جام‌جم از تشدید رکود و راه‌های برون‌رفت از آن گزارش می‌دهد

اقتصاد مقاومتی، شاید وقتی دیگر

سیاست اقتصاد مقاومتی از نظر بیشتر کارشناسان، راه‌حل خروج از رکود و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است، اما این‌که تاکنون این سیاست اجرایی نشده به چند دلیل مهم و اساسی بازمی‌گردد؛ یکی از آنها به حوزه تصمیم‌گیران اجرایی کشور بازمی‌‎گردد که اولویت‌های این سیاست را به صورت روشن تعریف نکرده‌اند.
کد خبر: ۸۵۷۷۱۹
موانع تحقق اقتصاد مقاومتی

به‌عنوان مثال زمانی که بحث تولید و حمایت از تولید می‌شود، صرفا انگشت اشاره به سمت خودروسازان می‌رود و به یکباره 2500 میلیارد تومان وام کم‌بهره، برای فروش خودروهای بی‌کیفیتی که در انبارهایشان داشته‌اند، اعطا می‌شود.

همین موضوع نشان‌دهنده این است که اولویت‌های اقتصاد مقاومتی تبیین بدیهی در سیستم دولت ندارد و این در حالی است که بخش کشاورزی یکی از اصلی‌ترین محل‌های اجرای اقتصاد مقاومتی است.

دومین عاملی که باعث بی‌سامانی اقتصاد مقاومتی شده، این است که کشور ما به‌صورت تاریخی یک کشور واردکننده است البته صحبت این نیست که واردات باید کاملا قطع شود، اما سازوکار آن باید مورد اصلاح قرار گیرد، یعنی واردات کالاهایی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند؛ کالاهای نیمه‌ساخته، ابزارها و ماشین‌آلاتی که برای رقابتی کردن تولید مورد نیاز است، مشکلی نخواهد داشت؛ بلکه مشکل از آنجا کلید می‌خورد که کالاهای مصرفی که در کشور تولید شده، با ارز دولتی وارد هم می‌شود.

نکته بعدی این است، برخی اقتصاددان‌هایی که مدل اقتصادی کشور را طراحی می‌کنند، غالبا در کشورهای غربی تحصیل کرده‌اند و همان نگاه غربگرایانه را به موضوعات دارند. در واقع برخی از این افراد اصولا اعتقادی به اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی ندارند و این نگاه در نگرش آنها نیست.

از سوی دیگر، توجه به بخش خدمات، بازرگانی و تجارت پر‌رنگ‌تر از دیگر بخش‌ها بوده و طبیعتا در این زمینه تولید در حاشیه قرار می‌گیرد. حال آن که بخش‌های اصلی تولید، صنعت و کشاورزی است، اما زیرساخت‌های این بخش‌ها آن‌قدر ناتوان شده که نمی‌توان پویایی چندانی را در آن مشاهده کرد. ماشین‌آلات فرسوده و کمبود تجهیزات در این زمینه و به‌روز نبودن آنها باعث شده در این صنعت 30 سال عقب باشیم.

در نهایت این‌که بستر اقتصادی کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی مناسب نیست و این وظیفه دولت است که این زیرساخت را فراهم کند.

شاهد بودیم که قبل از ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی اصل 44 ابلاغ شد، اما این سیاست به انحراف رفت و بیشتر واگذاری‌ها برای رد دیون دولت انجام و به شرکت‌های شبه‌دولتی داده شد، لذا بر دولت است که هوشیارانه، اشتباه قبلی در خصوصی‌سازی را در اقتصاد مقاومتی تکرار نکرده و با به صحنه آوردن مردم و جلب مشارکت آنها، اقتصاد کشور را در برابر آسیب‌های ناگزیر آینده مصون کند.

عباس رجایی - رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها