سازخانه طهران در چه حالی است؟

دو استودیو پیشرفته و یک فضای سبز، سازخانه طهران را فرا‌تر از یک آموشگاه موسیقی مطرح می‌کند.
کد خبر: ۸۷۳۵۱۱
سازخانه طهران در چه حالی است؟

به گزارش جام جم نوا، خیابان انقلاب را که به سمت خیابان ویلا می‌پیچید، اولین کوچه سمت چپ، کوچه مراغه، سازخانه طهران با دو تابلوی آبی و قرمز رنگ به شما سلام می‌کند؛ نگران نباشید اگر از ترافیک و بوق‌های ممتد و کر کننده اتومبیل‌ها سرسام گرفته‌اید پای که به سازخانه می‌گذارید انگار سرزمین دیگری ست؛ آکوستیک یعنی همین، شر صداهای مزاحم کنده می‌شود و صدایی که دوست داری به گوش می‌رسد؛ اتمسفر قهوه ای رنگ محیط خبر از جدیت موسیقی در سازخانه دارد؛ چیدمانی از ساز‌ها در ورودی به تماشاست با یک رادیوی قدیمی که ترجمانی خوب برای چرایی انتخاب اسم این مرکز است.

اولین چیزی که درون کلاس‌ها به چشم می‌خورد وجود سازی است که به آن اتاق هویت می‌دهد. داخل یک اتاق ویولنسل قرار دارد و در اتاق دیگر کنترباسی قرار گرفته تا هنرجو را از زحمت حمل ساز خود برای نواختن در کلاس بی‌نیاز کند. تزیینات داخل اتاق‌ها هم در ارتباط با موسیقی است. تابلوهای روی دیوار عکس‌هایی از ساز‌ها هستند و مجسمه‌های کوچک و بزرگی از ساز و نوازندگان در گوشه و کنار دیده می‌شود. البته در این میان پوپیترهای چوبی را هم نمی‌توان نادیده گرفت که زیبایی خاصی در کلاس‌ها ایجاد می‌کنند.

کارن کیهانی، آهنگساز و مدرس دانشگاه است و در چندین فستیوال بین المللی موسیقی جایزه دارد. او در اینجا آهنگسازی درس می‌دهد.

کیهانی از خصوصیات سازخانه می‌گوید: داشتن دو استودیوی مجزا یکی برای ضبط نرمال و یکی برای ضبط آنسامبل (تا ١٢ نوازنده همزمان) سازخانه را ممتاز کرده است؛ سالن اجرای موسیقی که در آن امکان اجرای موسیقی کلاسیک یا سنتی به طور unplugged (بدون میکروفون) و یا با صدا برداری صحنه فراهم است دیگر مؤلفه جذاب اینجاست، علاوه بر این همه کلاسهای آموزشی سازخانه به پیانو آکوستیک، سیستم پخش صوتی، تصویری و آکوستیک استاندارد آموزشی مجهز هستند و یک محیط با سطح کیفیت بالا را حتی برای مستر کلاس‌های بین المللی فراهم می‌کنند.

در آموزشگاه‌های موسیقی از قطعات بزرگ یونولیت یا دیوارهای موکت شده برای آکوستیک کردن بهره می‌برند اما این تصاویر چشم آزار معمولاً نتیجه خوبی به دست نمی‌دهند و در هر کلاس صدایی از نواختن ساز در اتاق کناری هم شنیده می‌شود. در این ساختمان که با هدف تبدیل شدن به آموزشگاه موسیقی و استودیو بازسازی شده است، اصول آکوستیک کردن فضا در هنگام ساخت رعایت شده و بنابراین بدون اینکه شاهد لوازم اضافه‌ای در کلاس‌ها باشیم، آکوستیک لازم فراهم است.

همایون رحیمیان، نوازنده و مدرس که در سازخانه ویلن تدریس می‌کند هم می‌گوید: من کمتر پیش می‌آید جایی تدریس داشته باشم چون خودم آموزشگاه شخصی دارم و ترجیح می‌دهم در همانجا به کارم برسم. اما اینجا برای من حال و هوای دیگری دارد. امکاناتش بالا و عالی است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها