طرح ساماندهی مشاغل خانگی که در سال 89 تصویب و ابلاغ شده با استقبال خانوارها روبرو شده است اما مسئولان و نهادهای مسئول این حوزه مانند شهرداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت کم کاری کرده اند.
کد خبر: ۹۴۰۷۰۷
مشاغل خانگی؛ استقبال مردم و کم کاری مسئولان

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی اقتصاد، مسلم خانی متخصص کارآفرینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: مشاغل خانگی باعث می شود که فارغ التحصیلان دانشگاهی به راحتی خدمات خود را عرضه کنند و هزینه ایجاد آن هم اندک است و شاغلان خانگی علاوه بر تلاش برای تولید ثروت در جامعه، مدت زمان بیشتری هم در کنار خانواده حضور دارند.

وی افزود: شهرداری های سراسر کشور طبق قانون ساماندهی مشاغل خانگی، مکلف و موظف هستند که برای بازاریابی و بازارسازی محصولات این مشاغل، محیط ها و بازارچه های دوره ای، هفتگی، ماهانه یا دائمی ایجاد کنند و وزارت صنعت معدن و تجارت هم در حوزه بازرگانی باید برای شناسنامه دار کردن فعالیت در حوزه مشاغل خانگی و صدور کارت بازرگانی و همچنین ایجاد بستر و فضای مجازی تلاش کنند که متأسفانه در این زمینه ها رکود دیده می شود.

خانی گفت: اما خوشبختانه استقبال خانوارها از این حوزه زیاد است و امروزه باید بپذیریم که مشاغل خانگی نقش مهمی در اشتغال فرزندان ما دارد و برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فرصت خوبی محسوب می شود.

وی افزود: در کشوری مثل اتریش یک شاغل خانگی که مقداری کدو تولید کرده بود در مکان مشخصی آن را در کنار کارت خوان و صندوق دریافت پول گذاشته بود و بسیار عالی است که چنین اعتمادی میان شهروندان ایجاد شده است که انتخاب کالا و روش پرداخت پول را به خود مشتریان می سپارند در حالی که صاحبان کالا نیز حضور ندارند.

خانی گفت: کسانی که مشاغل خانگی دارند یا در صدد راه اندازی آن هستند، حتماً آن را به ثبت برسانند تا بتوانند در آینده با توجه به شناسنامه دار شدن فعالیت ها در خوشه های اقتصادی و شرکت های تعاونی عضو شوند و همچنین از تسهیلات و معافیت های مالیاتی و مالی استفاده کنند.

وی افزود: باید وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر ایجاد فضای مجازی برای مشاغل خانگی، فرصت حضور آنها را حتی در نمایشگاه های بین المللی و خارجی فراهم آورند و البته از خانوارها نیز خواهش می کنیم برای فعالیت خود از ظرفیت های شبکه های اجتماعی و سایت های اطلاع رسانی و همچنین وبلاگ استفاده کنند و اگر هم دانش ایجاد سایت را ندارند می توانند با هزینه اندک از خدمات دیگران استفاده کنند.

این کارشناس ارشد بازار کار ایران گفت: حتی باید آموزش های فنی و حرفه ای به فعالان مشاغل خانگی ارائه شود و باید تعامل وزارتخانه ها و صاحبان مشاغل خانگی بیشتر شود.

خانی افزود: خوشه های اقتصادی شامل واحدهای همگنی است که هدف واحد دارند و با اجتماع تعریف شده و طبق قوانین و ضوابط مشخص کار می کنند و حضور در این خوشه ها باعث هم افزایی و تقویت قدرت اقتصادی و بازاریابی مشاغل خانگی خواهد شد.

بنابراین گزارش ، طرح ساماندهی مشاغل خانگی ؛ تازه ترین و شاید از گسترده ترین تلاش های دولت در بازار کار محسوب می شود که با رویکردهای ایجاد نظم کاری و پیش بینی پذیر کردن روند تحولات این بازار تهیه و به قانون تبدیل شده است.

در این طرح ، کسب و کار خانگی وارد فرایندهای اقتصادی و سیاستگذاری و برنامه ریزی می شود و روابط انها با همه بازارهای پول، کار ، سرمایه و کالا شفاف خواهد شد.

کسب و کارهای خانگی یک رکن مهم بازار کار به شمار می رود و علاوه بر ایجاد بستری برای توسعه اشتغالزایی، به علت نوآوری در تولید، عرضه کالا، خدمات و تکیه بر تجارب و انباشت های کابردی موجب تنوع و دگرگونی در بازارهای اقتصادی هم می شود.

استان و شهر تهران با توجه به حجم فعالیتهای که در درون خانه انجام می شود گسترده ترین بستر برای اجرای این طرح است.

این طرح می تواند دوره نوین و مدرن از کار آفرینی را در شهر و استان تهران فراهم آورد و هدف این است که هنر کارافرینی تجربی و دانش محور را تا سطح خانه ها ببرد و توسعه دهد.

اگر این قانون به خوبی اجرایی شود ، بستر مناسبی را برای راه انـدازی آسان و ساده فعالیت های اقتصادی مختلف فراهم می کند و مسیر مناسبی برای ورود به بازار کار خواهد بود تا از برخی نابسامانی ها در خصوص قیمت گذاری ها و کیفیت و نظارت بر نحوه عرضه این کالاها پیشگیری کند و این نوع کسب و کار بتواند در فرایندی اقتصادی به رشد و توسعه کشور کمک کند.

منظور از کسب و کار و مشاغل خانگی، مشاغلی است که اعضای خانواده در فضای مسکونی انجام می دهند و مزاحمتی برای واحدهای مسکونی هم جوار ایجاد نمی شود.

«نهضت دورکاری» هم در جهان نشان می دهد که محیط خانواده ها از ظرفیت خوبی بر ای فعالیت های اقتصادی درآمدزایی در فرایند همکاری با بخش های دولتی و خصوصی و تعاونی برخودارند.

مشاغل خانگی با همکاری اعضای خانواده انجام می شود و اعضای خانواده ای که بخواهند در زمینه مشاغل خانگی وارد شوند باید در قالب یک تشکیلاتی رسمی کار در قالب یک خوشه مشخص، اتحادیه، تعاونی و یا بنگاه بالادستی کار کنند و پیوند آنها برقرار شود و دستگاه اجرایی هم باید این پیوند را تایید کند.

صلاحیت کسانی که می خواهند حامی و پشتیبان افرادی که در خانه ها کار می کنند باشند باید تایید شود و پیش بینی شده است اگر بخواهند بخشی از کار تولید را در منازل مونتاژ کنند و یا قطعه سازی انجام شود باید از طریق یک خوشه مشخص کار کنند.

این کارهای خانگی به نوعی به بنگاه بالادست وصل می شوند و از طریق شبکه های خوشه ای، اتحادیه ها و به تشکل های رسمی متصل می شوند تا از آنها حمایت رسمی شود.

شرط اساسی این است که فردی که به عنوان بنگاه بالادستی وارد می شوند مسئولیت تهیه و توزیع مواد اولیه و حتی بازاریابی را نیز به عهده می گیرد.

طبق قانون، کالا و خدمت در مشاغل خانگی باید خارج از خانه ها عرضه شود و چون رفت و آمد به خانه ها به حداقل می رسد، مزاحمتی برای همسایه ها نیز ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها