یک فعال کارگری گفت :وضعیت کارگران با توجه به مشکلات اقتصادی و تورمی در جامعه مناسب نیست و تعیین 812 هزار تومان حداقل دستمزد برای سال 95 کفاف معیشت کارگران را نمی دهد .
کد خبر: ۸۹۹۴۵۶
کارگاه های تولیدی تالار شده اند/ یک شرکت خودروسازی با 90 درصد کارگرانش قرارداد موقت بسته است

علی اکبر عیوضی درگفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین به مناسبت فرارسیدن روز جهانی کارگر (اول ماه می) گفت :همه ساله به مناسبت روز جهانی کارگر، کارگران در طول یک هفته که به نامشان نام گذاری شده است ،مشکلات و اعتراضات خود را با مسئولان مربوطه در میان می گذارند، اما با وجود انعکاس مشکلات هنوز هم پایین بودن دستمزد و قرار دادهای موقت ازجمله مشکلات جامعه کارگری است .

وی افزود : عدم توجه کافی به نیازهای جامعه کارگری به ضرر کشور است ، چرا که نیروی انسانی با ارزشترین عامل کار است و این بی توجهی با عث کاهش بهره وری و رشد اقتصادی می شود و می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی در پی داشته باشد .

عیوضی بیکاری را یک معضل جدی برای کشور دانست و گفت : متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی 60 درصد از کارگاههای تولیدی کشورتعطیل و برخی به تالارهای پذیرایی تبدیل شده اند که منجر به بیکاری کارگران و تشکیل صف بیکاری در کشور شده است .

این فعال کارگری از شرکت آزمایش تولید کننده لوازم خانگی به عنوان یک نمونه یاد کرد که به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده است و 3-4 هزار کارگری که درآن مشغول به کار بودند بیکارشده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وجود مشکلات بنگاههای اقتصادی با توجه به رکودی که حاکم است اجازه افزایش دستمزدها را به کارفرماها می دهد گفت : این باور اشتباهی است که فکر کنیم افزایش دستمزد ها هزینه های زیادی را سربار کارفرما می کند، چرا که بحث دستمزد 10 درصد هزینه های کارفرمایی را تشکیل می دهد. بنابراین نگرانی این چنینی منطقی نیست ، اما اگر دستمزدها با توجه به هزینه معیشت کارگران منطقی تعیین شود ، می تواند منجر به افزایش قدرت خرید کارگران شود که همین موضوع به نفع کارفرماها ست ، چرا که کارگران خریدار تولیدات همین بنگاهها هستند و افزایش تقاضای خرید از سوی جامعه کارگری می تواند به تولید داخل کمک کند .

عیوضی وجود قراردادهای موقت را یکی از مشکلات جامعه کارگری دانست و گفت : براساس آنچه در بند 2 ماده 7 قانون کارآمده است، انعقاد قرارداد موقت برای کارهای مستمر ممنوع است و باید قرارداد دائمی منعقد شود، اما در عمل این کاراز سوی کارفرماها انجام نمی شود . کارفرمایان فقط برای کارهای فصلی و موقتی می توانند قرارداد موقت امضا ء کنند، اما برای فعالیت های مستمر قرارداد موقت معنی ندارد و باید دائمی بسته شود که عمل نکردن به آن نوعی سوء استفاده از قانون است .

وی افزود :درحال حاضر دریکی از شرکت های خودروسازی با 90 درصد کارگران به صورت موقت قرارداد بسته اند در حالیکه فعالیت این خودرو سازی مستمر بوده و به صورت فصلی یا موقت نیست.

به گفته این فعال کارگری بستن قرارداد موقت باعث کاهش بهره وری ، افزایش استرس در کارگران و حوادث ناشی از کار می شود .

وی ابراز امیدواری کرد که در روز جهانی کارگری که هر ساله کارگران برای بیان مشکلات خود جمع می شوند ، آگاهی در کارگران برای آشنایی با حقوق خود بیشتر شود و مسئولان به خصوص وزارت کار به عنوان ناظر، برای اجرای قانون نظارت قوی تری داشته باشد.

سیما رادمنش- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
موسی
-
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
۰
۰
كو گوش شنوا ... ما كه سوختیم
مهدی
-
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
۰
۰
سلام.
خیلی از سازمان های دولتی هم وضعشون همینه ...

نیازمندی ها