آشنایی با مناطق گردشگری ایران

شهمیرزاد، بهشت کویر

آشنایی با اماکن گردشگری

برج شبلی دماوند

برج شیخ شبلی دماوند، یکی از نمونه‌های بارز شیوه معماری و اوج هنر در ایران بعد از اسلام است که در مرکز شهر دماوند در شرق استان تهران واقع شده است.
کد خبر: ۸۹۰۷۹۰
برج شبلی دماوند

به گزارش جام جم آنلاین ، قدیمی‌های دماوند، این برج را «پاگنبذ» شیخ شبلی یا برج شبلی می‌نامیدند، زیرا روی تپه‌های کوه نیل و به صورت هشت ضلعی بنا شده است.

این برج بنای یادبودی برای شیخ شبلی است که در دوره خلفای عباسی به امیری دماوند گمارده شد و دماوندی‌ها دوران صدارتش را دوران عدالت، امنیت و رفاه می‌دانستند. از همین رو زمانی که خبر فوتش در سال 334 هجری قمری در بغداد به گوش مردم دماوند رسید، آنان نیز بنای یادبودی به نامش برپا کردند.

برج شبلی در دوره اسلامی سلجوقیان بنا شده و همه ویژگی‌های اعصار و دوره‌های پیشین، از جمله هیبت و شکوه معماری پارتی و ظرافت شیوه پارسی را دارد. این بنای هشت‌ضلعی با طاق، گنبد و سرداب از آجر و آهک ساخته شده و گنبد آن هشت ترک دارد که با یک شکستگی با زاویه تند به طرف رأس متمایل می‌شود. گنبد داخلی هم به صورت کروی و عرقچین است که سطح زیرین آن به شیوه معماری خاص آجرکاری طرح جناغی متحدالمرکز شده و یکی از شاهکارهای معماری آن زمان است.

تزئینات برج با سبکی خاص و متفاوت از یکدیگر ساخته شده است و در مجموع 30 قاب «اسپر» در بنا به کار رفته که زیبایی قاب‌ها خیره‌کننده است و تزئینات هر شکل آن به‌واقع گویای هنر منحصر‌به‌فرد ایرانیان است. یکی دیگر از جاذبه‌های ساخت این بنا وجود حفره‌های هواگیر است که برای تخلیه هوا و در ساخت‌و‌سازهای برج استفاده شده است. گردشگران از این برج و فضای اطراف آن می‌توانند به عنوان تفرجگاه استفاده کنند.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها