19 دی بود که آن خبر هولناک آمد؛ سقوط فالکن سپاه در ارومیه. شهادت انتظار مردانی را می‌کشید که سال‌ها در پی آن می‌دویدند و این بار در شب عرفه «لبیک یاحسین»شان در همه جای کشور شنیده شد. سال‌ها بعد محمدرضا بایرامی که روزی احمد کاظمی را در سنگرهای جنوب ملاقات کرده بود، این بار مامور شد کتابی درباره او بنویسد و حاصل آن شد کتابی به نام «خط تماس.»
کد خبر: ۸۷۱۳۶۰
خط تماس در فضای مجازی

اینک در سالروز شهادت آن بزرگمرد عرصه دفاع جلسه‌ای مجازی برقرار شد تا ضمن یادی از این شهید بزرگوار کتاب مزبور نیز از دیدگاه اهالی کتاب بررسی شود.

میثم رشیدی مهرآبادی از فعالان دفاع مقدس گفت: «خط تماس» اولین کار بایرامی است که از ابتدا با آن همراه شدم و اگرچه در ابتدا تاکید کرده بود که مطالب را با تخیلی از جنس شناخت پیوند داده است، اما بی‌تردید می‌شد با آن همدل شد. نکته دوم این که در مورد زندگینامه همراهان سردار اگر سرگذشت این افراد در مقاطع مختلف و به بهانه‌های متنوع و با فاصله نوشته می‌شد، احتمالا به روایت داستانی نزدیک‌تر بود، اما تمرکز این سرگذشت‌ها هم برای کسی که می‌خواهد همراهان را بشناسد و تصویری کلی پیدا کند، بسیار راهگشاست.

گاهی رمان در بخش‌هایی به مقالات علمی درباره جنگ بدل می‌شود و توضیحات کسل‌کننده‌ای می‌دهد که خواننده را به رج‌زدن چند صفحه تحریک می‌کند. در مورد عملیات‌ها هم گاهی توضیحات مفصلی ارائه می‌شود که بدون ارائه نقشه، برای خواننده‌ای که مطالعه‌ای درباره آن عملیات‌ها نداشته، قابل‌فهم نیست.

محمدرضا بایرامی هم در انتهای این جلسه نقد مجازی گفت: خیلی‌ها هستند در جامعه ما و در گلوگاه‌ها و در جوایز ادبی و جاهایی از این دست که گمان می‌کنم هر نویسنده‌ای را تشویق می‌کنند که حتما متوسط باشد و البته بیخود کرده‌اند! من هر بار کار متوسطی نوشته‌ام با اقبال و استقبال از سوی این مراکز مواجه شده، اما هر بار کار خوب نوشته‌ام ـ به‌زعم خودـ مورد قهر و حتی خشم و در مواردی تهمت و افترا هم قرار گرفته‌ام.

بامداد محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها