با زهره عبداله‌خانی؛ نخستین مدال‌آور تاریخ یخ‌نوردی ایران در آسیا

مصائب بانوی یخی

زهره عبداله‌خانی، بانوی صخره‌نورد و یخ‌نورد ایرانی است که طبق آخرین ارزیابی‌ها در رده دهم برترین یخ نوردان زن جهان قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۵۷۰۵۹
زهره عبداله‌خانی؛ دختر الهام‌بخش ماه

جام جم ورزشی - او با عبور از یخ‌ها و گردنه‌های یخی صعب العبور کم کم به یک چهره بین‌المللی در ورزش تبدیل می‌شود. موفقیت‌های این بانوی ایرانی در عرصه یخ‌نوردی تمجید و تحسین برخی از رسانه‌های خارجی را برانگیخته است.
در همین راستا سایت crux crush از او به عنوان دختر ماه نوامبر میلادی یاد کرد و در مطلبی با قلم خانم کارولین درباره این بانوی ورزشکار ایرانی اینچنین نوشت:
متولد کرج است و بر فرازکوه قله‌های البرز به دنیا آمده. زهره عبداله‌خانی از همان زمان کودکی به این فکر می‌کرد که آسمان را لمس کند. در واقع یک ویژگی آسمانی همراه این بانوی 31 ساله است، بانویی
از ایران.
آشنایی من با او از زمانی شروع شد که رقابت‌های المپیک زمستانی سوشی را دنبال می‌کردم. من او را در فیسبوک فالو کردم و آرزو می‌کردم آشنایی بسیار کم من با زبان فارسی برای برقراری ارتباط با او به من کمک کند. اما
به هر حال صعود به قله‌های بالا و بالاتر نیاز به هیچ زبانی ندارد. زهره آرامش بی‌نظیر خود را در رقابت‌های یخ‌نوردی به‌خوبی ثابت کرده است.
او نخستین زن ایرانی است که مدال رقابت‌های یخ‌نوردی را برنده شده است.
این بانوی ایرانی در رقابت‌های یخ‌نوردی آسیا به مقام سوم رسید و امسال نیز در رقابت‌های جهانی UIAA که در کره‌جنوبی برگزار شد پا به پای حریفان پیش رفت.
زهره امیدوار است که کمیته بین‌المللی المپیک نام رشته یخ‌نوردی را در فهرست رشته‌های رسمی رقابت‌های المپیک زمستانی قرار بدهد.
این یخ‌نورد ایرانی صخره‌های موسوم به «سنگ سرسول» سمنان را با گروهی از یخ‌نوردان ایرانی و فرانسوی درنوردیده، و مسیری که او برای این صعود طی کرده است اکنون به نام مسیر «زهره» شناخته می‌شود. این اتفاق در سال 2009 افتاد. این بانوی ایرانی یخ‌نورد اکنون در حال سپری کردن مصدومیت خود از ناحیه مچ دست است. برای او آرزوی بهبود داریم و متشکریم بابت مقاومت در برابر آسیب‌دیدگی...

قهرمانی با وجود آسیب‌دیدگی
زهره عبداله‌خانی با وجود همین آسیب‌دیدگی ده روز پیش و در چهاردهمین دوره رقابت‌های درای تولینگ قهرمانی کشور (صعود روی دیواره سنگی با ابزار یخ‌نوردی) که با عنوان جام فجر در پلور مازندران برگزار شد، بالاتر از زینب کبری موسوی از کرمان و آلاله قاسمی از تهران روی سکوی نخست ایستاد.


عبداله خانی بعد از این قهرمانی در اینستاگرام خود با انتشار عکسی از دکتر حسبی متن جالبی گذاشت که در ادامه به آن اشاره شده است: یک ماه گذشته من پر بود از درد، آسیب، فضای بیمارستان و فیزیوتراپی و لیزردرمانی. از اولین متخصص ارتوپد که رسما گفت به مسابقات حتی فکر هم نکن و متوقف کردن فوری تمامی تمرینات تا دکتر محمد حسبی که با تخصص ورزشی‌اش کمک کرد تا این قهرمانی باز هم برای من تکرار شود. سپاسگزارم دکتر. افتخار هیچ قهرمانی تنها به ورزشکار تعلق ندارد.

هیلدا حسینی خواه - هفته نامه جام بانوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها