شکست راهبرد نظامی‌گری آل‌ سعود

سیاست‌های عربستان اعم از سیاست‌های نظامی و منطقه‌ای به‌طور کلی به ضرر جهان اسلام و کشورها در منطقه است. سیاست‌ های آل‌ سعود اصولا مستقل نیست و حتی در راستای منافع ملت این کشور نیز قرار ندارد.
کد خبر: ۹۴۴۷۰۶
شکست راهبرد نظامی‌گری آل‌ سعود

به گزارش جام جم آنلاین، در عربستان خاندانی حاکم است که آن را انگلیسی‌ها سر کار آوردند و از سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم در اختیار سیاست‌های آمریکا بوده است. در ماه‌های گذشته هم عربستان رابطه خود را با رژیم صهیونیستی آشکار ساخت که نشان‌دهنده این است که سعودی‌ها از سال‌های بسیار قبل با رژیم صهیونیستی ارتباط تنگاتنگ داشتند و طبق اسناد در خلال جنگ‌های سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه، سعودی‌ها هم در کنار این رژیم و علیه مسلمان‌ها و به نفع این رژیم حضور داشتند.

این سیاست‌ها نشان می‌دهد دولت آل‌سعود سیاست مستقلی ندارد و تابع سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه است. به‌طور قطع سیاست‌های آمریکا در منطقه در تعارض با مطالبات ملت‌های منطقه است. آمریکا به دنبال سلطه در منطقه است و مشخص است سیاست‌های نظام سلطه با محوریت آمریکا و سیاست‌های رژیم صهیونیستی کاملا در تقابل با منافع ملت‌هاست. سیاست‌های نظامی که عربستان دنبال می‌کند تامین‌کننده منافع آمریکاست و به دلیل این‌که ایران با انقلاب اسلامی در منطقه یک جبهه مقاومتی در برابر نفوذ آمریکا شکل داد و با توجه به بیداری اسلامی رژیم صهیونیستی را در تنگنای استراتژیک قرار داده طبیعی است که آمریکا و اسرائیل ازعربستان به‌عنوان ابزاری در برابر ایران و سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان استفاده کنند. بر همین اساس در سوریه، عراق، لبنان، بحرین و یمن به نوعی عربستان به دنبال مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران است. البته این نفوذ ایران به دلیل بیداری ملت‌ها شکل گرفته و یک نفوذ مردم‌پایه است اما عربستان به شکل‌های مختلف تلاش می‌کند با این روند مقابله کند.

عربستان تصور می‌کند با توجه به پول‌های حاصله از فروش نفت و خرید جنگ‌افزارها به نوعی بتواند ایران را مرعوب سیاست‌های نظامی‌گرایانه خود کند، اما این کشور به دلایل گوناگون آسیب‌پذیر بوده و ناتوان از استفاده این سلاح‌ها در راستای اهداف سیاسی‌اش است؛ چراکه واقعیت‌های منطقه به‌گونه دیگری است. نمونه ناکامی عربستان از بهره‌گیری از سلاح‌های پیشرفته را در جنگ یمن می‌بینیم. وقتی عربستان در فروردین سال 94 سرزمین یمن را از زمین و دریا مورد هجوم قرار داد تصور نمی‌کرد جنگ طولانی در پی داشته باشد، تصور حاکمان جوان و بدون تجربه آل‌سعود این بود که یمن را در حیاط خلوت خود قرار دهند، اما با گذشت بیش از یکسال و نیم از جنگ همه معتقد به شکست راهبردی عربستان و پیروزی ملت یمن هستند. بنابراین عدم پیروزی عربستان در مقابله با ملت مستضعف یمن، به طریق اولی نشان می‌دهد سیاست نظامی‌گری عربستان در مقابل ایران ناکارآمد خواهد بود.

رژیم آل‌سعود در مسیری حرکت می‌کند که‌ آینده‌اش مشخص است، زیرا دوران امپراتوری آمریکا در منطقه پایان یافته و آمریکا قدرتی در حال فروریختن هستند. آمریکایی‌ها نخواهند توانست سلطه خود را در منطقه احیا کنند و به گذشته برگردند. بنابراین با پایان یافتن دوران آمریکا رژیم‌های وابسته هم آینده‌ای همانند این کشور خواهند داشت. نهضت‌های مردمی و بیداری اسلامی در منطقه روند رو به جلو دارد و در آینده شاهد حکومت‌های وابسته به آمریکا نخواهیم بود، امروزه موجودیت رژیم صهیونیستی متزلزل است و در آینده رژیم صهیونیستی در منطقه نخواهد بود و حضور آمریکایی‌ها پایان خواهد یافت و منطقه متعلق به ملت‌ها خواهد بود. قطعا بازنده‌های این تحولات، آمریکا و دولت‌های محلی خواهند بود که حیاتشان را به قدرت‌های فرامنطقه‌ای گره زده‌اند.

دکتر یدالله جوانی - استاد دانشگاه

جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها