آژانس طرح‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی ایالت متحده (دارپا) بتازگی اعلام کرده برنامه ساخت هواپیمای عمود پرواز خود را به یک شرکت طراحی فناوری‌های هوافضا سپرده است. این هواپیمای فوق‌پیشرفته قادر خواهد بود همانند بالگرد به صورت عمودی بر زمین بنشیند و از زمین بلند شود و همچنین در هوا معلق بماند.
کد خبر: ۸۹۲۵۶۳
طراحی هواپیمای عمودپرواز «اصابت صاعقه»

این هواپیما که «اصابت صاعقه» نام دارد قادر است با سرعت 556 تا 740 کیلومتر در ساعت پرواز کرده، به اندازه حدود 40 درصد وزن خود، بار حمل کند. همچنین وزن پیش‌بینی شده برای این هواپیما حدود 4500 تا 5400 کیلوگرم است.

این هواپیما به هدایت به وسیله خلبان نیازی ندارد و می‌تواند به صورت مستقل ماموریت‌های تعیین شده را به انجام برساند.

موتورهای آن به سیستم نیروی محرکه هیبریدی ـ الکتریکی مجهز هستند و از نظر مصرف انرژی نیز نسبت به سایر هواپیماها و تجهیزات پرنده دیگر بسیار کم‌مصرف خواهند بود. اصابت صاعقه، دارای 24 موتور پره‌ای است که در بخش‌های مختلف بال و دم آن قرار دارند.

شرکت ائوروا که برنامه ساخت این هواپیما را در دستور کار دارد، قرار است نخستین نمونه آن را سال 2018 میلادی به صورت عملی مورد آزمون قرار دهد. مسئولان این شرکت امیدوارند این محصول بتواند آینده‌ای متفاوت برای ساخت هواپیماهای دیگری با قابلیت عمودپرواز رقم بزند. این مسأله در نهایت به کاهش هزینه‌های پرواز، افزایش امنیت، افزایش کارایی حمل و نقل از طریق هواپیما و نیز گسترش استفاده از سفرهای هوایی می‌انجامد.

منبع: Live Science

مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها