مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره گفت:در دهه 80 هشدار دادیم که سونامی شیشه در راه است و یا اینکه تیتر زدیم هروئین برمی‌گردد.شرایط نشان می‌دهد شدت اعتیاد با توجه به افزایش رفتارهای پرخطر در معتادان زیاد شده است.
کد خبر: ۸۶۵۷۳۶
15 هزار تومان سرانه درمان یک معتاد

عباس دیلمی‌زاده در میزگرد بررسی آسیب‌های اجتماعی با موضوع اعتیاد و کارتن خوابی که با حضور فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، همایون هاشمی رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور و فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم بر اساس شاخص‌های رسمی کشور اطلاعات را کنار هم بچینیم و بر اساس چند پژوهش ستاد مواد مخدر آمار اعتیاد سال 86 تا 90 تغییری نکرده است.

شدت اعتیاد در کشور رو به افزایش است

وی ادامه داد: اگر فرض بگیریم اعدادی که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌شود درست باشد ما موضوعی به عنوان شدت اعتیاد نیز داریم. شدت اعتیاد در کشور ما بر اساس شواهد رو به افزایش است.

دیلمی‌زاده افزود: شرایط نشان می‌دهد شدت اعتیاد با توجه به افزایش رفتارهای پرخطر در معتادان زیاد شده است و یکی از شواهد این موضوع نیز پدیده هرندی است.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره با اشاره به اینکه دو دلیل اصلی برای افزایش شدت اعتیاد وجود دارد گفت: در 15 سال اخیر این تعداد کارتن خواب را مشاهده نمی‌کردیم البته در شیراز، مشهد و سایر شهرهای صنعتی نیز وضعیت معتادان و کارتن‌خواب‌ها بهتر از تهران نیست.

دیلمی‌زاده با اشاره به اینکه در کشور ما مواد مخدر سنتی و صنعتی محرک تولید نمی‌شود گفت: این مواد وارد کشور می‌شود و همان‌طور که مشاهده می‌کنیم موجب افزایش اعتیاد شده است.

معتادها بخاطر تحریم‌ها فقیر تر شده‌اند

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره با تاکید بر اینکه دلایل اقتصادی یکی از عوامل اصلی افزایش اعتیاد است گفت: ما یک گروه معتاد داشته‌ایم که حتی به خاطر تحریم‌ها فقیرتر شده‌اند و این فقر باعث شده که به سمت رفتارهای پرخطر بروند قطعا تحریم‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش معتاد‌ها نیز تاثیرگذار بوده است.

دیلمی‌زاده گفت: یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش شدت اعتیاد تغییر الگوی مصرف مواد بوده هنگامی که یک معتاد تریاک تفننی مصرف می‌کند با معتادی که هروئین می‌کشد دو رفتار متفاوت از خود بروز می‌دهد و آیا ما پیش‌بینی تبعات تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را داشته‌ایم؟

وی یادآور شد: در دهه 80 هشدار دادیم که سونامی شیشه در راه است و یا اینکه تیتر زدیم هروئین برمی‌گردد. هنگامی که الگوی مصرف تغییر می‌کند و به سمت مواد پرخطر می‌رود آیا برنامه‌ای برای آن تهیه کرده‌ایم؟

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره افزود: مواد مخدر پرخطر قطعا با خود بی‌خانمانی را ایجاد می‌کند و ما به دلیل اینکه سیستم مدیریت جامع در حوزه اجتماعی نداریم نتوانستیم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه اجتماعی برنامه کلان و درستی را نداریم و در حوزه‌های مختلف دستگاه‌های ذی ربط طناب آسیب‌های اجتماعی را هر کدام به یک سو می‌کشد و احتمال پاره شدن این طناب وجود دارد گفت:کارتن‌ خواب و معتاد در تهران سه ماهه شکل نگرفته که بتوانیم سه ماهه این مشکل را حل کنیم بلکه در طول یک برنامه تاریخی می‌توان نسبت به حل این معضل اقدام کرد.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره گفت: متاسفانه وقتی معضلی در جامعه شکل می‌گیرد در ابتدا آن را انکار می‌کنیم و هنگامی که انکار خود را می‌شکنیم قصد داریم با سرعت زیاد نسبت به رفع این آسیب ‌اجتماعی اقدام کنیم بلکه با برنامه‌ای غیر علمی و کارشناسی به سمت این موضوع می‌رویم و موجب می‌شود که آسیب‌های اجتماعی گسترده‌تر شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید آلودگی آسیب‌های اجتماعی به سایر نقاط سرایت کند گفت: قطعا در تمام کلانشهرها مناطق آلوده داریم که باید نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

دیلمی‌زاده با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی بسیار به هم تنیده هستند گفت: وقتی که تعدادی جوان از یک شهرستان به یک شهر دیگر می‌بریم و هیچ برنامه اجتماعی برای آن که به تازگی از خانواده جدا شده‌اند اریم قطعا آسیب‌های اجتماعی آن جوان را تهدید می‌کند اگر به خانواده و فرزند یک معتاد فکر نکرده باشیم و برای آن برنامه نداشته باشیم از چاله به داخل چاه افتاده‌ایم.

63 درصد معتادان کارتن خواب شهر تهران کارگر فنی بوده‌اند

وی تاکید کرد: 63 درصد معتادان کارتن خواب شهر تهران کارگر فنی و دارای شغل بوده‌اند. صنایع و شرکت‌های صنعتی از یک کارگر برای افزایش تولید خود استفاده می‌کند و برای این اقدام نیز آن کارگر با مصرف مواد بازدهی بهتری پیدا می‌کند لذا پس از اینکه فرسوده شد و دیگر نتوانست مفید باشد آن صنایع آن فرد را بیرون می‌کند.

دیلمی‌زاده خاطر نشان کرد: پس می‌توان عنوان کرد صنایع ما در تولید کارتن خواب در کشور نقش دارد و این سوال پیش می‌آید که چرا برای صنایع یک پیوست اجتماعی نداریم.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه نقش سازمان‌های غیر دولتی در برخورد با آسیب‌های اجتماعی چیست گفت: کل برنامه‌های کاهش آسیب ایران توسط سازمان‌های غیر دولتی آغاز شده است امروزه 90 درصد از کار حوزه اعتیاد بر دوش سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی است.

دیلمی‌زاده با طرح سوالی مبنی بر اینکه نقش سازما‌ن‌های دولتی کجاست؟ گفت: جایی که مردم می‌توانند مشکل را حل کنند دولت نباید ورود کند. در حال حاضر یک جنگ تمام عیار در حوزه‌های اجتماعی داریم و اگر از مردم و سازمان‌های مردم نهاد درست استفاده نکنیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد، البته حل معضل آسیب‌های اجتماعی بدون کمک دولت امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره افزود: 15 هزار تومان سرانه درمان و بازتوانی یک معتاد است و کل بودجه درمان اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر 10 میلیارد تومان برای 700 هزار نفر برآورد شده است.

به گزارش فارس، وی با اشاره به کمبود بودجه در بخش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشفیات این ستاد باید بخشی از آن به خانواده معتادین اختصاص یابد.

دیلمی‌زاده افزود: 1250 سازمان مردم نهاد در خصوص مبارزه با مواد مخدر داریم که در هیچ جای دنیا چنین قدرت سازمان مردم نهاد وجود ندارد و می‌توانیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها