وزیر اقتصاد آلمان در آستانه سفر به ایران اظهاراتی غیر دیپلماتیک بر زبان جاری کرد که انتقاد مقامات ایرانی را به دنبال داشت.
کد خبر: ۹۵۲۳۹۷
جلالی: سخنان وزیر اقتصاد آلمان محکوم است / یک کارشناس: اظهارات گابریل مخل برجام خواهد بود

به گزارش جام جم آنلاین،"زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور در حالی دیروز به ایران سفر کرد که در آستانه سفر خود خط و نشان های زیادی را برای ایران کشیده و حق موجودیت اسراییل را به عنوان پیش شرطی برای برقراری روابط خوب اقتصادی با تهران عنوان کرده است.

بعد از انعقاد برجام در 28 تیرماه سال 1394گابریل در راس هیئتی بلند پایه به ایران سفر کرده بود و این دومین سفر وزیر اقتصاد قدرتمندترین کشور اروپایی به ایران محسوب می شود.

ظریف: کسی برای ایران شرط و شروطی تعیین نمی‌کند

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به پیش شرط یک مقام آلمانی برای گسترش روابط تهران-برلین می‌گوید کسی برای ایران شرط و شروطی تعیین نمی‌کند و ایران یک کشور مستقل است.

محمدجواد ظریف شنبه (10 مهر) در حاشیۀ رونمایی از کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وزیر اقتصاد آلمان برای سفر به ایران شروطی تعیین کرده‌است، افزود: «سیاست‌های ما مشخص است و کشورهای مختلف با علم به سیاست‌های ایران که سازنده است، به این کشور سفر می‌کنند.»

وی تأکید کرد: «کشور ما کشور اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه است؛ کشوری که در برابر فشارهای ناروا 37 سال ایستادگی کرده‌است.

جلالی: کشورها به مسایل داخلی خودشان بپردازند و اجازه اظهار نظر در مورد سایر کشورها را به خود ندهند.

"کاظم جلالی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پیرامون اظهارات مداخله جویانه وزیر اقتصاد آلمان ، در گفت‎وگو با جام جم آنلاین گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقلی بوده و لذا هزینه و بهای سنگینی هم برای استقلال پرداخته است و بدون تردید بر روی استقلال طلبی و عدم مداخله کشورهای دیگر در امور خویش بسیار تأکید دارد.

وی تصریح کرد: از این جهت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر چارچوب‎های تعین شده مطابق بر قانون اساسی اقدام می‎کند. معتقدیم کشورها باید بیشتر به مسایل داخلی خودشان بپردازند و اجازه اظهار نظر در مورد سایر کشورها را به خود ندهند.

جلالی با اشاره بر اینکه، کشورهایی که ادعا می‎کنند برقراری روابط با ایران دارای الزاماتی است، افزود: یکی از مهمترین شروط، به رسمیت شناختن استقلال و عدم مداخله در امور داخلی کشور مقصد است.

وی ابراز داشت: برهمین اساس هر گونه اظهار نظری که به نوعی دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی محسوب شود، از نظر ملت ایران و مسئولان نظام؛ محکوم و غیر قابل پذیرش است.

هانی زاده: وزارت خارجه می بایست روادید وزیر اقتصاد آلمان را لغو می‎کرد

اما در همین ارتباط "حسن ‎هانی‎زاده" کارشناس سیاست خارجی به جام‎جم آنلاین گفت: اظهارات وزیر اقتصادی صدراعظم آلمان در آستانه سفر به ایران، نوعی دخالت آشکار در مسایل داخلی ایران است.

وی تصریح کرد: متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشور به اظهارات "گستاخانه زیگمار گابیریل" پاسخ متناسبی نداده است. بنظر می‎آید وزارت خارجه می بایست روادید این شخصیت اقتصادی آلمان را لغو کرده و اجازه سفر وی را به تهران نمی‎داد.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه می‎افزاید: موضوع سیاست خارجی ایران یک مسئله ملی است و ارتباطی به آلمان و سایر کشورها ندارد. ضمن اینکه در تعریف روابط دیپلماتیک تهران با سایر دول، در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی تبیین می‎شود. بنابراین اینگونه اظهار نظرها دخالت آشکار در حوزه داخلی ایران تلقی می‎شود.

هانی زاده با اشاره بر اینکه از منظر جمهوری اسلامی؛ رژیم غاصب اسراییل یک دولت نامشروع است، می‎افزاید: رژیم اشغالگر قدس در کشتار مردم بی گناه منطقه بوِژه مردم مظلوم فلسطین نقش پررنگی را ایفا کرده، لذا نظام اسلامی ایران در چارچوب اصول و ارزشهای ملی خود با سیاستهای رژیم صهیونیستی همواره مخالفت کرده و در آینده نیز خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر آلمان و نه هیچ دولت دیگری، اجازه مداخله در سیاست خارجی ایران را در این زمینه و سایر موارد مانند حقوق بشر و غیره ندارد. از این رو ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی واکنش جدی تری نسبت به این موضوع از خود نشان دهد.

شیرزاد: اظهارات مداخله جویانه در مورد سیاست داخلی جمهوری اسلامی یک امری نکوهیده است

"حمیدرضاشیرزاد" استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد بین‎الملل پیرامون مصاحبه اخیر گابریل با نشریه اشپیگل می‎گوید: در تعاملات بین‎المللی بویژه معادلات اقتصادی شرط گذاری از طرف مقابل پیش از توافق امر متعارفی است.

اما تسری این موضوع به سایر حوزه‎های سیاسی یک کشور نتایج مداخله جویانه را در پی خواهد داشت. از این جهت اظهارات وزیر اقتصاد آلمان در رابطه با سیاست داخلی جمهوری اسلامی یک امر نکوهیده برآرود می‎شود.

وی تصریح کرد: بطور کلی در نظام بین‎الملل این گونه تعیین پیش شرطها مردود است. مضاف براینکه آلمان یکی از طرفهای مذاکره با جمهوری اسلامی بوده و در اصل پس از حصول توافق برجام، تعیین شروط ثانویه از نظر مقررات بین المللی در حوزه اقتصادی وسیاسی قابل پذیرش نیست. بنابراین معتقدم این گونه اظهار نظرها توافق برجام را زیر سئوال خواهد برد.

محمدرضاشجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
نعیم غفوری
-
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
۰
۰
باید اظهارات وی در كنفراس مطبوعاتی تهران هم بررسی شود شاید منظور بد بیان شده چون ایم مسایل داخلی به آلمان ربطی نداره/آلمان شانس روابط با ایران رو از دست نده؟
w
-
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
۰
۰
باز هم میگم وخواهم گفت كه آلمانی ها برده صهیونست های خوك صفت هستن و هیچ وقت روابطمون
با آلمان عادی نمیشه الان هم كه اومدن مثل سگ به اینجا فقط بحث سودشونه كه كالا رو فقط بفروشن
به ما نه اینكه تكنولوژی بیارن
روح الله
-
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
۰
۰
میخواد بیاد جنساشو بند كنه شرط هم میذاره خوبه والله نوبرشه /// عاقبت رو دادنه

نیازمندی ها