پیکارهای انتخابی، گره برخی اوزان را هم در کشتی آزاد و هم در کشتی فرنگی کور کرد

کشتی در کشاکش حضور در المپیک

کمتر از چهار ماه دیگر آوردگاه المپیک ریو از راه می‌رسد و طبق رویه تاریخ ورزش ایران، کشتی همراه وزنه‌برداری و بتازگی تکواندو و پرتاب دیسک، امید نخست مدال‌آوری و به عبارت صحیح‌تر آبروداری برای ورزش ایران محسوب می‌شود؛ ورزشی که بیش از 60 درصد مدال‌های تاریخ ورزش کشورمان را در بازی‌های المپیک کسب کرده است. انتخاب ترکیب اعزامی به این رویداد کشاکش مشابهی در سالیان گذشته داشته است؛ کشاکشی که هرچه به روزهای اعلام ترکیب نهایی می‌رسد بیشتر و گاه حتی با چاشنی حاشیه مواجه می‌شود.
کد خبر: ۸۹۷۲۴۳
کشتی در کشاکش حضور در المپیک

هرچند شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی تلاش دارد مانع بروز چنین شرایطی شود و در این راه با تعریف رقابت‌های انتخابی، رقابت‌های بین‌المللی داخلی و برون‌مرزی و عملکرد درون اردویی برای اعلام ترکیب نهایی، هم کشتی‌گیران آماده‌ای را روانه ریو کند و هم مانع بروز حاشیه شود.

انتخابی تیم ملی و اما و اگرها

کشتی ایران چنانچه دو سهمیه باقیمانده در سبک وزن و سنگین وزن کشتی فرنگی را هم از آن خود کند با حداکثر نفرات یعنی با 12 کشتی‌گیر راهی المپیک خواهد شد. در این میان برای انتخاب این 12 نفر در هر وزن شرایط منحصربه‌فردی حکمفرماست و برگزاری رقابت‌های انتخابی که تصور می‌شد حداقل در برخی اوزان شرایط را برای انتخاب نفر المپیکی تسهیل کند، کار را برای مردان فنی تصمیم‌گیر سخت‌تر هم کرد.

البته رقابت‌های انتخابی در چهار وزن المپیک و یک وزن رقابت‌های جام‌جهانی در حالی برگزار شد که بیش از هر چیز تصور می‌شد این پیکارها به شکل نمادین و صرفا با هدف حفظ فیلتر انتخابی برای انتخاب ترکیب تیم ملی برگزار شود. عوامل زیادی برای شکل‌گیری چنین انتخابی موثر بودند. وقتی برای برگزاری این رقابت‌ها تصمیم‌گیری شد از یک طرف در کشتی فرنگی سه سهمیه و در کشتی آزاد یک سهمیه ورودی کسب نشده بود. به این ترتیب در سنگین وزن کشتی آزاد و همچنین اوزان 59، 66 و 130 کیلوی کشتی فرنگی برگزاری رقابت انتخابی با توجه به خطر آسیب وزن کم کردن‌های پیاپی می‌توانست به مدعیان وارد کند، کاملا منتفی شد. از طرفی در 75 کیلوی کشتی فرنگی سعید عبدولی با توجه به شرکت در رقابت‌های جام تختی و فاصله معنی دار این کشتی‌گیر با مدعیان عملا به عنوان نفر المپیکی انتخاب شد و تا رسما او نخستین کشتی‌گیر المپیکی لقب گیرد. در 98 کیلو هم با اعلام مصدومیت قاسم رضایی، برگزاری رقابت انتخابی بین او و مهدی علیاری عملا منتفی شد و تنها وزنی که کادرفنی تن به برگزاری رقابت انتخابی آن داد، 85 کیلو بود.

جالب این که در همین وزن هم کار کادر فنی سخت شد؛ جایی که سال‌هاست محمدبنا روی حبیب اخلاقی نگاه ویژه‌ای دارد، اما این کشتی‌گیر که دو برنز سال‌های 2009 و 2015 را در کارنامه دارد در انتخابی دو بار برابر کشتی‌گیر جوان و مطرح سال‌های اخیر حسین نوری شد تا کار بنا برای انتخاب نفر المپیکی این وزن مشکل شود. شورای فنی کشتی فرنگی پس از این انتخابی نظرش در مورد 85 کیلو این شد: «حسین نوری و حبیب اخلاقی در جام جهانی کشتی (اردیبهشت ماه ـ شیراز) کشتی خواهند گرفت، شورای فنی پس از انجام مسابقات دو کشتی‌گیر یاد شده، بنا بر پیشنهاد کادر فنی نسبت به ارزیابی خود درخصوص تشخیص کشتی‌گیر برتر این وزن برای حضور در المپیک اقدام خواهد کرد.»

در کشتی آزاد در حالی که به دلیل کسب سهمیه در سنگین وزن و به دلیل مصدومیت رضا یزدانی برگزاری انتخابی بین او و امیر محمدی در وزن 97 کیلو منتفی شد، در 86 کیلو علیرضا کریمی و در 75 کیلو حسن یزدانی با کامیابی در رقابت انتخابی، کار را برای رسول خادم آسان کردند، اما در 65 کیلو در حالی که انتظار می‌رفت سیداحمد محمدی، دارنده نقره و برنز جهان در انتخابی برنده شود در عین ناباوری مقابل حریف سنتی خود میثم نصیری یک بار با ضربه فنی و بار دوم 5 بر 3 شکست خورد تا کار کادر فنی در این خصوص گره بخورد!

از سوریان تا نوروزی

علاوه بر شرایط دو وزن 75 و 85 کیلوی کشتی فرنگی که به آنها اشاره شد در دیگر وزن‌ها شرایط چگونه است؟

در سبک وزن حمید سوریان در عین ناباوری هنوز موفق به کسب سهمیه ورودی نشده است. چنانچه در یکی دو روز آینده در رقابت‌های مغولستان یا متعاقب آن در ترکیه بتواند بلیت ریو را بگیرد قطعا نفر المپیکی او خواهد بود .گرفتار شدن سوریان در این شرایط به هیچ عنوان خبر خوبی برای ورزش ایران نیست. پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران با هفت نشان طلای جهان و المپیک از امیدهای مسلم صید طلا در ریو محسوب می‌شود و شرایط پیش آمده برای او خوشایند نیست. در سنگین وزن هم در حالی که در قزاقستان، بشیر باباجان زاده پس از ماه‌ها دوری از کشتی نتوانست در قزاقستان سهمیه بگیرد، محمد بنا میدان را در اختیار امیر قاسمی منجزی گذاشت؛ کسی که طلای آسیا را در ماه‌های گذشته کسب کرد تا شاید او المپیکی شود.

با این حال دغدغه‌ها و تردیدها درباره کسب سهمیه سنگین وزن کشتی فرنگی بسیار جدی است و اگر این سهمیه در نهایت کسب نشود چندان باعث تعجب نخواهد بود، اما در 66 کیلوی کشتی فرنگی در شرایطی که امید نوروزی در قزاقستان موفق به کسب سهمیه ورودی شد پیشینه طلایی او در المپیک و جهان همه را متقاعد کرده که بهترین گزینه برای المپیک، خود این کشتی‌گیر است. با این حال شورای فنی در خصوص این وزن، این گونه نظر داد: امید نوروزی و مهدی زیدوند در مسابقات جام جهانی رقابت کنند. در صورت عدم ارزیابی شفاف شورای فنی از کشتی‌گیران مذکور، دو کشتی‌گیر یاد شده باید در رقابت‌های پیت لاسینسکی لهستان رقابت کرده تا نفر شایسته پوشیدن تیم ملی مشخص شود.

سرنوشت وزن پنجم

در وزن پنجم، کشتی فرنگی و آزاد شرایط نسبتا مشابهی داشتند. در حالی انتخابی این دو وزن منتفی شد که رضا یزدانی در کشتی آزاد (شرایط این وزن در ادامه بررسی خواهد شد) و قاسم رضایی در کشتی فرنگی عنوان کردند به دلیل مصدومیت قادر به شرکت در انتخابی نیستند. در این خصوص کمیسیون پزشکی هم تشکیل شد و در نهایت قاسم رضایی که چهره طلایی المپیک گذشته ـ که به باور محمد بنا بخت تکرار طلای المپیک است ـ از شرکت در انتخابی معاف شد. شورای فنی درخصوص این وزن تصریح کرد: با توجه به این که نظر کادر فنی حضور مشترک آقایان قاسم رضایی و مهدی علیاری در رقابت‌های جام جهانی است، هر دو کشتی‌گیر در رقابت‌های جام جهانی 2016 شرکت کنند، در صورتی که امکان ارزیابی نفر برتر از سوی شورای فنی در رقابت‌های مذکور فراهم نشد، بنا به تشخیص شورا، پس از اتمام مسابقات جام جهانی، بلافاصله دو کشتی‌گیر موردنظر، رقابت انتخابی را برگزار خواهند کرد (در همان روز یا روز آینده بدون وزن کشی مجدد).

چشم به راه یزدانی بزرگ

در کشتی آزاد در حالی که به شرایط وزن 74 و 86 کیلو اشاره شد و باید حسن یزدانی و علیرضا کریمی را در این دو وزن مسافر المپیک دانست، در وزن 97 کیلو به دنبال آسیب‌دیدگی رضا یزدانی کار کمی سخت شد. کشتی‌گیری با کوله‌باری از تجربه و افتخار که بخت مسلم کسب مدال طلای در المپیک محسوب می‌شود این روز‌ها در حال فیزیوتراپی است تا خود را به المپیک برساند. اعضای شورای فنی کشتی آزاد درخصوص این وزن چنین نظری دارد: عباس طحان و امیر محمدی در رقابت‌های جام جهانی آمریکا مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و در صورت احراز شرایط فنی مناسب، به اتفاق آقای رضا یزدانی در یکی از رقابت‌های بین‌المللی پیش از المپیک (تورنمنت بین‌المللی ارمنستان، سوم و چهارم تیرماه)، ملی‌پوش واجد شرایط انتخاب خواهد شد.

خوان‌های متعدد

در دیگر اوزان کشتی آزاد، حسن رحیمی یکی دیگر از کشتی‌گیران پرافتخار و امید کسب مدال در المپیک قرار است در جام جهانی همراه رضا اطری کشتی بگیرد. اگر فاصله معنی داری میان این دو نبود در یک تورنمنت بین‌المللی هم اعزام خواهند شد تا نفر برتر مشخص شود. در 65 کیلو که به آن اشاره شد در نهایت شورای فنی تصمیم گرفت انتخاب این وزن را پس از دو خوان دیگر اعلام کند. سیداحمد محمدی و میثم نصیری را نیز به جام جهانی و سپس یک رقابت بین‌المللی اعزام کرده و کشتی‌گیری که عملکرد بهتری داشت انتخاب شود. در سنگین وزن هم شرایط مشابهی حکمفرما شد. براساس ارزیابی کادر فنی از حضور مشترک پرویز هادی و کمیل قاسمی در حداقل سه و حداکثر چهار تورنمنت بین‌المللی پیش رو تا قبل از رقابت‌های المپیک خواهد بود. در واقع مبنای انتخاب نفر برتر، چگونگی رقابت با حریفان خارجی خواهد بود.

امید توفیقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها