سفره آبی‌اش پهن است و هشت کشور از آن بهره می‌برند، اما عوامل زیادی دست به دست هم داده‌اند تا در آینده‌ای نزدیک از آبی نیلگونش جز خاطره‌ای باقی نماند؛ این حکایت خلیج‌فارس و دریای عمان است که هر سال بیش از دو میلیون بشکه نفت و حدود دو میلیارد مترمکعب فاضلاب و پساب خانگی وارد آن می‌شود، البته تهدیدهایی مانند صید بی‌رویه، ورود گونه‌های غیربومی، تخریب سواحل و جزایر، قاچاق گونه‌های در معرض خطر انقراض و بهره‌برداری بیش از توان زیستی را نیز نباید فراموش کرد که هر لحظه نفس کشیدن را برایش مشکل‌تر می‌کند.
کد خبر: ۹۰۹۴۲۶

به گزارش جام‌جم، دیروز دومین نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد تا پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از شرایط خلیج‌فارس و دریای عمان بگوید، چراکه ایران حدود 5800 کیلومتر ساحل دریایی در اختیار دارد و به اعتقاد کارشناسان از ظرفیت قابل توجهی برای توسعه پایدار دریایی برخوردار است. اما برخلاف این توانمندی، سهم تولید دریایی از کل تولید فقط یک درصد است و از این نگران‌کننده‌تر این که سهم اشتغال فعالیت‌های دریای به یک درصد نیز نمی‌رسد.

واگذاری اشتباه

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست دیروز با انتقاد از سپردن جزایر به سازمان مناطق آزاد تاکید کرد این رویکرد سبب شده سازمان حفاظت محیط زیست نتواند نظارت مناسبی بر این مناطق داشته باشد.

به نظر می‌رسد چنانچه محیط زیست نتواند بر این جزایر بدرستی نظارت کند، مسائل زیست محیطی بسیاری گریبان منطقه را بگیرد، زیرا پافشاری بر توسعه بدون رعایت نکات زیست محیطی تبعات جبران ناپذیری دارد.

فرشچی با اشاره به این که از 88 جزیره خلیج‌فارس حدود 55 جزیره به ایران تعلق دارد، به برخی از چالش‌های زیست محیطی این پهنه آبی اشاره کرد و گفت که صید بی‌رویه، کاهش شدید ذخایر آبزیان، ورود گونه‌های مهاجم غیربومی به علت تکثیر و پرورش آبزیان غیربومی و تخلیه آب توازن، تخریب سواحل و جزایر و نابودی زیستگاه‌های حساس، قاچاق گونه‌های در معرض خطر انقراض، بهره‌برداری بیش از توان زیستی مناطق ساحلی ـ دریایی و ورود انواع پسماندها بخصوص پسماندهای پلاستیکی به دریا برخی از این تهدیدهاست.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش میزان شوری آب خلیج‌فارس به عنوان تهدید دیگری یاد کرد، چراکه به گفته او میزان شوری آب در این منطقه نسبت به 20سال گذشته 5/1 برابر افزایش پیدا کرده است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حیات آبزیان در خلیج‌فارس و دریای عمان با چالش روبه‌رو خواهد شد.

این درحالی است که براساس مطالعاتی که چند سال پیش در رابطه با حجم پساب‌های خانگی که وارد خلیج‌فارس و دریای عمان می‌شود، انجام شد می‌توان گفت، سالانه حدود دو میلیارد مترمکعب فاضلاب و پساب خانگی وارد این پهنه آبی می‌شود.

تهدید سنگین فلزات سنگین

کارشناسان از مواد پلاستیکی و فلزات سنگین به عنوان دیگر تهدید‌هایی که زیستگاه‌های دریایی را نشانه رفته‌اند یاد می‌کنند؛ زیرا براساس تحقیقات آنها در بدن حدود40 درصد آبزیان آثاری از پلاستیک مشاهده شده است، حسین پرورش، رئیس دانشکده منابع طبیعی بندرعباس معتقد است، چون بخش قابل توجهی (حدود 40 درصد) از حمل و نقل نفتی در خلیج‌فارس صورت می‌گیرد، این دریا یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی به شمار می‌آید، چراکه خلیج‌فارس دریایی نیمه بسته محسوب می‌شود.

او در کنار آلودگی نفتی از فلزات سنگین نیز به عنوان تهدیدی بزرگ برای خلیج‌فارس و دریای عمان یاد می‌کند، چراکه پساب‌های صنعتی و خانگی به شکل مستقیم وارد این پهنه آبی می‌شود.

کارشناسان معتقدند فلزاتی مثل روی، آلومینیوم، جیوه و سرب با پساب‌های صنعتی به خلیج‌فارس راه پیدا می‌کنند.

به گفته پرورش، وقتی فلزی مانند سرب وارد دریا شد جلبک‌های ذره‌بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه آبزیانی که از جلبک‌ها تغذیه می‌کنند به آن آلوده می‌شوند. در نتیجه انسان نیز با تغذیه آبزیان در معرض بیماری‌های ناشی از فلزات سنگین قرار می‌گیرد.

با توجه به اظهار نظر کارشناسان، مشکلات زیست محیطی خلیج‌فارس و دریای عمان زمانی کنترل و بر طرف می‌شود که کشورهای حاشیه آن برای برطرف شدن مسائل بایکدیگر تعامل سازنده‌ای داشته باشند، زیرا مسائل سیاسی سبب شده کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان به تعهدات خود مانند پروتکل‌های کنوانسیون کویت آن طور که باید عمل نکنند.

مهدی آیینی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها