مدتی است کشور با رکود عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند و دولت تاکنون راهکارهای زیادی درباره خروج از این معضل ارائه کرده، اما هنوز هم شاهدیم رکود در اقتصاد رفع نشده و همچنان پابرجاست. اکنون چند میلیون نفر در ایران بیکار و 30 میلیون نفر هم در مراتبی از فقر هستند که راه‌حل کمک به این اقشار، رونق‌گرفتن اقتصاد است.
کد خبر: ۸۷۹۱۹۰
خروج از رکود با تقویت مالیات

بهترین روش خروج از رکود افزایش تولید یا تحریک تقاضاست، اما نه تنها در این دولت بلکه دولت‌های 25 سال گذشته نیز رکود را با واردات جبران می‌کردند. دولت در زمان رکود باید معافیت‌های مالیاتی به بخش تولید بدهد یا به این بخش با اعطای تسهیلات کمک کند. دولت یازدهم باید فعالیت‌های عمرانی خود را افزایش دهد حتی اگر این فعالیت‌ها به کسری بودجه منجر شود. به این دلیل فعالیت‌های عمرانی می‌تواند اقتصاد را راه بیندازد، اما این فضا اکنون با اقتصاد کلاسیک شباهت ندارد و اقتصاد مبتنی بر تولید نیست.

زمانی که تقاضا از طریق واردات تأمین می‌شود روستاها خالی می‌شود و کشاورزان ورشکستگی را تجربه می‌کنند. حتی لیبرال‌ترین کشورها نیز از تولیدات داخلی خود حمایت و به گونه‌ای مالیات دریافت می‌کنند که هیچ ارگان و سازمان قوی‌تر از اداره مالیاتشان نیست. دولت باید به جای این که به درآمدهای نفتی متکی باشد به این سمت برود که کشور را از طریق مالیات اداره کند و جلوی سوداگری در این بخش را بگیرد. هر ارگان و سازمانی که فعالیت اقتصادی می‌کند باید مالیات خود را به دولت بپردازد. اکنون شاهدیم سود واردات 500 درصد، اما سود تولید 20 درصد است. سود تولید باید افزایش یابد و وام‌ها برای تولید بیشتر شود. برای تحقق خروج از رکود باید یک دستگاه مالیاتی قوی ایجاد کنیم تا از همه فعالان اقتصادی مالیات دریافت کند.

دکتر ابراهیم رزاقی

کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها