هوای پایتخت در شرایط ناسالم است،‌ بدتر از دیروز، نفس شهر حالا به شماره افتاده است و ابری سیاه گلوی تهران را می فشارد اما با همه این اوصاف ، معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران به مردم دلگرمی می دهد که شمار روزهای آلوده مان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بیش از 40 روز کاهش داشته است و کمتر هم می شود بویژه اگر مردم خودروهای یورو دوی شان را با شیوه ای که او می گوید، تعمیر کنند.
کد خبر: ۸۶۶۸۱۰
هوای تهران ناسالم است،‌ مراقب یورو 2 ها باشید

به گزارش جام جم آنلاین، محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران،‌ با هشدار درباره این که هوای امروز تهران نسبت به روز گذشته آلوده تر شده است می گوید: غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون نسبت به روز گذشته افزایشی 11 برابری داشته و برای گروه های حساس همچون سالمندان، بیماران قلبی و کودکان خطرناک است.

او با وجود همه این خبرهای بد اما برای مردم یک خبر خوش هم دارد « در سال 90، حدود 60 درصد روزها ، در سال 91 ، حدود 40 درصد و در سال های 92 و 93 حدود 30 درصد از روزهای سال آلوده بوده و این روند نزولی امسال هم در حال رخ دادن است و تا این لحظه، بیش از یک ماه کمتر از سال پیش، هوای آلوده تنفس کرده ایم. »

بر اساس تحلیل معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران، هرچند عوامل اقلیمی در کاهش روزهای آلوده تهران تا حدی نقش داشته اند اما روند نزولی شمار این روزها در چند سال اخیر ثابت می کند اقدامات تدریجی دولت نیز در این کاهش موثر بوده است.

به گفته او از جمله این اقدامات می توان به اصلاح کیفیت سوخت و گاز سوز شدن نیروگاه های اطراف تهران و جایگزین کردن سوخت مازوت و گازوئیل با گاز در واحدهای صنعتی اشاره کرد.

این خبر را به گوش هم برسانید تا زنده بمانید

آمارهای پیشین اعلام شده از سوی گروه ارزیابی های تخصصی نفت خام و فرآورده ها در پژوهشگاه صنعت نفت گواه آن است که در ایران هر روز بیش از 70 میلیون لیتر بنزین می سوزد که سهم تهران از این مقدار هر روز 15 تا 20 میلیون لیتر است.

با این حجم بالای مصرف سوخت، طبیعی است که وضعیت آلودگی هوا تحت تاثیر کیفیت سوخت مصرفی در کشورمان باشد، نشان به آن نشان که بر اساس گزارش های پیشین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خودروهای سواری بنزینی 48 درصد و موتورسیکلت ها 22 درصد در آلوده کردن هوای پایتخت نقش دارند.

بر همین اساس، از مهر ماه سال گذشته دولت خودروهایی با استاندارد یورو 4 وارد بازار کرده است که کیفیت بهتری نسبت به خودروهای یورو 2 دارند و کمتر هوا را آلوده می کنند و طبق استانداردهای جهانی طراحی شده اند.

رستگاری به مردم مژده می دهد که می توانند با همکاری یکدیگر شمار روزهای آلوده امسال را بسیار کمتر از سال گذشته کنند به شرطی که دارندگان خودروهای یورو دو ، قطعه ای ویژه در خودرو هایشان را تعویض کنند.

به گفته او میزان آلایندگی خودروهای یورو دو که قطعه کاتالیز کانورتر در آنها مستهلک شده است،‌ بسیار بیشتر از آلایندگی یک خودروی یورو دو سالم است یعنی نه تنها این نوع خودروها به خودی خود آلوده هستند بلکه وقتی این قطعه در آنها مستهلک می شود چند برابر بیشتر هوا را آلوده می کنند.

با این وصف مردم چگونه می توانند خودروهای یورو دو را که قطعه مستهلک دارند از خودروهای یورو دو سالم ،تشخیص بدهند ؟ رستگاری پاسخ می دهد : مطمئن باشید اگر خودروی شما بیش از 120 هزار کیلومتر مسیر پیموده باشد قطعه کاتالیز کانورتر آن مستهلک شده است و باید حتما عوض شود تا آلودگی کمتری ایجاد کند هرچند باز هم این نوع خودروها نسبت به یورو چهار آلایندگی بالایی دارند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران ، از مردم می خواهد این خبر را تا جایی که می توانند به گوش هم برسانند و می گوید؛ تهران بیش از 4 میلیون خودروی یورو دو دارد اما کمتر از 500 هزار دستگاه از آنها قطعه کاتالیز کانورتر شان را تعویض کرده اند. حالا باید باور کنیم اگر این خبر را نشر دهیم جان خیلی ها نجات پیدا می کند.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها