میزان حجم یارانه‌های انرژی در ایران زیاد است و به‌رغم این‌که قیمت‌ جهانی نفت کاهش یافته، اما هنوز هم شاهد هزینه‌ای سنگین در این زمینه از سوی دولت هستیم. البته نباید اشتباه کرد که کل حجم یارانه‌ای که در اقتصاد ایران وجود دارد،‌ همین مبلغ نقدی است که ماهانه میان مردم توزیع می‌شود، بلکه بخش مهمی از یارانه‌ در کشورمان در بخش کلان اقتصاد هزینه می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یارانه پنهان نیز یاد کرد.
کد خبر: ۸۹۵۳۲۳
توزیع ناعادلانه یارانه باید متوقف شود

این یارانه‌ها در نفت، برق، آب یا دیگر حامل‌های انرژی نهفته است که هزینه زیادی بر کشور تحمیل می‌کند و باید برای توزیع عادلانه آن سیاست جدی‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم، چون با شیوه فعلی توزیع یارانه، این ثروتمندان هستند که بیش از نیازمندان یارانه دریافت می‌کنند.

طبق ترازنامه انرژی کشور، 60 درصد یارانه‌ها را بنگاه‌های اقتصادی، چه دولتی و چه خصوصی استفاده می‌کنند و 40 درصد باقیمانده به عنوان مصرف شهروندان عادی (مصارف خانگی) معرفی شده است، بنابراین کسی که چند خانه دارد یا این‌که خانه بزرگ‌تری داشته باشد، از این امتیاز بیشتر استفاده می‌کند.

پس هرچه افراد بیشتر از امکانات استفاده کنند، به نوعی یارانه بیشتری می‌گیرند و آن گروه که امکانات کمتری دارند یارانه کمتری می‌گیرند. بنابراین امروز عدالتی در توزیع یارانه‌ها نیست و آن گروه که واقعا نیازمند دریافت یارانه هستند، از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند.

متاسفانه برخی مساوی تقسیم کردن یارانه‌ها را عدالت عنوان و از آن حمایت می‌کنند، درحالی که این عین بی‌عدالتی است و هیچ توجیهی ندارد که یارانه مساوی میان همه ملت پرداخت شود. همانطور که ذکر شد درواقع حجم کمی از مجموع یارانه‌ها در اقتصاد ایران، یارانه پرداختی به مردم است و اصل کار مربوط به یارانه‌های پنهان است و این دقیقا جایی است که یک‌سری افراد، ارقام بیشتری دریافت می‌کنند.

امروز وقت آن رسیده که عدالت واقعی را اجرا کنیم و آن بخش از جامعه که واقعا یارانه در زندگی آنها تاثیری ندارد، از دریافت‌ آن حذف شوند و میزان مبالغ صرفه‌جویی شده برای سرمایه‌گذاری برای اشتغال و رونق اقتصادی هزینه شود. اما تحقق این کار نیازمند عزم ملی و همکاری قوای سه‌گانه است. چندی پیش در قالب بررسی لایحه بودجه امسال، دولت و کمیسیون تلفیق مجلس به توافق رسیدند که یارانه ثروتمندان حذف شود، ولی روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس که قرار بود موضوع به رای گذاشته شود به ناگاه نماینده دولت با آن مخالفت کرد. در حالی که این رفتار غیرحرفه‌ای دولت در راستای عدالت‌محوری نبوده و مشکلاتی را به بار می‌آورد. چون کارهای بزرگ ملی نیازمند حمایت و همکاری دولت و مجلس است و دولت هم باید با قدرت اعلام کند این سیاست صحیح و دقیقی است.

دکتر مسعود میرکاظمی - عضو کمیسیون انرژی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها