فتح‌الله گولن که از سوی دولت ترکیه به عنوان مظنون اصلی و طراح کودتای نافرجام 15 جولای گروهی از افسران ارتش و ژاندارمری معرفی شده است، در تبعید خودخواسته در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند. وی در شهر ارزروم متولد شده و فعالیت مذهبی را به عنوان امام جماعت در مسجدی در شهر ازمیر آغاز کرد. وی خود را مقلد و پیرو روحانی کرد سعید نورسی و کتاب وی (رساله نور) معرفی می‌کند سعید نورسی در زمان آتا تورک مبلغ مذهبی و مخالف افکار سکولار و لائیک وی بود گولن به اسلام معتدل در مقابل اسلام رادیکال معتقد است.
کد خبر: ۹۲۲۹۳۸
فتح‌الله گولن کیست

جنبشی که وی رهبری آن را برعهده دارد، هیزم ( خدمت) نام دارد. وی اهمیت زیادی به امر آموزش می‌دهد و مدارس ترک در بیش از صد کشور دنیا توسط طرفداران وی اداره می‌شوند و تحت نام ترک در حال آموزش اسلام هستند. این جنبش کودکان مناطق محروم ترکیه و دیگر کشورها را از سنین خردسالی جذب می‌کنند و از مهدکودک تا سطح دانشگاه، مخارج آنها را تامین می‌کنند. شرط این بورسیه تحصیلی این است که پس از یافتن کار، در خدمت اهداف جنبش باشند. هر فرد طرفدار جنبش ماهانه مبلغی به جنبش کمک می‌کند، ولی این جنبش سیستم اقتصادی بسیار گسترده در سطح ترکیه دارد؛ از بانک آسیا که متعلق به این جنبش است تا شبکه‌های خصوصی «سامان یولو» و روزنامه زمان (با تیراژ بیش از یک میلیون) متعلق به این جنبش است، هرچند طی سال‌های اخیر اردوغان و حزبش اقدام به تعطیلی و مصادره اموال چند کانال تلویزیونی و روزنامه متعلق به این جنبش نمود (روزنامه زمان ـ تودی زمان ـ خبرگزاری جیهان ـ شبکه‌های کانال ترک ـ سامان یولو...) اما جنبش همچنان مدارس مختلفی را در سطح ترکیه در اختیار دارد و تقریبا ده دانشگاه خصوصی که مهم‌ترین آن دانشگاه فاتیح در استانبول است، متعلق به گولن و جنبش اوست.

تا سال 2012 حزب عدالت و توسعه با همکاری قضات این جنبش طی پرونده‌های ارگنه کون و بالیوز و به اتهام برنامه‌ریزی برای کودتا اقدام به بازداشت افسران ارشد ارتش و اساتید دانشگاهی و طیف روشنفکر وفادار به اصول سکولاریسم آتاتورک نمودند، اما اختلاف بین اردوغان و گولن بر سر تقسیم قدرت و تعداد وزرای درخواستی جنبش شدت گرفت. دو سال قبل دادستان‌ها و قضات طرفدار گولن اقدام به بازداشت چهار وزیر کابینه اردوغان به اتهام فساد مالی نمودند که پس از این اتفاق اردوغان و حزب عدالت و توسعه شروع به تصفیه دادگستری و قوه قضاییه از طرفداران گولن کردند طرفداران گولن در پلیس ترکیه هم بسیار فعال بوده و شبکه گسترده‌ای تشکیل داده بودند، حزب عدالت و توسعه محل خدمت هزاران پلیس ترکیه را طی سال‌های اخیر به بهانه طرفداری از جنبش گولن تغییر داد و برخی افسران ارشد پلیس را نیز دستگیر کرد.

امید شکری

کارشناس مسائل ترکیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها