اما محمد رجبی، مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا به خبرنگار ما میگوید که واردات بهمنظور انتقال فناوری و کاهش عمر ناوگان انجام میشود. گفتوگوی ما را با وی بخوانید:
براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی، واردات محصولاتی که توان تولید آن در داخل وجود دارد نباید صورت گیرد اما اکنون شرکت قطارهای مسافری رجا قصد دارد تعدادی واگن از خارج وارد کند، در حالی که شرکتهای تولیدکننده داخلی برای تأمین واگنهای قطار اعلام آمادگی کردند. آیا این تصمیم به دلیل بهروز نبودن تولیدات داخلی است یا دلیل دیگری دارد؟
هدف ما از واردات واگن، علاوه بر نوسازی ناوگان، ایجاد ظرفیت و انتقال فناوری به داخل کشور هم است. ما جلسات زیادی با شرکتهای واگنساز داخلی داشتیم و نتیجه این شد، هر واگنی را که آنها ساختند ما خریداریم. اینگونه تصمیمات بر اساس ظرفیتهای واقعی گرفته میشود نه ظرفیتهای اسمی.
برخی شرکتهای واگنساز عنوان میکنند مشکلشان رکود، نقدینگی و کمبود تقاضاست. شما با خرید از آنها میتوانید بخشی از معضلات آنها را پوشش دهید.
در این زمینه باید بگویم نقدینگی بخشی از مشکل آنهاست اما اصلیترین معضل نیست. یکی از شرکتهای واگنساز داخلی بارها قرارداد خرید و تحویل واگن را در سالهای گذشته به تعویق انداخته است اما با این حال ما بر اساس سیاستهای اقتصادمقاومتی خودمان را موظف کردیم تا از تولیدات داخلی بهره ببریم. صددرصد واگنها در داخل ساخته نمیشود و بخشی از آنها و مواد اولیه از خارج تأمین میشود که این کار سازندگان داخلی را برای تحویل کالا سخت میکند.
تجهیزات دیگر قطار هم از خارج وارد میشود؟
برخی تجهیزات مانند ترمز قطار در اختیار سه کشور بزرگ است و کشورهای دیگر برای تأمین قطعات ریسک نمیکنند که از تولیدات داخلی خود استفاده یا بخواهند کیفیت پایینتری را انتخاب کنند.
اگر شما از تولیدکنندگان داخلی خرید کنید، مشکلات نقدینگی آنها هم حل میشود. چرا این کار را نمیکنید؟
به غیر از شرکت حملونقل ریلی رجا بخشهای مترویی را هم باید در نظر بگیرید. اکنون مترو در کشور حدود 2000 واگن نیاز دارد و بعید میدانم که تا ده سال آینده شرکتهای داخلی بتوانند آن را تأمین کنند. اگر بخواهیم منتظر شرکتهای داخلی بمانیم باید در صف برویم و همزمان باید واگنهای فرسوده را هم از رده خارج کنیم.
عمر ناوگان ریلی کشور چقدر است؟
40 سال است و با توجه ضرورت نوسازی ناوگان ریلی، شرکت رجا خرید 250 دستگاه واگن مسافری را در دستورکار خود قرار داده و قصد داریم این عمر را به 20 سال برسانیم.
چه تعداد از این واگنهای خارجی دست دوم هستند؟
از آنجایی که شرایط اقلیمی ایران با کشورهای دیگر متفاوت است، پیدا کردن واگن دستدوم برای واردات سخت و تعداد بسیار اندک است که خیلی به چشم نمیآید.
محمدحسین علیاکبری - اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم؛
گفتوگو با دکتر مراد عنادی، مدیرعامل موسسه«جامجم» در آستانه بیست و ششمین سالگرد انتشار این روزنامه