به دلیل تاثیرگذاری این محصولات است که باید هرآنچه کودکان و نوجوانان با آن ارتباط دارند درون مایههای بومی داشته و منتقلکننده فرهنگ خودی باشد ازجمله لوازم تحریر که در طول سال تحصیلی همراه همیشگی دانشآموزان است البته در چند سال اخیر محدودیتهایی برای تولید محصولات مغایر با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی اعمال شده و حتی شخصیتهای مشهور و محبوب کشور یا دستاوردهای مهم علمی بر برخی محصولات داخلی نقش بسته ولی واقعیت این است که محصولات رقیب، زرق و برق بیشتری دارند و قادرند کودکان و نوجوانان بیشتری را جذب خود کنند.
اینجاست که نیاز به الگوسازیهای جذاب از یکسو و ضرورت مقابله با کالاهای قاچاق یا محصولات هنجارشکن از سوی دیگر کاملا احساس میشود.
با این حال این تنها یک روی سکه است، چون حتی اگر ما همه محصولات را بومی کنیم و مطابق باورهای ایرانی ـ اسلامی طراحیشان کنیم، اگر محیط خانوادهها محیطی ایرانی و اسلامی نباشد، کودکان و نوجوانان بازهم جذب الگوهای غیرخودی میشوند و سبک زندگیشان را به شخصیتهای محبوب کارتونها و فیلمها نزدیک میکنند بنابراین اگر میخواهیم با این شلختگی فرهنگی مقابله کنیم باید نبردی همه جانبه را طراحی کنیم؛ مقابلهای که درآن برخورد فیزیکی وجود ندارد بلکه با نرمی، الگوهای درست و مطابق با فرهنگ ایرانی ترویج میشود.
دکتر حسین احمدی - کارشناس علوم تربیتی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد