هاچ‌بک‌ها هواداران خاص خود را دارند. در کنار خیلی از ماشین‌بازها که عاشق شاسی بلند یا سدان‌های با قد و قواره بزرگند، خیلی‌ها هم هستند که عاشقانه این خودروهای کوچک و بدون صندوق را می‌پسندند.
کد خبر: ۸۸۹۰۴۳
همه چیز درباره‌ هاچ‌بک‌های پرطرفدار در ایران

به گزارش جام جم آنلاین،علاوه بر بانوان که معمولا ترجیح می‌دهند سوار این نوع خودرو شوند، این روزها به دلیل مشکلاتی نظیر جای‌پارک و رانندگی کم‌دردسرتر در ترافیک، خیلی آقایان هم این نوع خودرو را می‌پسندند. در صفحه خودروی امروز، پرتیراژترین‌ هاچ‌بک‌های خیابان‌های ایران را مرور کرده‌ایم.

تیبا 2

محصول نه‌چندان محبوب سایپا، وقتی که‌ هاچ بک شد، دل از خیلی‌ها ربود. این‌قدر زیاد که قیمتش در بازار از نمونه غیرهاچ بک آن بیشتر شد و حتی بعضی‌ها آن را با 206 محبوب مقایسه کردند. هر‌چه باشد، می‌توان ادعا کرد نسخه دوم تیبا، در بازار موفق شده است.

طراحی تیبا‌‌ هاچ‌بک با مدل سدان تفاوت چندانی ندارد و همه تحولات به قسمت عقب ‌این خودرو ختم می‌شود.

حتی فرم شیشه‌های جانبی عقب با مدل صندوق‌دار یکی است. کیفیت رنگ بدنه پایین است و با توجه به قیمت ۲۷ میلیونی ‌این خودرو انتظار می‌رود به بعضی جزئیات در مونتاژ قطعات بدنه توجه بیشتری شود.

طراحی شیشه عقب، مه‌شکن وسط سپر عقب و چراغ سوم ترمز بالای شیشه عقب با پژو ۲۰۶‌‌ هاچ‌بک بی‌شباهت نیست.

چرخ‌های تیبا سایز کوچکی دارد و علاوه بر لطمه به زیبایی خودرو، پایداری آن را در پیچ‌ها با کمی مشکل مواجه می‌کند.

طراحی کابین تیبا‌‌هاچ‌بک هم با مدل سدان تفاوتی ندارد. فضای صندلی‌های عقب در‌این مدل تغییری نکرده و تنها از فضای صندوق بار آن کاسته شده است.

با توجه به تفاوت قیمتی مدل‌‌هاچ‌بک با نمونه صندوق‌دار، بهتر بود رنگ‌بندی کابین تیره‌تر شود تا جوان‌ترها رغبت بیشتری برای خرید آن نشان دهند.

تیبا به یک عدد ‌ایربگ مجهز شده است و تا حدودی ‌ایمنی راننده را تامین می‌کند. دید ‌آینه‌های جانبی به لطف ‌‌اندازه نسبتا بزرگشان مناسب است و دید قسمت عقب در مدل‌‌ هاچ‌بک، به‌مراتب بهتر از مدل سدان به نظر می‌رسد.

این خودرو چهار سیلندر بوده و حجم موتور آن 1500 سی‌سی است. مصرف سوخت این خودرو در شهر 6.95 لیتر و در بزرگراه‌ها 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

عرضه تیبا‌هاچ بک از بهمن سال‌گذشته آغاز شده و در حال حاضر قیمت آن حدود 27 میلیون است.

پراید 111

عرضه این مدل، خون تازه‌ای در رگ‌های پراید جاری و توجه جوانان را به آن جلب کرد. برای ‌هاچ‌بک‌بازهایی که حساب بانکی‌شان به خودروهای خارجی و داخلی‌های گران قد نمی‌دهد، پراید 111 بهترین گزینه است.

این خودرو مانند دیگر انواع پراید به موتوری با حجم 1323 سی‌سی و توان 62 اسب بخار مجهز است.

گفته می‌شود که تغییراتی در موتور صورت گرفته تا مصرف بنزین آن کاهش یابد و به این ترتیب مروارید با مصرف 6.9 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، کم مصرف‌ترین خودروی تولید داخل خواهد بود.

پراید‌ هاچ بک SE111 به‌عنوان پرفروش ترین نمونه از این خودروها در نمایندگی‌های سایپا با قیمت 20 میلیون و 350 هزار تومان و در بازار آزاد با قیمت 20 میلیون و 700 هزار تومان فروخته می‌شود.

پژو 206

از سال 2001 که تولید این ماشین در ایران شروع شد. هیچ کس نگفته که 206 ماشین زشتی است.

با این‌که 206 ، 15 سال پیش طراحی شده ولی هیچ‌وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در حالی که تمام ماشین‌های دهه 90 و همسن و سال او تا الان خسته‌کننده شده‌اند.

پژو 206 از سال 98 تاکنون در ایران به همین شکل باقی مانده و حتما خودرویی که بتواند چهره خود را 15 سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد.

درباره طراحی داخلی هم با یک طراحی دهه 90 اروپایی مواجه هستیم اما با این حال باز هم این طراحی هواخواه زیادی دارد و خسته‌کننده نشده.

کیفیت مواد به کار‌رفته نسبتا خوب است و زمان زیادی طول می‌کشد تا داشبورد و کابین به صدادادن بیفتد.

موتور این ماشین با 1587 سی‌سی نزدیک به 110 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و این با توجه به وزن نسبتا پایین آن، بسیار قابل قبول است و می‌تواند رانندگی پرشتاب و لذتبخشی را برای شما به ارمغان بیاورد.

پژو 206 دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم دارد. این قضیه در مدل تیپ 5 به دلیل فرمان و ترمزهای با عکس‌العمل بالا بارزتر است.

با این حال از ایرادات این ماشین می‌توان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره کرد. این خودرو حدود 37 میلیون تومان قیمت دارد.

ام‌وی‌ام 315

برعکس بیشتر خودروهای هموطنش، ظاهرش نه‌ تنها کسل‌کننده نیست بلکه واقعا زیباست. البته خیلی‌ها معتقدند، علت زیبایی‌ ام‌وی‌ام استفاده از خطوط بلند روی بدنه و استفاده از رینگ‌های اسپرت و کم بودن عرض شیشه‌ها است.

در زمینه طراحی داخلی، در این خودرو، مثل همه هموطنانش، شاهد یک طراحی پرزرق و برق و زیبا هستیم اما کیفیت مواد به کار رفته کمی پایین و در طولانی مدت ممکن است به صدا دادن اتاق منجر شود.

موتور این ماشین با 1497 سی سی نزدیک به 110 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و این با توجه به وزن آن که حدود 200 کیلو از رقیب داخلی‌اش یعنی 206 سنگین تر است، معمولی به نظر می‌آید.

از نظر امکانات داخلی مثل همه چینی‌های دیگر، اوضاع این مدل هم خیلی خوب است و به نسبت قیمت، خصوصا در مقایسه با رقبای ایرانی، آپشن‌های خیلی خوبی را برای راننده فراهم می‌آورد.

این خودرو با دو ایربگی که دارد امنیت خوبی فراهم کرده و توانسته چهار ستاره ایمنی را از یک موسسه چینی دشت کند.

ام وی ام 315 یکی از خودروهای خوب چینی در بازار ایران است. این خودرو نزدیک 40 میلیون تومان قیمت دارد.

هیوندای i20

هیوندای 20 i دومین‌هاچ بک از محصولات شرکت هیوندای در بازار ایران است که بعد از حضور نسبتا موفق i30، راهی بازار ایران شد.

این خودرو مثل دیگر مدل‌های هیوندای، از نظر ظاهر و تجهیزات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نظر خریداران ایرانی که همیشه به تجهیزات بیشترین بها را می‌دهند، به خود جلب می‌کند.

این خودرو با قوی ترین موتور یعنی نمونه 1.6 لیتری به بازار ایران عرضه شده که حجم این موتور 1600 سی‌سی است.

با چنین موتوری هیوندای 20 i می‌تواند به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو در جاده‌ها 5.4 لیتر و در مسافت‌های شهری 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند. مدل 2015 این خودرو در حال حاضر حدود 90 میلیون تومان قیمت دارد.

این مدل در اولین روزهای معرفی به بازار کشور با پیشرانه 1.6 لیتری وارد شد که خیلی وسوسه‌کننده بود ولی در مدل‌های جدید، با پیشرانه 1.4 لیتری وارد شده و به همین دلیل، مقداری از توجه بازار را از دست می‌دهد.

اگر 20 i بخرید، صاحب خودرویی شده اید که از نظر طراحی و کیفیت بسیار عالی بوده اما از نظر فنی به آن اندازه با کیفیت نیست.

کیا پیکانتو

شرکت کره‌ای کیا با توقف تولید پراید، درصدد طراحی جایگزین جدید این خودروی ‌هاچ بک برآمد و در نهایت پیکانتو را به عنوان یکی از جایگزین‌های این خودرو معرفی کرد.

پیش از حرکت، شاید پیشرانه 1250 سی‌سی پیکانتو تداعی کننده یک ماشین تنبل باشد اما به دلیل تعریف وزنی خوب با قدرت موتور مناسب این جثه حتما نظرتان عوض می‌شود.

این ماشین فرمان سبکی دارد و در پیچیدن‌های تحت فشار، در تمامی شرایط سرعتی سبک عمل می‌کند، گرچه در جاده ممکن است برای کنترل آن به زحمت بیفتید ولی در کوچه پس‌کوچه‌ها براحتی پیچیده و مانور می‌دهد.

از طرفی داخل اتاق با ایزوله شدن خوب، آرامش مناسب یک خودروی کوچک شهری را تامین می‌کند.

دست‌اندازها در داخل خودرو و فرمان کم و بیش حس می‌شود و از آنجا که کیا سعی کرده برای افزایش پایداری از سیستم تعلیق نسبتا سفتی استفاده کند، برای پیچیدن‌های تحت فشار باید با پیکانتو خیلی مراعات کرد زیرا امکان بلند شدن چرخ‌های مخالف عقب وجود دارد.

موتور این خودرو 1250 سی‌سی حجم دارد. حداکثر سرعت این خودرو 171 کیلومتر در ساعت است. این خودرو با ظرفیت باک 25 لیتری در شهر به ازای هر 100 کیلومتر 6.7 لیتر و در اتوبان 4.5 لیتر بنزین می‌سوزاند.

این خودرو در بازار ایران با دنده اتومات و شش ایربگ ارائه می‌شود که قیمت آن حدود 76 میلیون تومان است.

مزدا 2

مزدا 2 سال 1996 با الگوبرداری از طرح فورد فستیوا که روی کیا پراید اجرا شده بود توسط شرکت مزدا ژاپن طراحی و عرضه شد.

اولین چیزی که به چشم می‌آید، جای عجیب اهرم تعویض دنده بوده که بالاتر از حد معمول قرار گرفته است.

چیزی که در مورد این تخم‌مرغ ژاپنی خیلی نظرمان را مثل دفعه پیش جلب کرد، پیشرانه 1.5 لیتری پرکششی بود که در تناسب با جثه و وزن ماشین، هیچ وقت شما را دلسرد نمی‌کند.

کشش این پیشرانه آن‌قدر خوب است که در مانور و سبقت گرفتن همواره جرأت خود را حفظ می‌کنید.

فرمان خوش‌دست بوده و کمی هم تیز و سواری نسبتا خشک است. کابین راحت و ترمزها پرقدرت به نظر می‌رسند.

این خودرو دارای حجم موتور 1500 سی‌سی است. شتاب صفر تا صد این خودرو 10 ثانیه است و در ادامه این خودرو به حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

مصرف سوخت شهری این خودرو 6.7 لیتر برای هر 100 کیلومتر و مصرف سوخت آن در اتوبان‌ها 8.11 لیتر است. برای خرید این خودرو باید بیش از 80 میلیون تومان پول در حساب بانکی تان داشته باشید.

یاریس‌ هاچ بک

تویوتا یاریس یکی از بهترین‌های کلاس ‌هاچ بک بوده و معمولا براحتی در خیابان‌های باریک مانور می‌دهد.

چسبندگی روی زمین، مانورپذیری بالا، ایزوله بودن مناسب اتاق و ترمزهای قلدر، از شاخصه‌های مهم یاریس است.

با این‌حال پایین ترین امتیازها را در بخش مربوط به زیبایی طراحی داخلی و تجهیزات کسب می‌کند.

موتور این خودرو 1300 سی‌سی گنجایش دارد. حداکثر سرعت در یاریس‌هاچ بک 175 کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا صد آن در 12 ثانیه انجام می‌شود.

ظرفیت باک این خودرو 42 لیتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن به طور متوسط 6.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است. این خودرو در نمایندگی‌ها 116 میلیون تومان و در بازار آزاد 115 میلیون تومان فروخته می‌شود.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها