با شهریار ایمانف، نابغه‌ تارنوازی کشور آذربایجان

تارنوازی علیزاده و لطفی را دوست دارم

شهریار ایمانف از نوازندگان تار در کشور آذربایجان است که در عین جوانی این روزها به شهرتی جهانی رسیده و در کارنامه خود اجرا در کنار ارکسترهای بزرگ دنیا را دارد. او را به دلیل سبک ویژه‌اش در نوازندگی می‌شناسند و این که در عینِ نوگرایی به ردیف‌های موسیقی آذربایجان مسلط است. ایمانف در نواختنِ تار گاهی زخمه‌هایی بر سیم‌های سازش می‌زند که گویی مشغول نواختن در سبک و سیاق راک است.
کد خبر: ۹۲۱۲۴۳

ایمانف همراه گروه موسیقی «خطایی» و به خوانندگی ودود موذن، در سالن همایش‌های برج میلاد اجرایی خواهد داشت. این کنسرت جمعه 25 تیر ساعت 21و30 دقیقه روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان به تارنوازی فرصت دارند که از نزدیک شاهد اجرای این نابغه‌ تارنوازی باشند. در همین باره گفت‌وگویی با شهریار ایمانف داشته‌ایم تا برخی پرسش‌هایمان را با او در میان بگذاریم. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تار آذری با تاری که در موسیقی ایرانی نواخته می‌شود چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی از نظر ساختار فیزیکی دارد؟

از نظر ساختار فیزیکی فرق‌های مهمِ این دو از شکل ظاهری کاسه و نقاره آغاز می‌شود و در اندازه عمومی، تعداد سیم‌ها و همچنین تعداد پرده‌بندی‌ها ادامه می‌یابد.

شیوه دست گرفتن تار در ایران و آذربایجان متفاوت است. آذری‌ها تار را روی سینه در آغوش می‌کشند و می‌نوازند و نوازندگان ایرانی آن را روی پای خود یا به اصطلاح در دامان خود می‌گذارند، این تفاوت‌ها از کجا نشأت می‌گیرد و چه تاثیری بر احساس نوازنده دارد؟

از زمان «صادق جان» تار آذری روی سینه نواخته می‌شود که در این حالت نوازنده خود را نزدیک‌تر به ساز احساس کرده و همچنین در پوزیسیون‌ها و انگشت‌گذاری‌‌ها امکانات بیشتری دارد و راحت‌تر است.

شما در عین جوانی توانسته‌اید اجرا در کنار ارکسترهایی بزرگ و البته اجرا در سالن‌های معروف دنیای موسیقی را تجربه کنید. با چه پشتوانه‌ای به این موفقیت دست یافته‌اید؟

استفاده از حضور استادان و تمرین‌های مداوم شاید مهم‌ترین رمز موفقیتم بوده است. در کنار اینها بررسی آثار تکنوازی هنرمندان و دیگر استادانِ تارنواز از مهم‌ترین کارهایم بوده است.

تسلط بر اصالت‌های موسیقی آذربایجان و البته ردیف‌ها، چقدر در موفقیت‌ شما موثر بوده است؟

پایه و اساس موسیقی ما را موغام یا همان ردیف‌های موسیقی اصیل آذربایجان تشکیل می‌دهد. لذا تکیه بر اصول و ریشه‌های این موسیقی تاثیر مستقیم و بسزایی در موفقیت هر هنرمندی دارد. من هم از همان کودکی به یادگیری ردیف‌های موسیقی آذربایجان پرداختم و سعی بر تسلط روی این ردیف‌ها داشتم.

چقدر با شیوه تارنوازی در ایران آشنا هستید؟

در ایران شیوه‌های مختلفی را مشاهده و بررسی کرده‌ام، از میان پیشکسوت‌های تارنوازی، آثار کلنل علی‌نقی وزیری و جلیل شهناز را شنیده‌ام و در میان هنرمندان معاصر هم شیوه محمدرضا لطفی و حسین علیزاده را بررسی کرده‌ام و تارنوازی این دو هنرمند را بسیار دوست دارم.

با فضای موسیقی در ایران چقدر آشنا هستید. به نظرتان کنسرت موفقی در ایران خواهید داشت؟

با فضای موسیقی در ایران کم و بیش آشنایی دارم و امیدوارم کنسرت ما هم با موفقیت همراه باشد.

اجرایی که در ایران دارید شامل چه بخش‌ها و قطعه‌هایی است و در قالب چه دستگاهی اجرا می‌شود؟

کنسرت پیش رو در دستگاه «بیات شیراز» اجرا می‌شود. برخی قطعه‌هایی که در این کنسرت اجرا می‌کنیم، عبارتند از: تصنیف قرنفیل (واسیف آدمی گوزل اف)، نغمه‌ حسرت (شهریار ایمانف) و هفت مقام (شهریار ایمانف).

در کنسرت تهران قرار است در کنار آواز ودود موذن ساز بزنید. همکاری بین شما و این خواننده ایرانی چطور شکل گرفت؟

از مدت‌ها پیش دوستی و همکاری خوبی با ایشان داشتم و اکنون هم خوشحالم که کنسرتی با همراهی ایشان در تهران خواهیم داشت.

از میان خوانندگان ایرانی، شیوه‌ خواندنِ کدام خواننده را بیشتر می‌پسندید؟

آواز خواندنِ استاد شجریان و استاد ناظری را بسیار دوست دارم و همچنین صدا و روش خواندن ودود موذن را بسیار می‌پسندم.

در راه برگزاری کنسرت‌تان در تهران چه کسانی شما را یاری و حمایت کردند؟

بعد از تصمیمی که برای آمدن به ایران گرفتیم، ودود موذن انگیزه‌ بسیاری به ما داد و پیگیری‌های متعدد شرکت «پژواک روزگار معاصر» در شکل‌گیری این کنسرت بسیار موثر بوده است. همچنین مسئولان موسیقی در ایران حمایت‌های ویژه‌ای از ما داشته و دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها