چند روزی است که خوزستان دوباره سخت به سرفه کردن افتاده و نفس کشیدن در آن حکم جان کندن را پیدا کرده است؛ شرایطی که روز گذشته به تعطیلی کامل تمام مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات 15 شهر این استان منجر شد.
کد خبر: ۸۸۳۸۴۴
بی‌پناهی خوزستان در مبارزه با ریزگردها

هجوم گردوغبار به خوزستان البته دیگر تازگی ندارد، و هر ساله از اواسط بهمن سایه سنگین، نفسگیر و مخرب خود را بر آسمان این استان انداخته و تا مهر و آبان سال بعد شر خود را از سر این دیار و مردمان خونگرم آن کم نمی‌کند. خوشبختانه نگرانی از عواقب تلخ این رخداد طبیعی سرانجام از سال گذشته دل مسئولان کشور را هم به لرزه انداخت و مصوبه هیات دولت مبنی بر اختصاص اعتبار برای رفع بحران گردوغبار خوزستان را در پی داشت، گرچه مسئولان خوزستان امروز شاکی و گلایه‌مند از وعده تحقق نیافته و بودجه‌ای هستند که پایش به استان نرسید و مرهمی بر زخم‌های شهروندان این خطه نشد.

به گزارش جام‌جم ، توفان گرد و غبار در استان خوزستان از روز شنبه هفته جاری آغاز شد و با رسیدن به 66 برابر حد مجاز در روز یکشنبه مدارس هشت شهرستان این استان را به تعطیلی کشاند. اما با ادامه یافتن گردوغبار، روز گذشته نیز تمام مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌ها و ادارات این استان تعطیل اعلام شد؛ اتفاقی که برای شهروندان خوزستانی تازگی نداشت و نمونه‌های آن را در ده سال اخیر بارها و بارها مشاهده کرده بودند؛ بویژه در بهمن ماه سال گذشته که گردوغبار در سه هفته آخر این ماه به حدی شدت یافت که دستگاه‌های هواشناسی هم برای اندازه‌گیری کم آوردند. بهمن سال گذشته مردم خونگرم خوزستان بویژه اهوازی‌ها روزهایی را تجربه کردند که تاکنون در عمر خود به چشم ندیده بودند؛ روزهایی که دستگاه‌های هواشناسی غلظت گرد و غبار را 66 برابر حد مجاز نشان داد و توانایی تخمین بیش از آن را دیگر نداشت؛ وضعیتی که زندگی در این دیار را یک ماه تمام به تعطیلی کشاند.

بودجه آمد اما ...

با شدت گرفتن گرد و غبار، رهبر معظم انقلاب دستور ویژه‌ای درباره مقابله با ریزگردها در استان‌های غربی کشور صادر و دولت را موظف کردند با تشکیل جلسه‌‌ای با حضور تمام مسئولان مرتبط، تصمیمات سریعی برای رفع این مشکل بگیرند. پس از آن رئیس جمهور با انتشار پیامی خود را هم نفس مردم خوزستان دانست و جلسه اضطراری برای رسیدگی به وضع هوای خوزستان تشکیل داد؛ جلسه‌ای که در اسفندماه به تصویب بسته اجرایی دولت برای مقابله با ریزگردها منجر شد و هفت دستگاه موظف شدند تا با اعتبار مشخصی که برای یک سال فعالیتشان در نظر گرفته شده، اقدامات لازم را برای مقابله با گرد و غبار در استان‌های درگیر این مشکل بویژه خوزستان، انجام دهند.

حالا یک سال از آن موضوع و آن مصوبه می‌گذرد. گردوغبار دوباره با همان شدت به خوزستان یورش برده و نفس زندگی را در آن خطه به شماره انداخته و موجب به تعطیلی‌کشاندن 15 شهر استان شده است. در این شرایط و درحالی که انتظار می‌رفت با توجه به آن مصوبه و در نظر گرفتن اعتبارات ویژه، مردم خوزستان آمادگی بیشتر و مشکلات کمتری برای مقابله با توفان گردوغبار داشته باشند، مسئولان این استان با گلایه از شرایط موجود، از تخصیص نیافتن اعتبارات مصوب سال گذشته و نبود بودجه برای مقابله با وضعیت پیش آمده و حتی بدهکاری نهادهای استان بابت هزینه‌های گردوغبار پارسال خبر می‌دهند.

پول تعمیر دستگاه‌های هواسنجی را نداریم

در همین زمینه احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در نشست ستاد بحران استان، خواستار تامین چهار میلیارد ریال اعتبار تعمیر و نگهداری دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان شد و گفت: 21 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان فعال است که ماهانه سه میلیون تومان برای تعمیر و نگهداری آنها اعتبار نیاز است و قرار بود پارسال برای این ایستگاه‌ها 400میلیون تومان اختصاص یابد که این اعتبار هنوز محقق نشده است و نمی‌توانیم حتی هزینه اینترنت این ایستگاه‌ها را بپردازیم.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به مشکل اتصال اینترنت ایستگاه‌های پایش هوا در استان افزود: اینترنت این ایستگاه‌ها با وقوع گرد و غبار قطع می‌شود، این درحالی است که مشکل اینترنت این ایستگاه‌ها فقط با کشیدن چند متر سیم قابل حل است، اما با وجود چند بار مکاتبه در پنج شش ماه گذشته با شرکت مخابرات و واریز 30 میلیون تومان به حساب آنها، این مشکل تاکنون برطرف نشده است.

بابت ماسک پارسال، ‌بدهکاریم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز در ادامه این نشست گفت: هنوز بابت خرید و توزیع ماسک در توفان‌های گرد و غبار پارسال 250 میلیون تومان بدهی داریم که اعتبار آن تامین نشده است.

علی خدادادی با بیان این‌که به دلیل این بدهی امسال ماسک توزیع نمی‌کنیم، اما ایستگاه‌های هلال احمر آمادگی همکاری با اورژانس برای انتقال بیماران را دارند، افزود: قرار بود برای تامین ماسک فکر اساسی شود، اما تا کنون هیچ اقدامی برای تامین تجهیزات صورت نگرفته است.

کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز به منشأ گردوغبار اشاره کرد و یادآور شد: منشأ توفان گرد و غبار چند روز اخیر در خوزستان، کانون‌های داخل استان در اطراف رامهرمز، اهواز و ماهشهر بوده است.

بودجه‌ای دریافت نکردیم

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درخصوص دلایل نبود بودجه برای مقابله با بحران گردوغبار در استان به جام جم گفت: در اسفند سال گذشته دولت بر اساس مصوبه ای، چند وزارتخانه و سازمان مربوط را بر اساس حیطه کاری آنها موظف به دخالت و رسیدگی به مشکل گردوغبار خوزستان کرد. به طور مثال سازمان جنگل‌ها موظف به جنگلکاری و مالچ پاشی و همین‌طور شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان موظف به تمییز کردن خیابان‌ها و معابر از گردوغبار، پس از فروکش شدن آن شدند. اما در عمل بودجه در نظر گرفته شده برای این سازمان‌ها به طور کامل اختصاص نیافت.

هاشم بالدی افزود: برای نمونه در مصوبه اسفند هیات دولت مقرر شده بود که مبلغ 4.5 میلیارد تومان به استانداری خوزستان برای تخصیص به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود تا با این بودجه به نظافت شهرها و روستاهای استان از گردوغبار پس از پایان آن اقدام کنند. اما فقط حدود 20 درصد این مبلغ یعنی 900 میلیون تومان آن به استان اختصاص یافت. این درحالی است که حتی همان مبلغ 4.5 میلیارد تومان هم برای 76شهر استان مبلغ ناچیزی خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که بودجه برخی دیگر از نهادها و سازمان‌ها از جمله سازمان جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی هم چیزی کمتر از 20درصد اختصاص یافته است، می‌گوید: این درحالی است که برای سایر قسمت‌ها همچون بهداشت و درمان هیچ اعتباری به استان ابلاغ نشد و در اختیار ما قرار نگرفت، به طوری که سال گذشته 400 میلیون تومان هزینه خرید ماسک را پرداختیم و باید دولت آن را تامین و جبران می‌کرد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بار دیگر و همچون گذشته خواستار تخصیص اعتبارات سازمان‌ها به استانداری خوزستان شد و تاکید کرد که در این صورت می‌توان بر دریافت و هزینه‌کرد این اعتبارات نظارت داشت و آن را با دلسوزی تمام برای خود استان صرف و خرج کرد.

فاطمه مرادزاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها