
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بسیاری از جوانان، ترانه تیتراژ برنامه ویتامین3 با ترانهای به مطلع «بارون نمنم چتر و خیابون بازم دلم هواتو کرده زیر بارون» را با صدای شکوهی زمزمه میکنند و با آن خاطره دارند. با شکوهی در رابطه با ویژگیهای خوانندگی برای تلویزیون و چگونگی اجرای این ترانهها به گفتوگو نشستهایم.
روز انتخابات، ترانهای با عنوان پرچم پیروزی از شبکههای مختلف سیما پخش شد. اگر موافقید گفتوگو را درخصوص این اثر آغاز کنیم.
قطعه موسیقی پرچم پیروزی در قالب پاپ و فرازی است از یک شعر ارزشی که با فرم «گفت آواز» رپ در معاونت امورمجلس و استانهای رسانه ملی برای ایجاد شور و نشاط رسانهای تولید شد و پس از پخش مورد استقبال ویژه مخاطبان قرار گرفت. این اثر با استفاده از ملودیهای جذاب و ضرباهنگ تهییجی و شعر حماسی و انگیزهساز، موجی از حضور و نشاط را در جوانان ایجاد کرد. شعر این اثر را سید حمیدرضا حسینی سروده و ساخت موسیقی را حمید اکبرزاده انجام داده و مرکز سیمای استانها تصویرگذاری آن را برعهده داشته است.
به نظرتان تولید موسیقی جدید تا چه اندازه میتواند در جذب مخاطب موثر باشد؟
موسیقی در رسانه ملی در مناسبتها و ایام مختلف با تولید آثار هدفمند مورد توجه مردم قرار گرفته است. بسیاری از تیتراژهای برنامههای مختلف تلویزیون ماندگار شده اند و برای مردم عزیزمان خاطرهساز شده و زمزمه میشوند. هرگاه خواننده، شاعر و گروه تولید موسیقی همسو با مخاطبان فعالیت کردند، موسیقی جذاب به مردم هدیه دادند. اگر خوانندهای تنها در یک سبک بخواند، شاید در یک دوره خاص مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. هنرمند باید بتواند در سبکهای مختلف آثار جذابی برای مخاطبانش تولید کند، مثل بازیگری که در نقشهای مختلف ظاهر میشود. قطعه «ای سرزمین ایران» یک اثر حماسی و باشکوه بود که بعد از پیروزیهای ورزشی، حس خوبی را به مخاطبان منتقل میکرد. من و دوستانم برای تولید این اثر بیش از سه ماه وقت گذاشتیم و بارها این اثر را طراحی و اجرای مجدد کردیم تا اثر دلخواه آماده و تولید شود. در قطعه «بارون» و «چشمها» هم همین حساسیت وجود داشت و به اتفاق دوستانم تلاش کردیم آثاری با احساس و شنیدنی به مخاطب ارائه کنیم. جدیدترین محصولمان نیز برای پخش در ایام انتخابات ساخته شد. این اثر با وجود محدودیت زمانی سه مرتبه تولید و در سازبندی و فرم شعر، واژگان کلیدی چک و اصلاح شد. جالب است بدانید، آثار مختلفی تولید کردم که هرگز صلاح ندیدم پخش شود و در آرشیو شخصیام محفوظ مانده است.
بسیاری از خوانندگان معروف پاپ، کارشان را با تیتراژهای تلویزیونی آغاز کردند. به نظرتان آیا امروزه هم تلویزیون در میان رسانههای مختلف نقش مهمی در رشد و پیشرفت علاقه مندان به این عرصه دارد؟
صدا و سیما تنها رسانه فراگیر، موثر و جریانساز کشور است و اغلب خوانندگان پاپ و صاحب نام، فعالیتشان را با تیتراژهای تلویزیونی شروع کردند یا با تیتراژهای تلویزیونی به چهره تبدیل شدند. خوانندگان جوان همیشه مورد توجه و حمایت مدیران و برنامهسازان رادیو و تلویزیون بودهاند و همواره برای شناسایی، شکوفایی و معرفی چهرههای برتر تلاش کردهاند. اصل نوگرایی، نوآوری و خلاقیت در رسانه، همواره بستری برای کشف استعدادها و شکوفایی ظرفیتها در حوزه خوانندگی، اجرا و بازیگری بوده است. من همین جا لازم میدانم از همه مسئولان رسانه ملی که به هنر حقیقی و هنرمند واقعی اهمیت میدهند و مسیر صحیح را برای آنها روشن میکنند، تشکر کنم.
از نظر شما چه عواملی باعث موفقیت خوانندگان و گروههای موسیقی جوان میشود؟
برخورداری از استعداد، علاقهمندی و تلاش فراوان بعلاوه گذراندن دورههای آموزش موسیقی، شناخت تکنیکهای آوازی و برخورداری از صدای ویژه و هوش هنری بسیار موثر است. ما خوانندگانی داریم که صداهای خوبی دارند، ولی متاسفانه توجهی به شعر و ملودی ندارند و حتی نمیدانند چه زمانی چه اثری را اجرا کنند و به قول معروف چشم بسته میخوانند. در حال حاضر ما خوانندگانی داریم که فقط 30 درصد صدای لازم را دارند، ولی با استفاده از هوش و ذکاوت، آثار خوبی را تولید میکنند و به بازار ارائه میدهند و جالب اینجاست که این آثار نیز مخاطب پسند میشود. من همیشه تلاش میکنم، اثری را بخوانم که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. جذابیت حسی و کیفیت صدای خواننده، طراحی موسیقی، طراوت و شیرینی ترانه و تک تک واژگان از فاکتورهای مهم در ماندگاری یک اثر موسیقیایی است.
امسال ترانه بارون که تیتراژ برنامه ویتامین 3 بود، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. چه حسی داشتید، وقتی مردم ترانه شما را زمزمه میکردند؟
تیتراژهای زیادی از شبکههای مختلف صدا و سیما پخش میشود، اما آثار کمی ماندگار میشود. یکی از مهمترین دلایل ماندگاری اثر پذیرفتن ترانه، ملودی و خواننده از سوی مردم است. من همیشه شکرگزار خدا بودهام چون آثاری که برای تلویزیون خواندهام در ذهن مخاطبان نقش بسته و این حس بسیار خوبی است. فعالان عرصه هنر برای مخاطبانشان کار تولید میکنند، اما اگر مردم راضی نباشند، حس خوبی نخواهند داشت. همه اینطور هستند. یک کارگردان یا بازیگر دوست دارد مخاطبانشان با حس رضایت از سینما بیرون بیایند. موسیقی هم به همین شکل است و هنرمند تلاش میکند تا حس آرامش، ارتباط معنوی و لذت روحی را به مخاطبانش انتقال دهد. من هم وقتی میبینم که توانستهام این حس را به مخاطبانم منتقل کنم و ترانههایم مورد استقبال مردم قرار گرفته، از تلاش خودم و گروهم خشنود میشوم.
در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
در آستانه نوروز در تلاشیم به اتفاق دوستان هنرمندم در حوزه سینما و تلویزیون برای انجام امور خیریه برنامهای برای بیماران خاص تدارک ببینیم. البته در چند شهرستان برای برخی مراکز نگهداری از بیماران خاص، برنامه اجرا کردهایم تا بتوانیم دل آنها را شاد کنیم.
چه برنامهای برای آینده کاریتان دارید؟
سال 95 اجرای کنسرت و انتشار آلبوم «از ترانه تا حماسه» را به مردم عزیزمان هدیه خواهم کرد.
فرشید شکیبا
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد