ملانوسیت چیست؟ تقسیم‌بندی رنگ پوست چگونه است؟ آیا تعداد رنگدانه‌های پوست در همه نژادها برابر است؟
کد خبر: ۹۱۸۸۴۸

پوست همه افراد در همه نژادها از سلول‌هایی به نام ملانوسیت تشکیل می‌شود. ملانوسیت‌ها، رنگدانه‌های ملانین تولید می‌کنند. در همه افراد تعداد ملانوسیت با هم برابرند. تفاوت افراد با همدیگر، در پراکندگی ملانین و تراکم ملانین در پوست است.

معروف‌ترین بیماری‌ای که یک لکه سفیدپوستی ایجاد می‌کند، بیماری برص یا ویتیلیگو است. در این بیماری سلول‌های ملانوسیت یا سلول‌های رنگدانه‌ساز از بین می‌روند. علت این خودکشی سلولی مشخص نشده است. البته نمی‌توانیم به این افراد توصیه کنیم مدت طولانی مثلا پنج شش ساعت زیر آفتاب قرار بگیرند؛ چرا که نور آفتاب ممکن است باعث تشدید بیماری در آنها شود و مصرف ضدآفتاب برای این افراد هم توصیه می‌شود.

لکه‌های پوستی قهوه‌ای به چه علت به وجود می‌آیند؟ لیزر درمانی چه تاثیری بر این لکه‌های پوستی دارد؟

لکه‌های پوستی دامنه وسیعی دارند و زمینه پاتولوژیک همه آنها افزایش رنگدانه پوست است. مثلا لکه‌های پوستی با نام ملاسما برای اولین بار در حاملگی مشاهده شدند و به همین علت به آنها ماسک حاملگی هم گفته می‌شود. این لکه‌ها در آقایان و خانم‌های ازدواج نکرده که فرزندی هم به دنیا نیاورده‌اند، دیده می‌شود. البته لیزر درمانی برای ملاسما توصیه نمی‌شود؛ چون این عارضه به لیزر بخوبی پاسخ نمی‌دهد. علت این لک‌ها را به افزایش هورمون نسبت می‌دهند.

لکه‌های قهوه‌ای رنگ دیگر، به نام کک و مک با نور آفتاب تشدید می‌شود. البته ژنتیک هم در ایجاد آنها نقش دارد. توصیه می‌شود افرادمستعد کک و مک حتما از ضدآفتاب و کلاه، دستکش و عینک آفتابی هم استفاده کنند.

برخی لکه‌های پوستی قهوه‌ای رنگ نیز بر اثر آفتاب و نیز سولار در شانه‌ها و پشت بدن ایجاد می‌شود. بعضی افراد نیز وقتی عطر یا اسپری به پوست می‌زنند این مساله باعث حساسیت در پوست می‌شود و لکه‌های قهوه‌ای رنگ در محل ایجاد می‌شود.

نقش لیزر در درمان بیماری‌های پوست و مو و بویژه کک و مک و ملاسما تا چه اندازه است؟ پس از لیزر افراد باید چه مراقبت‌هایی از پوست داشته باشند؟

لیزر در درمان ملاسما خیلی توصیه نمی‌شود و می‌توان گفت لیزر کردن به ملاسما خوب جواب نمی‌دهد. استفاده از لیزر در درمان لک ناشی از جوشگاه نیز توصیه نمی‌شود درمان اگر دارویی باشد، بهتر است. هر کسی که به دلیل مشکل پوستی از لیزر استفاده می‌کند باید به طور مداوم پس از انجام این کار، از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کند. در صورت استفاده نکردن از کرم ضد‌آفتاب پس از لیزر، ممکن است لکه‌های پوستی دوباره نمایان شود.

علت تیرگی‌های ایجاد شده در آرنج و زانو چیست؟ و این لکه‌ها چگونه درمان می‌شوند؟

در واقع اینها با لک اشتباه می‌شوند. پوست در این ناحیه ضخیم شده و هر جا پوست ضخیم شود، تیره‌رنگ می‌شود. درمان این حالت، داروی ضدلک نیست بلکه به این افراد داروهایی داده می‌شود که پوست را نازک می‌کند، یعنی ضخامت پوست را با دارو کمتر می‌کند. یادمان باشد درمان لک با یک جلسه امکان پذیر نیست و درمان این افراد نیاز به پیگیری و مراجعات مکرر دارد.

برای افراد عادی، چه ضد‌آفتابی توصیه می‌کنید؟ آیا ضد‌آفتاب با SPF بالا برای عموم مردم توصیه می‌شود؟

افراد معمولی باید از ضد‌آفتاب با SPF بین 30 تا 50 استفاده کنند، اما افراد مبتلا به بیماری XP) XP نوعی اختلال اتوزومی مغلوب ژنتیک در ترمیم DNA است که در تمام نژادها دیده می‌شود و حساسیت قابل توجه به پرتوهای ماورای بنفش ایجاد می‌کند) و از دو سالگی کک و مک می‌زنند و در چهار سالگی مستعد سرطان می‌شوند از ضد‌آفتاب با SPF بالا بهره ببرند.

دکتر امیر هوشنگ احسانی
متخصص پوست و مو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها