دخالت زمینی در سوریه؛ توهمی که عملی نشد

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با بیان این که عملیات زمینی در سوریه مطرح نیست، مدعی شد حملات هوایی روسیه بزرگ‌ترین مانع در مسیر آتش‌بس در سوریه است. وی همچنین گفت که نشست معارضان سوری روز سه‌شنبه در ریاض برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۸۰۶

این اظهارات درحالی بیان می‌شود که از دو هفته پیش عربستان و ترکیه سناریوی دخالت زمینی در سوریه را مطرح کرده و از آمریکا نیز می‌خواستند از این اقدام پشتیبانی کند. چاووش اوغلو با بیان این که اقدام برای عملیات زمینی در سوریه مطرح نیست، گفت: هرگونه عملیات زمینی باید با مشارکت همه کشورهای عضو ائتلاف صورت گیرد.

پیش از این بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دخالت نظامی ترکیه و عربستان در سوریه را تجاوز و نقض قوانین بین‌المللی دانست. ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز چندی قبل هشدار داد که متجاوزان به این کشور با تابوت به کشورهایشان بازخواهند گشت.

با این حال منابع و رسانه‌های غربی از آمادگی دو کشور عربستان و ترکیه برای اعزام نیروی زمینی به سوریه خبر داده‌اند. عربستان در این راستا جنگنده‌های خود را در پایگاه «اینجرلیک» ترکیه مستقر کرده و رزمایش گسترده‌ای نیز به راه انداخت.

در یک خبر دیگر اعلام شد در جریان گفت‌وگوهای تلفنی وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا شاخص‌های موافقت‌نامه برقراری آتش‌بس در سوریه بین واشنگتن و مسکو مورد توافق قرار گرفته است. وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه کوتاهی خاطرنشان کرد: سرگئی لاوروف و جان کری، وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در سه گفت‌وگوی تلفنی شاخص‌های موافقت‌نامه آتش‌بس در سوریه را مورد توافق قرار دادند و قرار است نتایج گفت‌وگوها به ولادیمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهور روسیه و آمریکا گزارش شود. روسای جمهور روسیه و آمریکا در روزهای آینده در مورد عقد موافقت‌نامه صلح سوریه با یکدیگر مذاکره خواهند کرد تا به توافق نهایی درخصوص موافقت‌نامه اولیه برقراری آتش‌بس در سوریه دست یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها