انتقاد نمایندگان مجلس از تخصیص اندک اعتبار به رسانه ملی در لایحه بودجه 95

فقط یک درصد

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دیروز رشد 1.22 درصدی بودجه رسانه ملی در سال 95 را کافی ندانستند و از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواستند با توجه به نقش و عملکرد این سازمان، نسبت به افزایش اعتبارات این سازمان اقدام کند .
کد خبر: ۸۷۸۳۲۹
فقط یک درصد

نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با مسئولان سازمان صداو سیما و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در خصوص بودجه سال آینده صداوسیما در حالی برگزار شد که سهم دولت در بودجه 95 رسانه ملی نسبت به بودجه 94، ‌فقط 1.22 درصد رشد داشته و در این لایحه سازمان موظف شده، تا ‌25 درصد بیشتر از سال 94 از طریق آگهی بازرگانی، هزینه‌هایش را تامین کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس تی‌وی، حجت‌الاسلام رمضان موسوی مقدم، معاون امور مجلس و استان‌های صداوسیما در این جلسه گفت: متاسفانه نه‌تنها اعتبارات صدا و سیما متناسب با هزینه‌های قطعی این سازمان، نادیده گرفته شده بلکه در مقایسه با دیگر دستگاه‌های فرهنگی نیز، عدالت بودجه‌ای در حق این سازمان رعایت نشده است .

وی افزود: این در حالی است که اعتبارات دیگر دستگاه‌های فرهنگی در بودجه 95 رشد قابل توجهی داشته‌اند به‌عنوان مثال سهم دولت در بودجه وزارت ورزش و جوانان 70.61 درصد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 51.19 درصد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 31.4 درصد و سازمان میراث فرهنگی 44.89 درصد افزایش داشته است؛ اما بودجه صدا و سیما فقط 1.22 درصد رشد داشته است.

(براساس لایحه بودجه از سرجمع هزینه‌های سازمان صدا و سیما، ‌دولت فقط 47 درصد آن را تامین می‌کند و صداوسیما موظف است 53 درصد بقیه را از محل پخش آگهی‌های بازرگانی تامین کند) موسوی‌مقدم همچنین با اشاره به رشد 25 درصدی اعتبارات عمرانی دولت در بودجه سال آینده گفت: ‌بودجه عمرانی صداوسیما 20.88 درصد کاهش داشته و این درحالی است که تمامی پروژه‌های بزرگ صدا و سیما مثل سریال حضرت موسی متوقف مانده است .

بودجه صداوسیما یک دوم بودجه فرهنگی؟!

اما رضا معصومی‌راد؛ رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این انتقادات گفت: بودجه سازمان صداوسیما، ‌یک دوم کل بودجه فرهنگی کل کشور را شامل می‌شود که سهم عمده این سازمان را در معادلات بودجه‌ای نشان می‌دهد . سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان تدوین‌کننده لایحه بودجه همه تلاش خود را برای رعایت عدالت در اختصاص منابع و اعتبارات به دستگاه‌ها به کار برده و سازمان صداوسیما هم از این امر مستثنا نبوده است .

فرهنگ وآموزش فدای آگهی؟

بیژن نوباوه در انتقاد از سازمان مدیریت، به پیش‌بینی این سازمان در افزایش 25 درصدی آگهی‌های بازرگانی در صدا و سیما اشاره کرد و گفت: مردم و البته مسئولان همیشه به افزایش آگهی‌ها و همین‌طور نوع و موضوع بسیاری از آنها انتقاد داشته‌اند و از صداوسیما خواستیم که نسبت به فرهنگ سازی و آموزش عمومی در این آگهی‌ها توجه بیشتری داشته باشد؛ حالا چطور است که خودمان صدا و سیما را موظف می‌کنیم از این محل درآمد بیشتری کسب کند؟!

وی افزود: در حال حاضر صدا و سیما بیش از 140 کانال رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی را برای انتشار پیام فرهنگی نظام جمهوری اسلامی اداره می‌کند . در بعد داخلی نیز تاثیر گذاری و کارکردهای مهم و حیاتی برای آحاد مردم دارد و باید همراهی بیشتری در دولت و مجلس با این دستگاه وجود داشته باشد .

بودجه 20 درصدی به جای 4 درصدی برای فرهنگ

به گفته حجت‌الاسلام احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس کاهش اعتبارات صداوسیما در سال‌های گذشته (که البته کمتر از امسال هم بود) موجب شد برخی ماهواره‌ها تعطیل شود و این یعنی محروم کردن افرادی که در سراسر جهان تشنه دریافت پیام‌های نظام جمهوری اسلامی ایران هستند .

وی به اقدام رئیس سازمان صداوسیما در تعطیلی برخی دفاتر این سازمان در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: ما می‌دانیم مضایق بودجه‌ای و اعتباری موجب چنین اقدامی شده است، ولی معتقدیم این اقدام کندی ابزار رسانه‌ای و تضعیف آن را به‌دنبال دارد و باعث می‌شود انزوای بین‌المللی را به خودمان تحمیل کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: خواست مصرح کمیسیون فرهنگی از دولت این است که به جای اختصاص فقط 4 درصد بودجه کل کشور به موضوع فرهنگ (که مغایر تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نیز سیاست‌های نظام و قوانین بالادستی است) حداقل 20 درصد بودجه کل کشور را به این امر مهم اختصاص دهند تا بخشی از این منابع برای صداوسیما هم قابل اختصاص باشد.

حذف 800 پست مدیریتی قابل تقدیر است

محمدرضا واعظ‌مهدوی، معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این جلسه درباره نظرات ارائه شده و در دفاع از عملکرد سازمانش گفت: برای این که بودجه سال 95 را به اندازه سال 94 می‌نوشتیم باید 40درصد به سرجمع درآمدهای نفتی و مالیاتی اضافه می‌کردیم. افزایش درآمدهای نفتی که به‌دلیل بی‌ثباتی بازار و نیز سیاست‌های کلان نظام به هیچ‌وجه معقول نیست، پس بناچار می‌بایست درآمدهای مالیاتی را افزایش می‌دادیم که این خود نوعی فشار مضاعف به مردم به حساب می‌آمد. باتوجه به شرایط اقتصادی و مضایق مالی کشور، به نظر می‌رسد صداوسیما می‌تواند در راه‌اندازی شبکه‌های جدید تدبیر کند، ‌شاید نیازی به این تعداد شبکه وجود نداشته باشد .

واعظ‌مهدوی در ادامه اشاره کرد رئیس سازمان صداوسیما تاکنون در جهت اعمال اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی اقدامات خوبی انجام داده است که یک مورد آن حذف بیش از 800 پست مدیریتی در این سازمان بوده و از این اقدام صداوسیما تقدیر می‌کنیم .

مهدی مجتهد، معاون برنامه‌ریزی و منابع مالی رسانه ملی نیز در این جلسه به سخنان معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره راه اندازی شبکه‌های جدید اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی ادغام شده و به کانال تبدیل شده اند تا صرفه جویی در هزینه‌ها و مصارف و نیروی انسانی باشد . مجتهد گفت: دولت حقوق کارمندان را در سال 95، به میزان 12درصد افزایش خواهد داد ولی از آنجا که صدا و سیما باید حقوق و دستمزد کارکنان را خودش پرداخت کند، با توجه به کاهش بودجه 95 قطعا نمی‌تواند هم اندازه دیگر دستگاه‌های دولتی این افزایش را اعمال کند .

وی ادامه داد: همچنین سازمان صداوسیما 70 میلیارد تومان نیز در قالب معوقات سنوات به بازنشستگان بدهکار است، در حالی که دولت پرداخت سنوات بازنشستگان دیگر دستگاه‌ها را تعهد کرده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها