گفت‌وگو با ندا شهسواری، بانوی شماره یک پینگ‌پنگ ایران در آستانه رقابت‌های انتخابی المپیک

آرزوهای بزرگ ندا

هر ورزشکاری یک دوره‌ای دارد. روند روبه رشد و پیشرفت را که در پیش گرفت به مرحله اوج می‌رسد و سپس کم‌کم راه بازگشت را در پیش می‌گیرد و دوره اوج را پشت سرش می‌گذارد، اما برای برخی ورزشکاران دوره اوج خیلی طولانی است؛ طولانی‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید.
کد خبر: ۸۹۵۰۴۶
آرزوهای بزرگ ندا

به گزارش جام جم ورزشی ، ندا شهسواری یکی از آنهاست. دختری که سال‌هاست در پینگ‌پنگ ایران حرف اول را می‌زند. دختری که خوب بلد است رقابت میلی‌متری با سرسخت‌ترین حریفانش را چگونه ببرد و از آنها پیش باشد.

برای ندایی که همچنان شماره یک پینگ‌پنگ بانوان است حضور در المپیک 2012 لندن بزرگ‌ترین افتخار ممکن به شمار می‌رود، هرچند به همین افتخار بزرگ راضی نشده. ندا برای صعود به المپیک 2012 شانس زیادی نداشت، اما با شکست حریف قزاقستانی خود صعودی تاریخی به این رقابت‌ها داشت.

اکنون ندا شهسواری به عنوان یک پینگ‌پنگ‌باز باتجربه آخرین تلاش‌های خود را برای صعود به المپیک 2016 انجام می‌دهد و ارزیابی‌های کارشناسانه نشان می‌دهد او و هم‌تیمی‌هایش شانس بالایی برای به دست آوردن سهمیه المپیک دارند.

ندا و هم‌تیمی‌هایش به‌تازگی فاتح و پیروزمند از رقابت‌های جهانی دسته سوم پینگ‌پنگ مالزی به ایران بازگشته‌اند. آنها در کوالالامپور کاری کردند کارستان و با پیروزی‌های مقتدرانه مقابل حریفان مختلف، از آسیایی گرفته تا اروپایی جواز حضور در رقابت‌های دسته دوم جهان را به دست آوردند.

حالا ندا نسبت به چهار سال پیش که سهمیه المپیک لندن را گرفت تا حدود زیادی تغییر کرده است. انگیزه‌ همان انگیزه‌ است، اما ندا اکنون در 29 سالگی آرام‌تر شده و هیاهوی 25 سالگی را ندارد.

ندا البته باتجربه‌تر و بامهارت‌تر شده و اگر چهار سال پیش با شک و تردید درباره پیروزی مقابل حریفانش حرف می‌زد اکنون با صلابت و اطمینان پیروزی خود را پیش‌بینی می‌کند.

ندا را دوباره در المپیک می‌بینیم؟ اگر این اتفاق بیفتد وی از معدود زنان ایرانی خواهد بود که حضور در المپیک را دو بار تجربه می‌کند. خودش در گفت‌وگویی که با جام بانوان انجام داده بیشتر در این باره توضیح می‌دهد.

صعود به دسته دوم پینگ‌پنگ بانوان دنیا اتفاق جدیدی برای شما و ورزش پینگ‌پنگ بود. در این‌باره کمی توضیح می‌دهید؟

بله، این صعود برای نخستین بار بود که در ورزش کشور ما اتفاق می‌افتاد. سال‌ها بود که تلاش می‌کردیم به دسته دوم پینگ‌پنگ بانوان جهان برسیم که هر بار نمی‌شد، ولی در نهایت راه صعود را پیدا کردیم. در رقابت‌های جهانی همه مسابقات ما حساس بود و همه تیم‌ها بسیار قوی بودند. ما فقط یک مسابقه راحت پشت‌سر گذاشتیم و بقیه رقابت‌هایمان فوق‌العاده سخت بود. به هر حال روند خوبی داشتیم و اکنون دید بهتری نسبت به پینگ‌پنگ بانوان جهان وجود دارد. برای پینگ‌پنگ‌بازان زن اردوها بلندمدت‌تر شده و اکنون با بازیکنان خارجی بیشتر از هر زمان دیگری تمرین می‌کنیم. همه این شرایط نشان می‌دهد ما روند رو به رشد فوق‌العاده‌ای داریم.

بین شما و سه هم‌تیمی دیگرتان خیلی هماهنگی وجود دارد، این طور نیست؟

درست است، هماهنگی بین ما خیلی زیاد است.

شما چند سال است در کنار یکدیگر کار می‌کنید؟

من شش سال است که با مریم صامت و محجوبه عمرانی در تیم ملی پینگ‌پنگ همبازی هستم.

رقابت میان شما چگونه است؟

رقابتی که وجود دارد رنکینگی است. سال هاست در صدر رنکینگ برترین پینگ‌پنگ‌بازان زن ایران میان ما هماهنگی وجود دارد. البته باید بگویم رقیبان اصلی ما پینگ‌پنگ‌بازانی از ازبکستان و قزاقستان هستند.

صمیمیت میان شما چقدر روی کیفیت کارتان در تیم ملی تاثیر می‌گذارد؟

بسیار زیاد. بدون صمیمیت موفقیت امکان‌پذیر نیست. ما باید در رقابت‌های تیمی صمیمیت داشته باشیم تا به تیمی یکدست تبدیل شویم.

همه شما باید برای المپیک 2016 شانس برابری برای کسب سهمیه داشته باشید، این طور نیست؟

بله، می‌توان گفت شانس برابری داریم. البته این نکته نباید فراموش شود که سیستم رقابت‌های انتخابی المپیک نسبت به چهار سال پیش فرق کرده است. چهار سال پیش رقابت‌های انتخابی به صورت دوره‌ای بود، اما اکنون تک حذفی شده است. با یک باخت دیگر شانسی برای صعود باقی نمی‌ماند. موفقیت تا حد زیادی نیاز
به قرعه مناسب دارد.

و در نهایت فکر می‌کنید بتوانید یک‌بار دیگر طعم حضور در المپیک را بچشید؟

بله. امیدواریم بتوانیم سهمیه را به دست بیاوریم.

مهم‌ترین نکته تاثیرگذار در راه کسب سهمیه المپیک 2016 چه چیزی است؟

داشتن تمرکز بالا مهم‌ترین نکته است. رقابت‌های راکتی همیشه سخت و حساس است. بنابراین باید تمرکز بالایی داشت.

سیما لیموچی (سرمربی تیم ملی پینگ‌پنگ بانوان) چقدر در این میان روی پیشرفت شما تاثیرگذار بود؟

یک مربی نقشی اساسی روی موفقیت شاگردانش دارد. مهره اصلی و اصلا پیکره تیم ما مربی است. خانم لیموچی تا اینجا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و سال‌هاست با ما کار می‌کند. ما باید پاسخ زحمات او را با پیروزی و موفقیت بدهیم.

یادم می‌آید زمانی گفتید به همراه خواهر و دامادتان خیلی تمرین می‌کنید؛ اکنون هم وضعیت به همین منوال است؟

بله همچنان خانوادگی تمرین می‌کنیم. من تمریناتی مرتب و منظم با خواهر، برادر و همسر خواهرم دارم و حریفان تمرینی دائمی من هستند.

ندا شهسواری قبلا به المپیک رفته و در سال‌های اخیر شماره یک رنکینگ پینگ‌پنگ ایران بوده. با این اوصاف سقف آرزوهای شما پر نشده است؟

خیر این طور نیست. من هنوز هدف دارم، کسب نتیجه خوب در المپیک یک هدف بزرگ است. اکنون دیگر مثل چهار سال پیش هدف من فقط کسب سهمیه این رقابت‌ها نیست. حالا می‌خواهم در این رقابت‌ها موفق هم باشم.

ندا شهسواری توانایی این را دارد که روزی در آسیا روی سکو برود؟

بله، شانس مدال‌آورشی در آسیاست. اگر اردوهای ما به همین روال ادامه داشته باشد می‌توانیم در آسیا مقام به دست بیاوریم. همه قدرت‌های برتر پینگ‌پنگ دنیا از قاره آسیا هستند و کسب مقام در آسیا فرقی با مقام‌آوری در جهان ندارد. خیلی کم پیش می‌آید مثلا پینگ‌پنگ‌بازانی از اروپا جایی در برترین‌های پینگ‌پنگ دنیا داشته باشند و همیشه این آسیایی‌ها هستند که صدرنشین می‌شوند.

فکر می‌کنید تا چه زمانی بتوانید به پینگ‌پنگ ادامه بدهید؟

بستگی به شرایط فیزیکی‌ام دارد. باید مراقب آسیب‌دیدگی‌ها بود تا عمر حرفه‌ای ورزش کردن بالاتر برود. خود من اکنون به یک مصدومیت رایج در پینگ‌پنگ دچار شدم؛ مصدومیت از ناحیه آرنج. هیچ آسیب‌دیدگی دو سه روزه یا یک هفته‌ای خوب نمی‌شود و من هم باید برای بهبود کامل شرایط صبر کنم.

در مجموع عملکرد ورزش بانوان ایران در سال 94 را چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما با این عملکرد می‌توان به حضور پررنگ بانوان ایرانی در المپیک 2016 امیدوار بود؟

به نظر من خیلی خوب بود و از سوی بانوان ورزشکار، افتخارآفرینی‌های متعددی به دست آمد. با این شرایط از آقایان هم جلو می‌زنیم.

صحبت پایانی‌تان را می‌شنویم.

جمله پایانی من کوتاه است؛ باید دنبال آرزوهایمان باشیم، عمر خیلی زود می‌گذرد.

هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها