گروهی از محققان در سوئد ماده جدیدی تولید کرده اند که به بیان ساده می توان آن را چوب شفاف نامید.
کد خبر: ۸۹۱۴۷۴
چوب هم شفاف شد! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، از چوب به عنوان یکی از بنیادی ترین مواد در ساخت و ساز انواع سازه ها و وسایل استفاده می شود زیرا این ماده طبیعی استحکام، انعطاف نسبی و زیبایی قابل توجهی داشته و در عین حل قیمت چندان زیادی نیز ندارد. با این حال برای به دست آوردن چوب با هدف توسعه ساخت و ساز راهی نداریم جز اینکه به طبیعت حمله ور شده و درختان را قطع کنیم.

در سال های اخیر گروهی از محققان وارد عمل شده و به دنبال راهی برای توسعه راههای استفاده از چوب و به کارگیری آن در مواردی نظیر سلول های خورشیدی بوده اند. در این مورد خاص (استفاده در ساختار سلول های خورشیدی) محققان بر این باورند که می توان از چوب به عنوان جایگزین ارزان قیمت تری برای شیشه های مبتنی بر سیلیکا استفاده کرد.

محققان انستیتو سلطنتی فناوری «KTH» سوئد به سرپرستی پروفسور لارس برگلاند پروژه جالب توجهی را آغاز کرده اند که در آن تلاش شده ماده ای موسوم به «lignin» از فیبرهای چوبی طبیعی حذف شود.

از منظر شیمیایی، «lignin» یکی از ترکیبات اصلی دیواره سلول های تشکیل دهنده چوب به شمار می آید. آنچه که در پایان باقی می ماند ماده سفید زیبایی است که البته شفاف نیست.

اما محققان به تلاش خود ادامه داده و برای اینکه این ماده را شفاف کنند آن را با نوعی ماده پلیمری موسوم به «PMMA» ترکیب کردند که نتیجه آن تولید ماده ای است که می توان آن را چوب شفاف نامید.

نکته قابل توجه اینجاست که تولید چنین ماده ای برای نخستین بار صورت نگرفته و پیشتر نیز تلاشهای مشابهی صورت گرفته بود اما به گفته پروفسور برگلاند این برای نخستین بار در تاریخ است که امکان تولید چوب شفاف برای به کارگیری در ساختارهای بزرگ و به صورت تولید انبوه فراهم شده است.

این تحقیق اخیرا در مجله Biomacromolecules منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها