روسای‌جمهور روسیه و آمریکا برای اولین بار پس از دیدار در ماه سپتامبر که در زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد، در حاشیه نشست گروه 20 در ترکیه دیدار کردند. ولادیمیر پوتین و باراک اوباما در دیدار غیررسمی 35 دقیقه‌ای خود در حاشیه اجلاس گروه 20 برای حل سریع بحران سوریه توافق کردند.
کد خبر: ۸۵۶۸۱۵

این دیدار غیررسمی در حضور سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید انجام شد. در بیانیه کاخ سفید آمده است که دو طرف بر ضرورت تشکیل دولت انتقالی، تلاش سازمان ملل برای ایجاد فضای گفت‌وگو میان دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و مخالفان و ایجاد آتش‌بس در سوریه توافق کردند. بر اساس بیانیه کاخ سفید، اوباما و پوتین با توجه به حمله‌های تروریستی اخیر در پاریس بر پایان یافتن هرچه سریع‌تر درگیری‌ها در سوریه تاکید کردند. اوباما ضمن قدردانی از تلاش دیگر کشورها برای مقابله با تروریست‌های داعش، نقش عملیات هوایی ارتش روسیه در سوریه را علیه مواضع داعش بااهمیت خواند. در همین حال کرملین اعلام کرد پس از گفت‌وگوهای پوتین و اوباما، روسیه و آمریکا همچنان در مورد برخی مسائل با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

عملیات فرانسه

تاکید پوتین و اوباما بر حل سریع بحران سوریه در حالی است که مقامات فرانسوی روز گذشته اعلام کردند بزرگ‌ترین عملیات هوایی خود علیه مواضع داعش در شهر رقه را که مقر اصلی این گروه است، انجام داده‌اند. این عملیات در هماهنگی با نیروهای آمریکایی و در پاسخ به حمله‌های هماهنگ داعش طی جمعه گذشته در پاریس بوده است. در بیانیه وزارت دفاع فرانسه آمده است: این حملات از عصر یکشنبه با شرکت ده جنگنده که از امارات و اردن به پرواز درآمده بود به صورت همزمان انجام و در جریان آن از ۲۰ بمب استفاده شد. مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه پیشتر برای توجیه حملات کشورش به خاک سوریه گفته بود حملات تروریستی پاریس از خاک سوریه سازماندهی و هدایت شده بود و به‌زودی اروپا شاهد حملات مشابه دیگری خواهد بود. پیش از این، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز حمله‌های روز جمعه را «عمل جنگی» توصیف کرده و قول داده بود پاسخ فرانسه «بی‌رحمانه» خواهد بود. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم روز شنبه در حاشیه نشست وین درباره آینده سوریه گفت، حمله‌های پاریس نشانگر ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله با تروریسم و داعش است.

برخی کارشناسان معتقدند تشدید حملات هوایی جنگنده‌های فرانسوی و اظهارات اخیر رئیس‌جمهور این کشور که حملات تروریستی پاریس را اقدام جنگی داعش تلقی کرده و از سوی دیگر وعده پاریس و واشنگتن به تشدید اقدامات علیه این گروه تروریستی همگی گواهی بر این مطلب است که غرب قرار است با تشبیه حملات پاریس به حوادث ۱۱ سپتامبر، از فرصت به دست آمده برای گسترش نفوذ نظامی خود در خاورمیانه استفاده کند. این در حالی است که معاون صدراعظم آلمان درباره گسترش مداخلات نظامی در سوریه هشدار داده و بر راهکار دیپلماسی برای حل این بحران تاکید کرده است . زیگمار گابریل در گفت‌وگو با زد.دی.اف تاکید کرد: ما دیده‌ایم که همه دخالت‌های نظامی در خاورمیانه در سال‌ها و دهه‌‌های اخیر مستقیما به گسترش خشونت و نه به مهار آن انجامیده است. وی برقراری آتش‌بس بین احزاب درگیر در سوریه سپس مبارزه مشترک علیه داعش را راهکار درست برای این بحران ارزیابی کرد.

آزادسازی 3 روستا در حومه لاذقیه

حملات فرانسه در حالی است که نیروهای ارتش سوریه مانند روزهای گذشته به حملات خود علیه مواضع تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه ادامه داده و موفق شدند روستاهای «دیر حنا»، «الدغمشلیه» و «بیت عیاش» در استان «لاذقیه» ‌را آزاد کنند. ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت لبنان از ماه گذشته عملیات‌ مختلفی را در شمال‌شرق لاذقیه آغاز کردند و با حمایت نیروی هوایی روسیه موفق شدند پیشروی‌های محسوسی را در جبهه‌های مختلف به‌دست آورند. نیروهای سوریه و مقاومت در تلاش هستند با پاکسازی شمال‌شرق لاذقیه ابتکار عمل در شمال سوریه را در دست گیرند تا آزادی استان ادلب دور از واقعیت نباشد. همچنین جنگنده‌های ارتش سوریه در 24ساعت گذشته بارها مواضع گروهک تروریستی داعش را در حومه حمص هدف قرار دادند، که طی این حملات ده‌ها تروریست داعشی کشته و زخمی شدند. نیروی هوایی ارتش سوریه، همچنین مواضع گروهک تروریستی داعش را در باشکوی، المنصوره، شربع، عران، ربیعه و الزویک در حومه حلب و لاذقیه بمباران کردند. این دستاورهای ارتش در چارچوب عملیاتی است که بر اساس آن نیروهای سوری به سمت بزرگراه حلب ـ دمشق حرکت کرده و قصد بازپس‌گیری این شهر را دارند.

دستور بان کی مون برای آتش بس در سوریه

تحولات سوریه در حالی است که بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل گفته است دستوراتی را برای تسریع روند سیاسی و آتش‌بس در سوریه صادر کرده است. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت اینترنتی النشره، وی شرکت‌کنندگان در نشست ژنو را نیز به این امر ترغیب کرد تا از اختلافات خود در مورد سوریه دست بردارند و از فرصت دیپلماتیک برای پایان درگیری‌ها استفاده کنند. طبق دستاوردهای حاصل شده در کنفرانس وین قرار است تا حدود یک ماه دیگر نمایندگان مخالفان و دولت سوریه بر سر میز مذاکره نشسته و دولتی موقت اعلام شود. همزمان با اعلام این دولت موقت، قرار است در سوریه آتش‌بس اعلام شده و بعد به مدت یک‌سال و نیم تلاش شود زمینه برای تدوین یک قانون اساسی جدید و انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی دراین کشور فراهم شود. هنوز نحوه اجرای جزئیات این طرح مشخص نیست .

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها