رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر گفت؛

هدف گذاری برای تبدیل بوشهر به سومین شهر بدون گدای ایران

جام‌جم گزارش می‌دهد

متکدیان خارجی در شهرهای ایران

این روزها دیدن متکدیان خارجی که با توسل به انواع واقسام شگرد‌ها و با سوء‌استفاده از احساسات شهروندان پشت چراغ قرمز چهارراه‌ها و اماکن شلوغ و پرتردد، کسب و کار پررونقی برای خود دست و پا کرده اند صحنه‌ای آزاردهنده و تکراری برای شهروندان بسیاری از شهرهای کشور شده است.
کد خبر: ۹۴۲۰۹۸
متکدیان خارجی در شهرهای ایران

به گزارش خبرنگار جام‌جم، در سریال هجوم متکدیان خارجی به شهر‌های ایران، این بار نوبت استان‌هایی چون کهگیلویه‌وبویراحمد، هرمزگان، لرستان، بوشهر و ... است که علاوه بر تهران و دیگر کلانشهرها از این معضل رنج ‌ببرند.

به عنوان مثال کرم‌اله غلامیان، مدیر اجرائیات شهرداری یاسوج گفت: با توجه به افزایش تکدیگری بخصوص تکدیگری اتباع بیگانه، مرحله دوم طرح جمع‌آوری متکدیان در یاسوج انجام شده است. وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد همه متکدیان در مرحله اول و دوم طرح جمع‌آوری از اتباع پاکستانی بوده که به صورت غیرقانونی وارد کشور و یاسوج شده‌اند.

هاشمی، استاندار تهران نیز می‌گوید: در تهران گدایانی از کشورهای میانمار و پاکستان وجود دارند که قانونی وارد کشور شده‌اند.

وی افزود: درآمد برخی از این متکدیان میانگین 3 تا20 میلیون تومان است و در حال حاضر بیش از هزار نفر از این افراد را جمع‌آوری کردیم. همچنین مدتی است که متکدیان پاکستانی در حال جولان دادن در خیابان‌های بندرعباس هستند. متکدیان پاکستانی با ورود به بندرعباس و استان هرمزگان باعث شیوع بعضی بیماری‌های گوناگون و خطرناک شده‌اند و این موضوع باعث نگرانی عموم شده است. معلولیت به عنوان یکی از مهم‌ترین ترفندهای این متکدیان برای گدایی است که البته بسیاری از آنها هم با شگردهای حرفه‌ای، تمارض می‌کنند و در واقع هیچ معلولیتی ندارند. از ورامین نیز خبر می‌رسد میادین اصلی این شهر به محلی برای تکدیگری و بخصوص جولان متکدیان خارجی و پاکستانی تبدیل شده است. جالب‌ترین نکته آن است که گدایان، شهر را بین خود تقسیم کرده‌اند و هر کدام محدوده و مکان خاصی را برای تکدیگری برگزیده‌اند و براحتی هم اجازه حضور افراد دیگر را در حوزه استحفاظی خود نمی‌دهند.

شهردار ورامین به عنوان متولی جمع‌آوری گدایان در شهر در این‌باره اظهار کرد: براساس قانون، شهرداری باید متکدیان را از سطح شهر جمع‌آوری کند و برای ساماندهی تحویل بهزیستی دهد.

علی حیدریان افزود: شهرداری مکان خاصی را برای اسکان گدایان ندارد تا پس از جمع‌آوری، آنان را به آنجا منتقل کند و در این زمینه نیازمند هماهنگی جدی و بیشتر مسئولان هستیم. این همکاری بخصوص درباره متکدیان خارجی بیشتر به چشم می‌آید، زیرا باید آنان را قرنطینه و از کشور اخراج کرد، اما آنان باز هم پس از مدتی در سطح شهر آفتابی می‌شوند؛ لذا باید نیروی انتظامی گردانندگان باندهای گدایی را شناسایی و دستگیرکند.

متکدیان خارجی در بوشهر

یکی از شهروندان برازجانی در این باره به جام‌جم می‌گوید: تاکنون جمع‌آوری متکدیان خارجی در برازجان ناموفق بوده و آنها پس از مدتی در بازار، پشت چراغ قرمز، جاده‌های خروجی شهر و سر هر خیابان و گذری دوباره آفتابی می‌شوند. ظاهرا بیشتر این متکدیان پاکستانی هستند.

نیما نصاری ادامه می‌دهد زمانی که بیش از اندازه برای پول گرفتن سماجت به خرج می‌دهند، ولی پاسخی دریافت نمی‌کنند با دست و پا به خودرو‌ها ضربه می‌زنند. این‌گونه صحنه‌ها و رفتارها امنیت روانی شهروندان را به چالش می‌کشد.

در همین حال رئیس کمیته امداد شهرستان دشتستان نیز با اشاره به جلسه‌های مشاوره متعدد برای متکدیان تحت پوشش این نهاد، به جام‌جم می‌گوید: تلاش ما براین است که با اعمال سیاست‌های تشویقی، متکدیان تحت پوشش را از ادامه این روند منع کنیم.

رمضان غلامی می‌افزاید: برخی متکدیان تحت پوشش با مشاوره‌ها اصلاح می‌شوند، اما برخی دیگر تحت هیچ شرایطی از ادامه فعالیت خود دست برنمی دارند که در نهایت این افراد از حمایت کمیته امداد محروم می‌شوند.

تلاش برای دستگیری سردسته‌ها

به گفته مدیر اجراییات شهرداری برازجان ، برخی مشاهدات حاکی از این است که گروه‌های مافیایی تکدیگری با به‌کارگیری و استثمار کودکان و زنان سعی در درآمدزایی دارند.

عبدالله برجویی از جمع‌آوری 42 متکدی در پنج ماه نخست سال‌جاری خبر می‌دهد و به جام‌جم می‌گوید: جمع‌آوری این 42 نفر طی پنج مرحله انجام شد. که سه مرحله آن به جمع‌آوری متکدیان پاکستانی با تعداد 32 نفر و دو مرحله آن به جمع‌آوری ده متکدی ایرانی مربوط بود.

برجویی با اشاره به این‌که برخی متکدیان پاکستانی توسط خود ایرانی‌ها در نقاط مختلف شهر گماشته می‌شوند خاطر نشان می‌کند: بررسی‌هایی که صورت دادیم نشان داده گاهی برخی از متکدیان پاکستانی توسط یک ایرانی با پژو پارس سفید در نقاط مختلف شهر پراکنده می‌شوند و تلاش بر این است با همکاری ناجا بتوانیم به سردسته آنها دست یابیم.

وی یادآور می‌شود: این متکدیان همواره خود را در خطر برخورد قانونی می‌بینند به همین دلیل فردی به عنوان حامی در کنار این افراد هست که هر ده دقیقه پول آنها را می‌گیرد تا در صورت جمع‌آوری، مبلغ چندانی همراه نداشته باشند‌. مثلا طی یک مرحله جمع‌آوری ده نفر از آنها، کل پول‌هایی که این ده نفر حمل می‌کردند فقط ده هزار تومان بود و این نشان می‌دهد آنها در ساعات مختلف پول‌هایشان را به سردسته اصلی منتقل می‌کنند.

راضیه بوستانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آرش
-
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
۰
۰
خواهشمندیم مسئولین با متكدیان خارجی به شدت برخورد كنند و با جمع آوری آنان را به كشورشان بازگردانند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها