در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
قطعا کسانی که اغلب مخاطب شبکههایی مثل نمایش، آیفیلم و تماشا هستند جزو علاقهمندان جدی صنعت/ هنر سینما محسوب میشوند که به شکل جدی اخبار سینمایی را دنبال میکنند؛ لذا ساخت یک برنامه تخصصی با محوریت اطلاعرسانی و نقد آثار سینمایی در این شبکهها و در دل برنامههای آن یک ضرورت به حساب میآید. قبلا در شبکه نمایش شاهد برنامه «سینمایش» بودیم که در یک مدت زمان 20 تا 30 دقیقهای هم به اطلاعرسانی اخبار سینمایی میپرداخت و هم معرفی و بررسی فیلمهای روی پرده و در حال اکران. اکنون در برنامه «سینما آیفیلم» در شبکه آیفیلم نمونهای مشابه از همین برنامه و تقریبا شبیه ساختار سینمایش تولید شده که در مدت زمان کوتاه که شاید به نیم ساعت هم نرسد به معرفی و بازشناسی فیلمهای در حال اکران میپردازد و با عوامل آن گفتوگو میکند.
در واقع در هر قسمت در بخش اطلاعرسانی و اخبار، تلاش شده به شکل کوتاه و مفید اخبار مرتبط با فیلمهای در حال اکران پوشش داده شود، اما بخش معرفی و بررسی به یک فیلم اختصاص مییابد.
همین برنامه کوتاه میتواند نقش زیادی در معرفی و شناخت یک اثر سینمایی در حال اکران به مخاطبان داشته و چهبسا آنها را به تماشای فیلم و رفتن به سینما ترغیب کند.
از این طریق گیشه سینما نیز پررونق شده و چرخه اقتصادی آن تندتر میچرخد. در واقع میتوان دو کارکرد اصلی برای برنامه سینما آیفیلم لحاظ کرد. یکی کارکرد درونی که اهداف برنامه را پی میگیرد و آن اطلاعرسانی درباره جریان روز سینما و اخبار و حاشیههای مربوط به فیلمهای در حال اکران است که خب در بالا رفتن اطلاعات و شناخت مخاطب نسبت به یک اثر تاثیر میگذارد، بویژه مخاطبی که فیلم را دیده و حالا از زبان عوامل به درک بیشتری از آن میرسد.
کارکرد دوم که بیرونی و اجتماعی است به نفع بدنه سینماست؛ چه تولیدکنندگان، چه پخشکنندگان و سینماداران، چراکه تماشای این برنامه میتواند مخاطبان زیادی را که هنوز فیلم ندیدهاند به تماشای آن در سالن سینما ترغیب کند و این قطعا در رشد و رونق سینما در کشور تاثیر میگذارد. اینجا همان نقطهای است که تلویزیون به کمک سینما میآید و رقابت را به رفاقت بدل میکند. برنامههای از این دست را میتوان کارکردهای تبلیغاتی تلویزیون برای سینما هم دانست که هم بر آگاهی و افزایش درک فیلم مخاطب میافزاید و هم به نوعی برای فیلم تبلیغ میکند.
نمایش برخی نماها و پلانهای فیلم در این برنامه، قطعا کارکرد تبلیغی داشته و میتواند در تشویق مخاطب به سینما رفتن، موثر باشد.
برنامه سینما آیفیلم نشان میدهد چه ظرفیتهایی در تلویزیون ما وجود دارد که میتوان از آن در خدمت متقابل سینما و تلویزیون استفاده کرد و از این طریق، مصرف کالاهای فرهنگی و هنری را در کشور به سطح و اندازههای مطلوب و استاندارد رساند. این برنامه کوتاه و کوچک را نباید دستکم گرفت. گاهی تاثیرات همین برنامههای کوتاه سینمایی در تلویزیون میتواند از برنامهای مثل «هفت» هم بیشتر بوده و به رونق سینمای ایران کمک کند.
سیدرضا صائمی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم