پیشنهادهایی برای استفاده آسان‌تر از وردپرس قسمت هفتم

جنون سرعت

اگر مجموعه مطالب «پیشنهادهایی برای استفاده آسان‌تر از وردپرس» را تاکنون دنبال کرده باشید می‌دانید چه امکانات زیادی را می‌توان با نصب افزونه‌های مختلف به وبسایت‌ها افزود.
کد خبر: ۹۳۴۸۵۰

افزونه‌هایی که هرکدام وظایف جدیدی را در پشت‌صحنه به عهده می‌گرفتند یا جذابیت‌های جالبی را بظاهر وبسایت می‌افزودند، اما طراحی یک وبسایت خوب به همینجا ختم نمی‌شود و موضوعات مهم دیگری هم وجود دارد که باعث کارکرد مثبت یک سایت یا برعکس نارضایتی مخاطبان از آن می‌شود. در دنیای کنونی، سبک و چابک بودن وبسایت نکته بسیار مهمی است و کاربران حوصله معطل شدن برای دیدن یک وبسایتِ کند را ندارند. آنها وقت و حجم اینترنت اضافی ندارند و اگر در ثانیه‌های کمی محتوای موردنظر خود را نیابند، بسادگی سایت شما را ترک خواهند کرد.

در این قسمت سعی داریم با معرفی افزونه‌های مرتبط با سرعت و کارایی وردپرس، به حداکثر سرعت لود وبسایت دست پیدا کنیم. یکی از اولین اقدامات برای افزایش سرعت سایت، استفاده از متدهای کش کردن است که باوجود برخی پیچیدگی‌ها، افزونه‌هایی قوی برای آن در دسترس است. کش کردن (Caching) در اصطلاح، به اختصاص فضایی برای ذخیره موقت داده‌ها گفته می‌شود و داده‌های وبسایت‌ها اغلب به‌منظور کاهش زمان بارگذاری، کش می‌شوند. به‌این‌ترتیب با هر بار لود مجدد سایت، مرورگرها اطلاعات و محتوای تازه کمتری را دریافت می‌کنند و درنتیجه سرعت لود بالاتری خواهیم داشت.

حتما قبل از نصب افزونه‌های این قسمت، نسخه پشتیبان از وبسایت تهیه کنید و پس از نصب نیز کارکرد سایت را در حالت Log Out بررسی کنید. برخی تنظیمات کش، یکپارچه‌سازی و بهینه‌سازی فایل‌ها، ممکن است نمایش سایت را به هم بریزد و در آن صورت باید تنظیمات را تغییر داد.

W3 Total Cache

این افزونه شاید یکی از مهم‌ترین و توصیه‌شده‌ترین افزونه‌های وردپرس باشد که قدرت کش آن مورد تائید آزمون‌‌ها و وبسایت‌های بین‌المللی زیادی بوده است. W3 Total Cache با افزایش کارایی سرور، کاهش تعداد دانلود فایل‌های مرتبط با قالب و امکان استفاده از CDN، تجربه کاربری سایت شما را ارتقا می‌دهد.

سازگاری با هاست‌های اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی، امکان اتصال محتواهایی همچون تصاویر و فایل‌های مربوط به قالب و وردپرس از سروری مجزا (CDN)، پشتیبانی از دستگاه‌های موبایل، کش نوشته‌ها و برگه‌ها، فشرده‌سازی و کوچک‌سازی CSS و JavaScript از امکانات مهم آن است. همچنین با فعال‌سازی GZIP توسط این افزونه، بهبود چشمگیری خواهید داشت.

شاید تنها نقطه ضعف W3TC (مخفف نام افزونه) تنظیمات مفصل و زیاد آن است که برای به دست آوردن بهترین نتیجه، بهتر است از تنظیمات مناسب استفاده کنید. بااین‌حال بیش از یک‌ میلیون وبسایت آن را نصب کرده‌ و از نتایجش راضی هستند.

WP Super Cache

نزدیک‌ترین رقیب افزونه قبلی، WP Super Cache است که آن‌ هم در بیش از یک ‌میلیون وبسایت در حال کار است. این افزونه با موتور کش بسیار سریع خود، فایل‌های html استاتیک از صفحات وبسایت ایجاد می‌کند. سه تکنیک گوناگون در این افزونه تعبیه شده تا بهترین نتیجه را حاصل کند و مزیت مهمش، نصب آسان و تنظیمات ساده است که کار با آن را برای همه وب مستران راحت می‌کند.

Autoptimize

ممکن است شما به دلایلی قصد کش کردن نداشته باشید یا کش را با کدنویسی سمت سرور انجام بدهید، اما همچنان نیاز به افزونه‌ای برای بهینه‌سازی فایل‌های مربوط به قالب (JS، CSS و HTML) وجود داشته باشد؛ در اینجا Autoptimize کارساز است و با مرتب‌سازی و کوچک‌سازی این فایل‌ها، پهنای باند را ذخیره می‌کند و سرعت را افزایش می‌دهد. تنظیمات این افزونه آسان است و تاکنون حداقل صد هزار بار نصب شده است.

Better WordPress Minify

افزونه‌ای مشابه با قبلی است که فقط کار ترکیب و کوچک‌سازی فایل‌های JS و CSS را به عهده می‌گیرد. این افزونه تنظیمات راحت و عملکرد قابل قبولی دارد و این امکان را به شما می‌دهد که محل قرارگیری فراخوانی کدها در سرصفحه یا پاصفحه را انتخاب کنید؛ زیرا توصیه می‌شود فایل‌های جاوا اسکریپتی، در انتهای فایل و پاصفحه فراخوانی شوند.

WP Smush - Image Optimization

اما موضوع مهم دیگری که در سرعت لود وبسایت بسیار موثر است، اندازه و حجم تصاویر است. هرچه تصاویر کوچک‌تری در وبسایت به کار رفته باشد سرعت بالاتری خواهیم داشت و می‌دانیم که هرچه حجم تصویر را در یک اندازه ثابت کمتر کنیم، افت کیفیت خواهیم داشت. اما گاهی به تصاویری با ابعاد بزرگ - مثلا در اسلایدرها، گالری تصاویر یا برای جذابیت صفحه اول - نیاز داریم؛ در چنین شرایطی باید راهی منطقی برای انتخاب اندازه مناسب و حفظ کیفیت تصویر پیدا کرد. به همین منظور بهینه‌سازی تصاویر، از مباحث مهم مرتبط با طراحی وب است.

با افزونه WP Smush می‌توان اندازه تصاویر را به‌محض بارگذاری در سایت، کاهش و کارایی را افزایش داد. این افزونه در کنار تغییر اندازه، با تکنیک پیشرفته فشرده‌ساز خود، تصاویر را بهینه (optimize) هم می‌کند. انواع فرمت‌های تصویری متداول در آن پشتیبانی می‌شوند و بیش از 500 هزار نصب فعال از آن وجود دارد.

Compress JPEG&PNG images

افزونه‌ای دیگر برای فشرده‌سازی تصاویر، محصول وبسایت محبوب TinyPNG است که به‌صورت خودکار تصاویر را بهینه می‌کند. این افزونه همچون وبسایت مادر خود، تفاوت چشمگیری در اندازه تصویر ایجاد می‌کند.

ازجمله امکانات آن می‌توان به سازگاری با فروشگاه ساز ووکامرس و امکان بهینه‌سازی یک عکس مجزا در کتابخانه رسانه‌ها اشاره کرد. این سرویس با آنالیز تصویر، بهترین بهینه‌سازی ممکن را بر اساس محتوای تصویر اجرا می‌کند. در تصاویر JPEG به‌طور متوسط 40 تا 60 درصد و در تصاویر PNG به‌طور متوسط 50 تا 80 درصد کاهش اندازه، بدون افت واضح کیفیت ایجاد می‌شود.

WP-Optimize

این افزونه ساده و درعین‌حال موثر، برای پاکسازی دیتابیس و بهینه‌سازی آن به کار می‌رود. رونوشت‌ها، پست‌های پاک‌شده، تنظیمات غیرضروری و غیرفعال و... از مواردی است که می‌توانند اندازه بانک اطلاعاتی یک وبسایت وردپرسی را که چند سال از فعالیتش می‌گذرد، بسیار بزرگ کنند و سرعت عمل آن را پایین بیاورند. با استفاده از این افزونه می‌توان بانک اطلاعات وردپرس را تمیز و سرحال کرد.

(P3 (Plugin Performance Profiler

این‌همه افزونه معرفی کردیم، اما گاهی ممکن است همه راه‌ها را برویم و در پایان کشف کنیم افت سرعت سایت ما به دلیل خود افزونه‌هاست!

P3 گزارشی از مصرف افزونه‌ها فراهم می‌کند تا مشاهده کنیم کدام افزونه باعث سرعت پایین غیرعادی است. این افزونه برای یک بررسی فنی و حرفه‌ای، مناسب است و با گزارش زمان لود افزونه‌ها، میزان فعالیت آنها هنگام لود هر صفحه و تعداد کوئری‌های مرتبط در دیتابیس، اطلاعات مناسب را بررسی کرده و امکان عیب‌یابی را به مدیر وبسایت می‌دهد.

مانی رضوی‌زاده | طراح وب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها