مجلس نهم در حالی فردا آخرین جلسه خود را برگزار خواهد کرد که در طول دوران 4 سال خود شاهد حوادثی از جمله یکشنبه سیاه،حمله به لاریجانی در قم،استیضاح 3 وزیر همچنین حاشیه های مربوط به روز تصویب کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام بوده است.
کد خبر: ۹۰۷۱۳۷
قطار مجلس نهم فردا در ایستگاه پایانی /مروری بر برخی از مهمترین اتفاقات پر حاشیه مجلس

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین،فردا سه شنبه(4 خرداد) نمایندگان چهارصد و بیست و پنجمین جلسه خود را تشکیل داده و سپس مراسم اختتامیه را برگزار خواهند کرد.

مجلس نهم در تاریخ 7 خرداد 91 کار خود را با 290 نماینده آغاز کرد که البته دو نفر از نمایندگان(سید جلال یحی زاده:نماینده تفت و میبد و علی اکبر آقایی :نماینده سلماس) در دوران حضور خود در مجلس نهم دار فانی را وداع گفتند.

این مجلس در حالی به روز پایانی خود نزدیک شده است که به گفته امیدوار رضایی:معاون قوانین مجلس در تاریخ 15/2/95، 500 طرح و لایحه در مجلس نهم به سرانجام نرسیده و بر زمین مانده است.

در این میان مروری کوتاه به برخی حوادث و اتفاقات مهمی که در مجلس نهم شاهد آن بودیم خواهیم پرداخت؛مجلس نهم در طول 4 سال گذشته رویدادهای مهم و بعضا جنجالی و پرحاشیه ای را به خود دیده است؛روزها و اتفاقات مهمی از جمله یکشنبه سیاه،حمله به لاریجانی در قم،استیضاح وزرای آموزش و پرورش،علوم و راه و شهرسازی،که نهایتا به ابقای آقایان فانی و آخوندی و عزل فرجی دانا ختم شد؛ همچنین روز تصویب کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام که با تهدید شدن صالحی به دفن شدن در رآکتور اراک همراه بود و...

یکشنبه سیاه در 15 بهمن ماه سال 91 و در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی بود. نمایندگان استیضاح کننده معتقد بودند که انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل تامین اجتماعی غیرقانونی است و می بایست عزل شود.

در جلسه استیضاح که با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری صورت گرفت، پس از اظهار نظر موافقان استیضاح و دفاعیات وزیر کار مبنی بر بی گناهی مرتضوی و نظر مثبت وزیر وقت اطلاعات درباره این انتصاب، رییس دولت دهم پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از عملکرد شیخ الاسلام پرداخت.

احمدی نژاد در دفاعیات خود ضمن متهم کردن رییس مجلس به دخالت در امور اجرایی، تهدید به افشای برخی مطالب کرد و سپس کلیپی تصویری از دیدار سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی (برادر رییس مجلس) در جلسه علنی پخش شد که صوت آن کاملاً نامفهوم بود و از این رو، وی اقدام به خواندن سخنان رد و بدل شده میان آن دو نفر کرد.

احمدی نژاد در سخنان خود از دخالت مجلس در کارهای اجرایی شکایت کرد و این موضوع را باعث بهم خوردن روابط قوا دانست.

وی همچنین با بیان اینکه در طی چند سال از آغاز کار دولت دهم فشارهای بسیاری را تحمل کرده است، گفت که دولت دربرابر تمامی فشارها ایستادگی کرده و از اینکه می خواست سازمان تامین اجتماعی را زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری قرار دهد و نمایندگان با آن مخالفت کردند، لب به شکایت گشود که این اقدام احمدی نژاد با انتقاد شدید نمایندگان روبرو شد و حتی رئیس مجلس به او گفت که شان مجلس و نظام را رعایت نکرده است.

اما رأی گیری برای استیضاح انجام شد که براساس آن از مجموع 272 رأی ماخوذه، آراء ممتنع 24 رأی، آراء مخالف 56 رأی و آراء موافق استیضاح 192 رأی بود که در نتیجه شیخ الاسلامی از سمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی عزل شد.

حمله به لاریجانی در قم را می توان از دیگر رویدادهای مهم مجلس نهم به شمار آورد

یک هفته پس از برگزاری جلسه استیضاح شیخ الاسلام یعنی 22 بهمن 91 علی لاریجانی برای سخنرانی به مناسبت چنین روزی به حوزه انتخابیه خود یعنی قم سفر کرد که با حواشی از جمله سر دادن شعارهایی علیه رییس مجلس و پرتاب لنگه کفش و مهر به سوی وی همراه بود.

بنا به گزارش ارایه شده در مجلس در مورد حوادث آن روز در روز 22 بهمن 1391 آقای لاریجانی به همراه تیم حفاظت خود از خیابان ارم به جمع راهپیمایی‌کنندگان می‌پیوندد، در طول مسیر تا رسیدن به شبستان صحن مطهر جمعی بالغ بر 15 تا 20 نفر با حمل تابلوهایی با عنوان بهار، شعارهایی با مضامین بصیرت، بصیرت سر می‌دهند.

با پایان راهپیمایی 22 بهمن،آقای لاریجانی به محل اقامتگاه موقت شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) منتقل و آماده ایراد سخنرانی می‌شود، در این حال، گروه سرود که عمدتا از نوجوانان بوده‌اند پس از اجرای سرود خود، محل شبستان حرم مطهر را ترک و به بیرون هدایت می‌شوند. در حالی که در سنوات قبل، این گروه تا پایان مراسم در محل سخنرانی حضور داشته‌اند. آقای لاریجانی سخنرانی خود را بر اساس دست نوشته‌ای که قبلا تهیه کرده بود آغاز می‌کند و پس از چند دقیقه، گروه‌های 10 - 5 نفره از چند نقطه شبستان بپا خاسته و علیه ایشان شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت می‌کنند، از میان این افرادبالغ بر چند لنگه کفش و متعاقب آن تعداد مهر نماز به سمت رییس مجلس پرتاب می‌شود.

19 مهر ماه 94 نیز یکی دیگر از روزهای پر حاشیه مجلس، با تصویب کلیات "طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام" همراه با تهدید شدن علی اکبرصالحی(رییس سازمان انرژی اتمی) به دفن شدن در رآکتور اراک از سوی یکی از نمایندگان مجلس رقم خورد.

در آن روز مصوبه‌ طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام با موافقت اکثریت و مخالفت عده ای از نمایندگان همراه شد. در این جلسه علی اکبر صالحی در سخنانی گفت که از سوی یکی از نمایندگان تهدید به مرگ شده و به او گفته‌اند «در قلب اراک روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم» البته کلیات طرح پس از کش و قوس‌های فراوان با 139 رای موافق و100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از253 نماینده حاضر تصویب شد.

اتفاقات خوب و بد مجلس نهم قطعا در تاریخ مجالس نه گانه ایران ماندگار خواهد بود؛و روز شنبه 9 خرداد شاهد افتتاح برگ دیگری از مجالس در جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود مجلسی که با تغییر 75 درصدی ترکیب به نسبت مجلس نهم همراه است و تنها 73 تن از نمایندگان مجلس کنونی موفق به راهیابی به پارلمان دهم شده‌اند و 216 تن از نمایندگان فعلی از پارلمان خداحافظی خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها