آی‌فیلم و این فیلم

اگر نگویم طبیعی اما منطقی است وقتی تعداد شبکه‌های تلویزیونی افزایش می‌یابد ـ خاصه اگر این شبکه محوریت نمایشی هم داشته باشد ـ باید برنامه‌ای ترکیبی درباره تجزیه و تحلیل فیلم و سینما هم در کنارش تولید شود تا از منظر خبری ـ نقادی به آثار سینمایی بپردازد.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۳
آی‌فیلم و این فیلم

قطعا کسانی که اغلب مخاطب شبکه‌هایی مثل نمایش، آی‌فیلم و تماشا هستند جزو علاقه‌مندان جدی صنعت/ هنر سینما محسوب می‌شوند که به شکل جدی اخبار سینمایی را دنبال می‌کنند؛ لذا ساخت یک برنامه تخصصی با محوریت اطلاع‌رسانی و نقد آثار سینمایی در این شبکه‌ها و در دل برنامه‌های آن یک ضرورت به حساب می‌آید. قبلا در شبکه نمایش شاهد برنامه «سینمایش» بودیم که در یک مدت زمان 20 تا 30 دقیقه‌ای هم به اطلاع‌رسانی اخبار سینمایی می‌پرداخت و هم معرفی و بررسی فیلم‌های روی پرده و در حال اکران. اکنون در برنامه «سینما آی‌فیلم» در شبکه آی‌فیلم نمونه‌ای مشابه از همین برنامه و تقریبا شبیه ساختار سینمایش تولید شده که در مدت زمان کوتاه که شاید به نیم ساعت هم نرسد به معرفی و بازشناسی فیلم‌های در حال اکران می‌پردازد و با عوامل آن گفت‌وگو می‌کند.

در واقع در هر قسمت در بخش اطلاع‌رسانی و اخبار، تلاش شده به شکل کوتاه و مفید اخبار مرتبط با فیلم‌های در حال اکران پوشش داده شود، اما بخش معرفی و بررسی به یک فیلم اختصاص می‌یابد.

همین برنامه کوتاه می‌تواند نقش زیادی در معرفی و شناخت یک اثر سینمایی در حال اکران به مخاطبان داشته و چه‌بسا آنها را به تماشای فیلم و رفتن به سینما ترغیب کند.

از این طریق گیشه سینما نیز پررونق شده و چرخه اقتصادی آن تندتر می‌چرخد. در واقع می‌توان دو کارکرد اصلی برای برنامه سینما آی‌فیلم لحاظ کرد. یکی کارکرد درونی که اهداف برنامه را پی می‌گیرد و آن اطلاع‌رسانی درباره جریان روز سینما و اخبار و حاشیه‌های مربوط به فیلم‌های در حال اکران است که خب در بالا رفتن اطلاعات و شناخت مخاطب نسبت به یک اثر تاثیر می‌گذارد، بویژه مخاطبی که فیلم را دیده و حالا از زبان عوامل به درک بیشتری از آن می‌رسد.

کارکرد دوم که بیرونی و اجتماعی است به نفع بدنه سینماست؛ چه تولیدکنندگان، چه پخش‌کنندگان و سینماداران، چراکه تماشای این برنامه می‌تواند مخاطبان زیادی را که هنوز فیلم ندیده‌اند به تماشای آن در سالن سینما ترغیب کند و این قطعا در رشد و رونق سینما در کشور تاثیر می‌گذارد. اینجا همان نقطه‌ای است که تلویزیون به کمک سینما می‌آید و رقابت را به رفاقت بدل می‌کند. برنامه‌های از این دست را می‌توان کارکردهای تبلیغاتی تلویزیون برای سینما هم دانست که هم بر آگاهی و افزایش درک فیلم مخاطب می‌افزاید و هم به نوعی برای فیلم تبلیغ می‌کند.

نمایش برخی نماها و پلان‌های فیلم در این برنامه، قطعا کارکرد تبلیغی داشته و می‌تواند در تشویق مخاطب به سینما رفتن، موثر باشد.

برنامه سینما آی‌فیلم نشان می‌دهد چه ظرفیت‌هایی در تلویزیون ما وجود دارد که می‌توان از آن در خدمت متقابل سینما و تلویزیون استفاده کرد و از این طریق، مصرف کالاهای فرهنگی و هنری را در کشور به سطح و اندازه‌های مطلوب و استاندارد رساند. این برنامه کوتاه و کوچک را نباید دست‌کم گرفت. گاهی تاثیرات همین برنامه‌های کوتاه سینمایی در تلویزیون می‌تواند از برنامه‌ای مثل «هفت» هم بیشتر بوده و به رونق سینمای ایران کمک کند.

سیدرضا صائمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها