نگاهی به سبک‌های طنزپردازی در سریال‌های تلویزیون

ماموریت ویژه طنازان

کمدی ازجمله گونه‌هایی است که تکیه خاصی به عنصری به نام بازیگر داشته و همواره روی آن برای جذب مخاطب حساب ویژه‌ای باز می‌کند.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۹
این 5 نفر

در مجموعه‌های روتین کمدی که عموما به 90 قسمتی شهرت پیدا کرده‌اند، عمده بازیگرانشان مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و به مرور به جایگاه مناسبی به عنوان کمدین رسیده‌اند. برای مثال می‌توان به فتحعلی اویسی اشاره کرد که تا پیش از ایفای نقش در کمدی‌هایی همچون: بدون شرح، باغچه مینو و... به عنوان بازیگر نقش‌های جدی و تا حدی خشن شناخته می‌شد، اما پس از آن در نقش‌های کمدی کاملا جا افتاد. مجموعه در حاشیه 2 که این روزها در حال پخش از شبکه سه سیماست، تعدادی از بازیگران شاخص کمدی‌های تلویزیونی را با خود دارد که هر یک زمانی قادر به جذب مخاطبان زیادی بودند.

مهران غفوریان: یکی از باسابقه‌ترین‌های عرصه کمدی به‌خصوص در تلویزیون که هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان کارگردان حضوری فعال داشته است. او از آن دسته بازیگرانی است که به خوبی از فیزیک و میمیک چهره‌اش برای خنداندن مخاطب و ایجاد موقعیت‌های کمیک بهره‌ می‌گیرد. برای نمونه می‌توان به دو سری «در حاشیه» اشاره کرد که در آنها غفوریان به بهترین شکل به شخصیت بهروز جان بخشیده است. غفوریان برای القای سادگی بچگانه و گاه بلاهت بار این شخصیت به میمیک چهره خود متوسل شده و بسیار از آن بهره گرفته است که گاه به خوبی جواب داده و گاه بیش از اندازه غلو شده به نظر می‌رسد. اوج بازی او در سری دوم در حاشیه را می‌توان در قسمت ششم و جایی که به مامور رساندن نامه به زندانیان از همسرش (ماندانا) و اصطلاحات میانشان می‌گوید، مشاهده کرد که به خوبی مخاطبان را می‌خنداند.

جواد رضویان: ضلع سوم مثلث غفوریان و انصاری که او هم مانند غفوریان از فیزیک و چهره خود بهترین بهره را برده و علاوه بر آن تسلط خوبی هم روی برخی لهجه‌ها دارد. او که بهترین نقش‌های تلویزیونی‌اش را جلوی دوربین مهران مدیری ایفا کرده، در مجموعه فوق در نقش کنگر زهتاب ظاهر شده است؛ شخصیتی به‌شدت اغراق‌آمیز که هر تکه از آن از شخصیتی گرفته شده و کولاژی از آنها به حساب می‌آید. زیرکی و رندی از دیگر خصوصیات زهتاب است که در سری نخست به خلق شوخی‌های درخشانی منجر شده بود که در سری جدید کمتر شکل گرفته است. البته در این بین نباید از حضور تاثیرگذار محمدرضا هدایتی هم در نقش عموی زهتاب به سادگی عبور کرد که مکمل فوق‌العاده‌ای برای رضویان بوده و نبودش نقش مهمی در کیفیت نقش‌آفرینی جواد رضویان در سری دوم در حاشیه داشته است.

نصرالله رادش: او که با مجموعه به‌یادماندنی ساعت خوش به چهره‌ای محبوب نزد مخاطبان تبدیل شده در سال‌های اخیر پس از مدتی غیبت در این عرصه بازگشت نسبتا موفقی داشته است. برای نمونه می‌توان به مسافران ساخته رامبد جوان اشاره کرد که رادش حضوری درخشان در آن داشته است. شخصیت سیروس تکراری، کلیشه‌ای تمام‌عیار از نقشی بارها اجرا شده است که کار رادش را در ایفای آن سخت کرده است. شخصیتی به‌شدت نمایشی و غلو شده که تناسب چندانی با تیم دو نفره هماهنگ انصاری ـ غفوریان نداشته و ساز جداگانه‌ای می‌زند. با همه اینها رادش تلاش زیادی برای اجرای صحیح نقش به خرج داده که گاه تک‌جرقه‌هایی زده و مخاطبان را به یاد دوران طلایی بازیگری‌اش در تلویزیون می‌اندازد.

نیما فلاح: مخاطبان قدیمی‌تر مجموعه‌های کمدی سیما این بازیگر جوان را با آثار مهران مدیری همچون ببخشید شما و... به جا می‌آورند که نقش‌های کوتاهی را در آیتم‌های مختلف ایفا می‌کرد که در بخش مهمی از آنها انعطاف بدنی وی حرف اول و آخر را می‌زد. (برای مثال حضور درخشان او در نقش یک فروشنده دوره گرد آدامس در یکی از آیتم‌های فوق را به یاد بیاورید). حال فلاح پس از مدت‌ها جلوی دوربین مدیری رفته و در نقش اژدر ظاهر شده است: تیپ آشنای زندانی بزن بهادر و خطرناکی که در زندان آدم‌های مختلفی را دور خود جمع کرده است. فلاح این تیپ را به شکلی بازی کرده که مخاطب آن را پس نزده و به مرور آن را با همه اغراق‌های گل درشتش می‌پذیرد. در این بین گریم خوبی هم بازی وی را کامل کرده و به باورپذیری آن کمک شایانی کرده است.

سیامک انصاری: بازیگری که با نقش‌هایی جدی در فیلم‌های رسول ملاقلی‌پور (کمکم کن و نسل سوخته) وارد سینما شد و سال‌ها بعد توسط مهران مدیری به عنوان بازیگری با قریحه کمدی کشف شد. انصاری از آن دسته کمدین‌هایی است که در اغلب آثارش مرکز ثقل شوخی‌ها قرار گرفته و خود اجراکننده آن نیست که نمونه بسیار شاخص آن را در «شب‌های برره» شاهد بوده‌ایم. در این مجموعه حجم عمده‌ای از شوخی‌ها روی سر او ریخته و انصاری هم نقشی کلیدی در کامل شدن شوخی‌های یاد شده دارد. انصاری در مجموعه در حاشیه هم به همین سبک کار کرده تنها با این تفاوت که شوخی‌های نوشته شده کیفیت سابق را نداشته و به همین خاطر هم بازی او چندان به چشم نیامده است. در سری دوم در حاشیه او همان هومن صحرایی، پزشک سری نخست است که فقط مقداری جسورتر شده و لایه‌هایی به شخصیتش اضافه شده است، بخش مهمی از بازی او در کنار غفوریان است که به مرور به همبازی خوبی برای او تبدیل شده و پاسکاری‌های میانشان گاه به ثبت گلی زیبا ختم شده است. برای مثال کافی است به قسمت‌های پنجم و ششم در حاشیه 2 و بازی این دو توجه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها