نمایندگان احزاب اصولگرا،اعتدالگرا و اصلاح طلب اولین اولویت مجلس دهم را مسایل اقتصادی عنوان کرده و همچنین بر لزوم تعامل مثبت میان مجلس و قوای دیگر همچنین نظارت قاطعانه بر عملکرد دولت از سوی مجلس و همدلی مجلس با دولت را در زمینه اجرایی شدن برجام با اهمیت عنوان کرده و بر لزوم عدم ورود مجلس به حاشیه و عدم تندروی گروههای مختلف در مجلس تاکید کردند.
کد خبر: ۹۰۴۵۶۷
مجلس ششم نباید تکرار شود/ مبارزه با فساد در اولویت است/ تعامل با دولت همراه با نظارت شدید

به گزارش جام جم آنلاین، 11 روز مانده تا مجلس دهم به طور رسمی آغاز به کار کند مجلسی که با تغییر 75 درصدی ترکیب آن نسبت به مجلس نهم همراه بوده است .

چنین تغییری در ترکیب مجلس انتطارها را برای ایجاد تغییرات محسوس و البته مثبت در مجلس دهم بالا می برد؛بهبود وضعیت معیشتی مردم و پرهیز از دعواهای سیاسی می تواند از جمله این تغییرات باشد، نمایندگان فعلی،منتخبان مجلس دهم و سایر فعالان سیاسی اظهارنظرهای مختلفی را در مورد اولویت های مجلس دهم عنوان کرده اند که می توان اولویت های اقتصادی از جمله رفع بیکاری و بهبود وضعیت معیشت مردم را فصل مشترک این اظهارنظرها دانست.

در همین راستا گفت و گوهایی را با نمایندگان احزاب اصولگرا،اعتدالگرا و اصلاح طلب انجام داده و از آنها درباره بایدها و نبایدهای مجلس دهم سوال کردیم.

تاکید بر بهبود وضعیت معیشتی مردم و تلاش در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی از جمله اولویت هایی بود که تمام نمایندگان احزاب بر آن تاکید داشتند از این موضوع که بگذریم؛ لزوم همدلی مجلس با دولت برای پیگیری مسایل مربوط به برجام، همراهی بیشتر مجلس در تغییرات کابینه، لزوم تعامل میان مجلس و قوای دیگر،برخورد یکسان با متخلفان،وحدت و انسجام حول محور رهبری،نظارت قاطعانه بر عملکرد دولت،بازنگری در قوانینی که به صورت شتابزده در مجلس نهم به تصویب رسید از جمله بایدها و به تعبیری اولویت هایی است که نمایندگان احزاب برای مجلس دهم عنوان کردند؛ عدم ورود مجلس به جناح بازی ها و دعواهای سیاسی نیز نقطه مشترک احزاب در مورد اقداماتی است که در مجلس دهم نباید شاهد آن باشیم،اما عدم پیمودن احتمالی راه مجلس ششم،عدم نزاع و درگیری درمورد انتخاب هیئت رییسه،وارد نشدن به حاشیه ها و فاصله گرفته از مسایل اصلی کشور، عدم تندروی از سوی اصلاح طلبان و اصولگرایان مجلس از جمله نباید هایی است که این احزاب معتقدند در مجلس دهم نباید شاهد اینگونه رفتارها باشیم.

متن کامل گفت و گو با نمایندگان احزاب را بخوانید:

غلامعلی دهقان،عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، با اشاره به اینکه قطعا می بایست نمایندگان مجلس دهم پیش از هر کار دیگری نگاهی به روند قانونگذاری طی 9 دوره مجلس گذشته داشته باشند گفت: به این ترتیب هم آشنایی بیشتری با قوانین مصوب گذشته پیدا می کنند و هم در صورت نقص قوانین گذشته می توانند با مطالعه دقیق آن قوانین، کاستی ها را شناسایی و قوانین متناسب با مقتضیات زمان مصوب کنند.

وی مهمترین اولویت مجلس را بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه عنوان کرد و افزود: مجلس دهم می طلبد با نگاهی به سوابق 5 برنامه قبلی، تلاش کند قانون توسعه آینده با واقعیت ها نزدیک تر و همه جانبه باشد،به دلیل اینکه برنامه توسعه می تواند تاثیر مهمی در سرنوشت کشور داشته باشد.

دهقان با اشاره به اینکه طی چند ماه اخیرقوانین شتابزده ای در مجلس به تصویب رسید که نیاز به بازنگری دارد اظهار داشت: نمی توان با احساسات و عجله به تصویب قوانین پرداخت علاوه بر این مجلس دهم با نیروهای سیاسی روبروست که می بایست با استفاده از تجربه گذشته به دور از افراط و تفریط عمل کنند.

این فعال سیاسی گفت: دربرخی از ادوار گذشته مجلس شاهد تندروی هایی بودیم که به صلاح کشور نبود حال می تواند این تندروی از نوع اصلاح طلبی یا اصولگرایی باشد؛ مهم این است که مجلس آینده روند اعتدالی خود را ادامه داده و به دور از افراط و تفریط جناحی بتواند آرامش موجود در کشور را حفظ کند.

وی جناح زدگی و سیاست زدگی را مانعی برای رسیدن به اهداف متعالی نظام و انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: بنابراین می طلبد که مجلس آینده همراه با دولت اعتدال زمینه هایی فراهم کند تا مردم دچار التهاب و نگرانی نشوند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: خوشبختانه دولت تدبیر توانست پس از سال های التهابی 1390 و 1391 که التهابات سیاسی و اقتصادی جامعه را فرا گرفته بود کشور را به سمت آرامش و به دور از نگرانی ببرد و نوعی امید به آینده ایجاد کند حال نوبت مجلس دهم است که بتواند در کنار دولت اعتدال این آرامش و ثبات و امنیت را بیش از گذشته نهادینه کند.

مجلس دهم از پیمودن احتمالی راه مجلس ششم پرهیز کند

در ادامه حمید رضا ترقی،عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، گفت: طبق نظر سنجی هایی که قبل و حین انتخابات از مردم صورت گرفت آن چیزی که مجلس باید اهتمام جدی به آن داشته باشد توجه به مسایل معیشتی مردم، رفع تنگناهای اقتصادی کشورهمچنین برنامه ریزی برای رشد و توسعه متوازن کشور، حل مشکلات بیکاری، تورم رکود و پیگیری اجرای قانون رونق کسب و کار، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون و سیاست های مربوط به آن است. وی افزود: مجلس باید با نظارت و دقت بیشتری بر عملکرد دولت، زمینه اجرایی شدن قوانین را فراهم کند تا مشکلات مردم که عمدتا اقتصادی است برطرف شود.

ترقی با اشاره به اینکه مجلس دهم باید از ایجاد تنش در عرصه سیاسی کشور و آسیب به وحدت ملی کشور پرهیز کند اظهار داشت: نمایندگان مجلس دهم باید ازپرداختن به مسایل غیر اصلی و حاشیه ای، خصوصا تقابل با سیاست های کلان نظام و احیانا پیمودن راه مجلس ششم در این برهه جلوگیری کرده و از همه مهمتراینکه نباید به منافع جناحی و گروهی حرکت کرده و از منافع ملی و مصالح ملی فاصله بگیرد.

در مجلس دهم نباید شاهد نزاع در مورد انتخاب هیئت رییسه باشیم

حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز، در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، مهمترین دغدغه مردم را معیشت و اقصاد دانست و گفت: باید به هر نحوی که ممکن است مجلس دهم این مشکل را چه با ریل گذاری ویا هر روش مناسب دیگری تدبیرکند .

وی ادامه داد: بسیاری از مفاسد اجتماعی و اخلاقی به مسایل اقتصادی و معیشتی جامعه مربوط می شود بنابراین باید اولین اولویت مجلس باشد و در این زمینه باید به دولت کمک کرده و از هر طریق ممکن مشکلات مردم را حل کنند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کشورمان توان نزاع و اختلاف را ندارد گفت: مجلس دهم باید کاری کند که در مورد موضوعاتی از جمله هیات رییسه و روسای کمیسیون ها نزاعی شکل نگیرد؛حفظ وحدت و انسجام از مهمترین مسایل است و نمایندگان باید شکاف را از بین ببرند نه اینکه خودشان چالش ایجاد کنند.

ابراهیمی اظهار داشت: حفظ نظام اوجب واجبات است و نمایندگان باید برای حفظ آن تلاش کنند و از نزاعی که موجب در نظر گرفته نشدن منافع ملی و مردم می شود پرهیز کنند.

همراهی بیشتر مجلس در تغییرات کابینه/ عدم مماشات با مفاسد

همچنین محمد جواد حق شناس،عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، گفت: وظایف چند گانه ای بر عهده مجلس است که یکی از مسایلی که در مجلس نهم محقق شد و آثارش را در مجلس دهم مشاهده خواهیم کرد موضوع برجام است؛ علی القاعده بخشی از زمینه های اجرایی کردن برجام به مجلس مربوط می شود، شاید در مجلس نهم تنش هایی در این مورد میان مجلس و دولت بود که امیدواریم در مجلس دهم کمتر شاهد آن باشیم و به جای تقابل به نوعی همراهی همراه با مطالبه گری و نظارت بیشتر وجود داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: در این دوره از مجلس امیدواریم مجلس همراهی بیشتری با دولت در زمینه چینش کابینه مطابق با خواسته های مردم داشته باشد تا به این ترتیب کابینه ای چابکتر و همراهتر با برنامه های دولت شکل بگیرد به دلیل اینکه در مجلس نهم نیروهایی به دولت تحمیل شدند که چندان چابک نبودند؛مجلس دهم می بایست با همراهی بیشتر در جهت ایجاد تغییرات در دولت کمک کننده باشد.

حق شناس با اشاره به تاکیدات رهبری بر اقتصاد مقاومتی گفت: مجلس دهم باید بتواند راهکارهای لازم را برای افزایش نقش بخش خصوصی و قدرت گرفتن آن فراهم کند تا دولتی کوچکتر و بخش عمومی غیر مداخله گر در حوزه اقتصاد داشته باشیم که این مسئله نیازمند قوانین جدی تر است تا مردم با خیالی آسوده و بدون فشار امکان فعالیت داشته باشند.

این فعال سیاسی همچنین مبارزه با فساد و تبعیض را از دیگر موارد مورد توجه در مجلس دهم عنوان کرد و اظهار داشت: این امرمستلزم این است که مجلس از خودش شروع کند و قاعده درستی را در تراز نمایندگی ایران تعریف کند.

حق شناس گفت: مجلس دهم نباید نسبت با مفاسد و تبعیض ها مماشات کرده و به عنوان نهاد ناظر و نماینده مستقیم مردم باید ظرفیت های لازم را برای مهیا شدن فرصت هایی که برای توسعه و پیشرفت کشور مورد نیاز است فراهم کند.

مجلس با وضع قوانین مناسب تسهیل کننده اجرای اقتصاد مقاومتی باشد

لطف الله فروزنده،عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران، نیز در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، با اشاره به اینکه اولین اولویت مجلس دهم باید توجه به مسایل کلان کشور باشد گفت: اولین گام در این زمینه اقتصاد مقاومتی است و در این راستا با توجه به اینکه مجلس مرکز قانونگذاری است باید تسهیل کننده باشد و قوانینی تسهیل کننده وضع کند و از طرف مقابل بر اجرای آن قوانین توسط دولت نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط منطقه مجلس باید به صورت قاطعانه روی مواضع اصلی یعنی مقابله با استکبار بایستد ادامه داد: مجلس دهم باید با وحدت و انسجام حول رهبری درصدد رسیدگی به مشکلات و مبارزه با فساد ورانت خواری و قاچاق باشد.

فروزنده در ادامه، گروه بازی، توجه به منافع قومی و شخصی را از جمله مواردی دانست که مجلس دهم باید از آن پرهیز کند .

وی افزود: نمایندگان مجلس دهم باید به گونه ای رفتار کنند تا موجب امیدواری جامعه شده و مردم نسبت به مجلس احساس کارآمدی داشته باشند.

