علاوه برغلبه طرح‌های غربی، قیمت‌ها نیز به بازار تولیدات داخلی ضربه می‌زند

شبیخون فرهنگی با لوازم التحریر وارداتی

تصاویرغیربومی و شلختگی فرهنگی

کودکان و نوجوانان از هر آنچه می‌بینند و لمس می‌کنند الگو می‌گیرند و این الگوها آنچنان در ذهنشان نقش می‌بندد که در رفتارشان متجلی می‌شود. این الگوها می‌تواند از فیلم یا کارتون به آنها منتقل شود یا حتی از تصاویر چاپ شده بر لوازم تحریر و ملزومات مدرسه.
کد خبر: ۹۳۸۱۹۳
تصاویرغیربومی و شلختگی فرهنگی

به دلیل تاثیرگذاری این محصولات است که باید هرآنچه کودکان و نوجوانان با آن ارتباط دارند درون مایه‌های بومی داشته و منتقل‌کننده فرهنگ خودی باشد ازجمله لوازم تحریر که در طول سال تحصیلی همراه همیشگی دانش‌آموزان است البته در چند سال اخیر محدودیت‌هایی برای تولید محصولات مغایر با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی اعمال شده و حتی شخصیت‌های مشهور و محبوب کشور یا دستاوردهای مهم علمی بر برخی محصولات داخلی نقش بسته ولی واقعیت این است که محصولات رقیب، زرق و برق بیشتری دارند و قادرند کودکان و نوجوانان بیشتری را جذب خود کنند.

اینجاست که نیاز به الگوسازی‌های جذاب از یک‌سو و ضرورت مقابله با کالاهای قاچاق یا محصولات هنجارشکن از سوی دیگر کاملا احساس می‌شود.

با این حال این تنها یک روی سکه است، چون حتی اگر ما همه محصولات را بومی کنیم و مطابق باورهای ایرانی ـ اسلامی طراحی‌شان کنیم، اگر محیط خانواده‌ها محیطی ایرانی و اسلامی نباشد، کودکان و نوجوانان بازهم جذب الگوهای غیرخودی می‌شوند و سبک زندگی‌شان را به شخصیت‌های محبوب کارتون‌ها و فیلم‌ها نزدیک می‌کنند بنابراین اگر می‌خواهیم با این شلختگی فرهنگی مقابله کنیم باید نبردی همه جانبه را طراحی کنیم؛ مقابله‌ای که درآن برخورد فیزیکی وجود ندارد بلکه با نرمی، الگوهای درست و مطابق با فرهنگ ایرانی ترویج می‌شود.

دکتر حسین احمدی - کارشناس علوم تربیتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها