خاموش» و... نشان می دهد که ما و کارشناسان ما نگاه بیطرفانه ای نسبت به شبکه های اجتماعی نداشته اند. این درحالیست که براساس آمارها؛

  • در حدود 45 درصد از کاربران تلگرام را ایرانی ها تشکیل می دهد و از آنها به عنوان بیشترین بازدیدکنندگان تلگرام نام برده می شود. رتبه این شبکه در رده بندی پربازدیدترین سایت های دیده شده از سوی کاربران ایرانی در رده 29 است.
  • رتبه شبکه واتس آپ در رده بندی پربازدیدترین سایت های دیده شده از سوی کاربران ایرانی در رده 47 است.
  • اینستاگرام هم که عمر مفیدش از 5 سال فراتر نمی رود، پربازدیدترین شبکه اجتماعی اینترنتی در ایران است و رتبه 51 را در بین سایت های پربازدید ایرانی کسب کرده است.

این آمارها نشان می دهد که ایران از نظر کاربرد شبکه های اجتماعی در بین کشورهای درحال توسعه موقعیت ممتازی دارد، پس چرا تاکنون نتوانسته ایم از روی مثبت این شبکه ها بهره مند شویم؟

  • آزمونی بنام محرم

اگر کاربران میلیونی شبکه های اجتماعی اعم از اینستاگرام . توییتر و تلگرام را در ایران به ارتشی سایبری تعبیر کنیم، در یک هفته گذشته این ارتش در ارسال پیام ها و تصاویر مربوط به عاشورای حسینی در فضای درندشت مجازی خوش درخشید، بسیاری از کابران با تغییر عکس پروفایل وانتشارتصاویر عزاداری های تاسوعا و عاشورای حسینی، بهترین مبلغان شیعه در عرصه جنگ نرم بوده اند. چرا که برخی رسانه های بانفوذ غربی هم مثل هرسال با انتشار وتوزیع تصاویر قمهزنی و چهره های خون آلود قمه زنان تلاش کردند تا به تثبیت چهره ای خشن و بی منطق از شیعیان بپردازند.

اما شاید این اولین سالی بود که کاربران ایرانی با توییت و انتشار میلیون ها عکس و متن، پیام عاشور رااین بار در فضای مجازی زنده نگاه داشتند. چنین رویه ای نشان داد که هرچند آسیب های فضای مجازی قابل انکار نیست و نمی توان از آنها بسادگی گذشت وبا رشد سواد رسانه ای می توان از حجم چالش های آن کاست، اما ظرفیت های داشتن میلیون ها کاربر شبکه های اجتماعی برای ما، فرصتی بی نظیر در صدور ارزش هایی است که دشمن همواره با قلب و تحریف آن به تضعیف مسلمانان پرداخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها