نسل پنجم فناوری اینترنت همراه در راه است. پیش‌بینی می‌شود، در این نسل تاخیر در برقراری ارتباط بین محیط مجازی و وسایلی که تحت وب در زندگی حقیقی ما فعالیت می‌کنند،‌ در حد چند میلی‌ثانیه (کمتر از 30 میلی‌ثانیه) کاهش یابد. هرچند نسل پنجم هنوز رسما ارائه نشده است، شرکت‌های مهم فناوری جهان در حال آزمودن سیستم‌هایی هستند که فضای کاری در دنیایی مجهز به نسل پنجم را شبیه‌سازی کند.
کد خبر: ۹۵۲۵۵۲
تلکام، ربات‌ها و نسل پنجم اینترنت

در نمایشگاه ایران تلکام امسال، برخی شرکت‌های ایرانی در اقدامی جذاب،‌ بخش بزرگی از سالنی را به شبیه‌سازی توانایی‌های اینترنت5G و ارائه قابلیت‌هایی که فناوری ارتباطی تحت شبکه با ارائه این نسل پیدا خواهد کرد، اختصاص داده بودند. در این میان،‌ شبیه‌سازی با استفاده از ربات‌های مختلف جالب توجه بود. در نمونه‌ای از این ربات‌ها، رباتی تعادلی در مسیری اقدام به حرکت می‌کرد. این ربات که دارای دوچرخ بود با استفاده از سیستم ارتباطی بی‌سیم با رایانه ارتباط برقرار می‌کرد. متصدی رایانه با ارسال سیگنال‌های کنترلی به این ربات با تاخیرهای زمانی مختلف به تماشاگران نشان می‌داد که در نسل فعلی برای برقراری ارتباط از راه دور با سیستم‌های واقعی چه تاخیری داریم؛ تاخیری که باعث می‌شد ربات تعادلی نتواند وضعیت خود را روی دو چرخ ثابت نگه دارد و به دلیل تاخیر ارسال دستورهای کنترلی نقش برزمین می‌شد.

از طرف دیگر،‌ وقتی نسل پنجم وارد بازار جهانی شود تاخیر در برقراری ارتباط به حدی کم می‌شود که ربات حساسی که تنها روی دو چرخ کوچک متعادل شده است،‌ می‌تواند براحتی و تحت شبکه کاملا پایدار بماند. کارشناسان فناوری پیش‌بینی می‌کنند که نسل بعدی اینترنت،‌ تحولی در استفاده آنلاین از ربات‌ها باشد و برای اموری مانند کنترل از راه دور ربات‌های جراح، سیستم‌های ناوبری هدایت شونده از راه دور و... بازار و قابلیت‌های بسیار خاصی را خواهند داشت. از این لحاظ تلکام امسال در سالنی خاص، شاهد ترکیبی از فناوری‌های نوین مانند دنیای اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند، سیستم‌های بازی فناورانه تحت وب، محیط‌های واقعیت مجازی و دنیای ابزارهای مکاترونیکی و ربات‌ها بود که بر اساس فناوری‌های ارتباطی نوین تحت وب قابلیت کارکرد در آینده را داشتند و نوید خوبی را برای مخاطبان این گونه فناوری‌ها در کشورمان به همراه داشت که همراه با تکامل فناوری در جهان، شرکت‌ها و فناوران در کشور عزیزمان هم دست به کار استفاده و کاربردی کردن این سیستم‌ها در ایران هستند.

آریا صبوری

پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
داود
-
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
۰
۰
بابا اینا تو همون 2G موندن اونوقت بحث 5G میكنن

نیازمندی ها