لزوم همدلی مجلس با دولت برای پیگیری مسایل مربوط به برجام

قدرتعلی حشمتیان،نایب رییس خانه احزاب هم در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، از جمله مهمترین اولویت مجلس دهم را توجه به معیشت مردم و اشتغال دانست و افزود: مشکل بیکاری جوانان دغدغه تمام مردم است.

وی همراهی، همکاری و همدلی مجلس را با دولت در زمینه پیگیری مسایل مربوط به اجرایی شدن برجام از دیگر اولویت های مجلس بعدی عنوان کرد و گفت: همراهی مجلس با دولت موجب می شود تا دولت بتواند در این زمینه به صورت قاطع و با قدرت بیشتری در جهت پیشبرد خواسته های مردم عمل کند.

حشمتیان بر ضرورت اجتناب مجلس دهم از تفرقه و درگیری های جناحی تاکید کرد و افزود: باید شاهد مجلسی معتدل و آرام باشیم زیرا مردم نیاز به آرامش دارند و همدل نبودن نمایندگان به ضرر مردم خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد همانگونه که پیش بینی می کنیم مجلس معتدل و آرام و به دور از تنش داشته باشیم که در راستای خواسته های رهبری شکل گرفته و با قوای دیگرهماهنگ بوده و اتحا د و همدلی شعار این مجلس باشد.

مجلس دهم در عین نظارت قاطعانه بر عملکرد دولت از تنش با قوه مجریه خودداری کند

محسن کوهکن،دبیر کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار نیز در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، گفت: اولویت اول مسایل افتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی و ریل گذاری کامل و نظارت بر اینکه صد درصد فعالیت های اقتصادی حول محور اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد باید باشد.

وی کمک جهت پیشرفت علم و فناوری برای ارتقای سطح علمی کشور در همه زمینه ها و توجه به مسایل فرهنگی اعم از فرهنگ مذهبی و عمومی را با توجه به پروژه نفوذ دشمن از دیگر اولویت های مجلس بعدی عنوان کرد.

کوهکن پرهیز از سیاست زدگی و رفتن به سمت فرعیات به خصوص در مسایل سیاسی را از جمله مواردی دانست که مجلس دهم باید بشدت مراقب آن باشد .

وی ادامه داد: مجلس دهم باید وارد دعواهای سیاسی نشده و از مسایل مهم کشور فاصله نگیرد همچنین از ورود به دعوای با دولت خودداری کرده البته در عین حال نظارت قاطعانه نیز بر عملکرد دولت داشته باشد.

لزوم تعامل میان مجلس و قوای دیگر/برخورد یکسان با متخلفان

همچنین ابوالقاسم رئوفیان،دبیر کل حزب ایران زمین در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، گفت: یکی از اقداماتی که مجلس دهم باید مورد توجه قرار دهد آسیب شناسی 9 مجلس گذشته است تا اشتباهات گذشته را تکرار نکرده و اقداماتی که پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه باشد را انجام دهد.

وی افزود: نمایندگان مجلس دهم باید به دنبال چرایی وجود اختلاس و فساد اداری در کشور باشند.

رئوفیان تعامل مثبت و همدلی میان قوا را از مسایل مهم عنوان کرد و افزود: با همدلی میان قوا اصطکاک ها کم می شود.

وی همچنین توجه به وضعیت معیشت مردم در جهت خروج آنها از تنگنای معیشتی، گرانی، بیکاری و تورم را از دیگر اولویت های مجلس دهم دانست.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس بعدی نباید برخورد جناحی با دولت داشته باشند گفت: آنها باید بنا را بر نظارت درست بر حسن اجرای قوانین از سوی قوه مجریه بگذارند و از طرف دیگر رفتار متملقانه و چاپلوسانه در برابر مسئولان نداشته باشند و هر مسئولی را که در اجرا تخلفی کرد براساس قانون با وی رفتار کنند.

رئوفیان گفت: مجلس دهم باید راهکاری در مقابل ربا در سیتسم بانکی داشته باشد و از هر گونه معامله ای پرهیز کنند و بدانند مجلس محل سوداگری نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها