هر آنچه باید درباره خرید و نصب دوربین‌های مداربسته بدانید

چشمان همیشه‌باز فناوری

با پیچیده‌تر شدن شیوه‌های سرقت و پیشرفت فناوری، استفاده از سیستم‌های امنیتی و حفاظتی در واحدهای مسکونی این روزها در حال افزایش است. نصب دوربین مداربسته فارغ از این که دستاویزی برای برخی از پیمانکاران برای افزایش قیمت فروش واحد ساختمانی شده، به نظر می‌رسد به‌واسطه کارکردهای مهمی که در شناسایی سارقان و امنیت خودروهای پارک شده در معابر دارد، بعد از این ضرورتی اجتناب‌ناپذیر شود. مردم عادی نیز به خیل مصرف‌کنندگان سازمان‌ها و واحدهای امنیتی، نظامی، صنعتی، فضایی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدئویی و تصویر برداری نامحسوس پیوسته‌اند. با این حال تنوع این دوربین‌ها در بازار کم نیست و انتخاب آن کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد.
کد خبر: ۹۴۷۵۴۰
چشمان همیشه‌باز فناوری

دوربین مداربسته و انواع آن

دوربین‌های مداربسته (CCTV) به تجهیزاتی گفته می‌شود که به صورت ثابت برای تصویربرداری از یک یا چند محل نصب می‌شوند و اغلب برای حفاظت، نظارت و پایش امنیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در بازار متنوع دوربین‌های مدار بسته، انتخاب نوع دوربین برای کارکردی مشخص نسبتا دشوار است. سجاد شیروانی، کارشناس آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز پدافند غیرعامل جهاد دانشگاهی صنعتی شریف درباره انواع دوربین‌های مداربسته به جام‌جم می‌گوید: دوربین‌ها از نظر سیگنال به دوربین‌های آنالوگ، IP (آی‌پی تحت شبکه) و دو منظوره و از نظر شکل ظاهری و کاربرد به دوربین‌های دام (DOME)، صنعتی، مینیاتوری، مادون قرمز (IR) و اسپید دام (دوربین‌های چرخشی PTZ) تقسیم می‌شوند که نوع آنالوگ آن برای مصارف خانگی مناسب است.

تجهیزات دوربین‌های آنالوگ

علاوه بر دوربین مداربسته، دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال (DVR) و کابل‌کشی، از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای سیستم حفاظتی واحدهای مسکونی است. صدا و تصویر این دوربین‌ها با کمک امواج آنالوگ ثبت می‌شوند که هر یک با کابل دورشته‌ای جداگانه منتقل می‌شوند. یک رشته از این سیم‌ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را ایفا می‌کند. کابل متداول برای تصویر این دوربین‌ها کابل کواکسیال RG59 است هرچند ارتباط تصویر این دوربین‌ها با کابل‌های مختلف نیز بر‌حسب نیاز امکان‌پذیر است.

نکته قابل توجه آن که، امواج آنالوگ همواره در معرض نویزهای مختلف الکترومغناطیسی و نویزهای ناشی از نوسانات برق قرار دارند که تهدید جدی برای کیفیت دوربین‌های مداربسته آنالوگ محسوب می‌شوند. به همین علت بهتر است از کابل‌ها و تجهیزات با کیفیت بالا هنگام نصب این دوربین‌ها استفاده شود که در کیفیت تصویر نقش بسیار دارد.

شیروانی درباره قیمت دوربین‌های استاندارد می‌گوید: قیمت دوربین‌هایی که از مبادی قانونی وارد شده‌اند به همراه تجهیزات مذکور، به صورت میانگین برای مصرف‌کننده حدود 300 هزار تومان است که البته ممکن است این قیمت در رقابت میان برندها با تغییراتی همراه باشد.

دوربین قاچاق نخرید

کیفیت تجهیزات الکترونیکی مطابق با استانداردهای ملی تعریف شده برگرفته از قوانین بین‌المللی تعیین شده از سوی سازمان IEC است که در دو شاخه «استانداردهای ایمنی» و «استانداردهای سازگاری الکترونیکی» تعریف می‌شوند. استانداردهای ایمنی محصول محور هستند و برای هر محصول یک کد و آزمون استاندارد تعریف شده است که سنجش‌های لازم را درباره امنیت جان انسان در مقابل برق‌گرفتگی و سایر مخاطرات دستگاه انجام می‌دهد.

سازمان استاندارد پاسخ استعلام‌های دریافت شده از گمرک را بر مبنای نتایج آزمایش‌های انجام گرفته در مرکز پدافند غیرعامل جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، صادر می‌کند. در صورتی که بررسی‌های این مرکز، امنیت و کیفیت دستگاه را تأیید کرده باشد، مجوز ورود کالا صادر می‌شود.

شیروانی درباره نحوه انتخاب دوربین‌های مداربسته آنالوگ، می‌گوید: مردم می‌توانند قبل از اقدام برای خرید کالا از مراجع ذی‌صلاحی همچون اتاق اصناف و اتحادیه الکترونیک اطلاعات لازم را درباره فروشگاه‌های مجاز و دوربین‌های دارای مجوز تأیید دریافت کنند، سپس برای خرید هزینه کنند.

این کارشناس الکترونیک تأکید می‌کند: با توجه به وجود انواع دوربین در بازار که کارکرد آنها متناسب با شرایط و نیازهای محیط تعریف شده است، پیشنهاد می‌شود مردم تحت تاثیر اطلاعات غیرواقعی مطرح شده در برخی از وبگاه‌ها قرار نگیرند و توجه داشته باشند دوربین‌های آنالوگ مناسب‌ترین نوع برای مصارف آنهاست. دوربین‌های دیگر با سه برابر قیمت به فروش می‌رسند. در این شرایط با توجه به محدود بودن ورودی‌های ساختمان و عدم نیاز به ثبت کیفیت بسیار بالای تصویر، هزینه کردن در این زمینه از نظر فنی و مالی منطقی نیست.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این که بخشی از دوربین‌ها از مبادی قاچاق وارد کشور شده اند و جزو محصولات زیرپله‌های چین هستند، با قیمت زیر 70 هزار تومان به فروش می‌رسند و بدون شک پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیستند.

ضریب امنیت دوربین‌های خانگی

شاید پیش‌ از این تصور می‌کردید نصب دوربین مداربسته هزینه چند میلیون تومانی روی دستتان بگذارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد با هزینه‌ای کمتر از 500 هزار تومان هم می‌توان امنیت خانه را با نصب دوربین‌هایی مقرون به صرفه‌تر تأمین کرد. از شیروانی پرسیدیم آیا نصب دوربین‌هایی با این قیمت ارزش دارد؟ وی در پاسخ می‌گوید: مسلما نصب این سیستم می‌تواند امنیت واحدهای مسکونی و خودروها را افزایش دهد و تا حد زیادی از بروز ضرر و زیان احتمالی پیشگیری کرده و در صورت هر اتفاق ناگوار تا حدی قابلیت پیگیری آن را فراهم کند.

این کارشناس آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز پدافند غیرعامل جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال هک شدن نرم‌افزار دستگاه یا قطع کابل‌های اتصال از سوی سارقان وجود دارد، می‌گوید: دسترسی‌ها به دوربین‌های مداربسته آنالوگ بسیار محدود است، مگر آن که سارق به سیم‌کشی دسترسی پیدا کند. در غیر این صورت امکان مداخله در عملکرد دوربین وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: سارق باید اطلاعات زیادی داشته باشد. نحوه و مسیر سیم‌کشی و دستگاه NVR را بداند و به اطلاعاتی که معمولا در اختیار مدیر ساختمان است دسترسی داشته باشد.

سهیلا فلاحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها