جام جم ورزشی: برای بسکتبال ایران چه باید کرد تا دوباره به سکوی قهرمانی بسکتبال آسیا بازگردد؟
کد خبر: ۸۵۵۱۳۸
دست پر آقای وزیر

به گزارش گروه ورزشی جام جم آنلاین ، بازی های لیگ برتر با حضور تیم های باشگاهی و بسکتبال رده های پایه به چه ترتیبی اداره می شود و آیا همسطح و اندازه با رقبایی ماننند چین است که طی شش سال گذشته در همه زمینه های بسکتبال پیشرفت متوازن داشت و هم اینک به عنوان قهرمان بلامنازع بسکتبال آسیا بلیت بازی های المپیک 2016 ریودوژانیرو را در جیب گذاشته است؟

نگاهی به نتایج تیم ملی بسکتبال در بازی های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی و سپس رقابت های جام ملت های آسیا در سال 2015 که با عناوین نایب قهرمانی و سومی ایران همراه بود نشان می دهد بسکتبال ایران طی دو سال از قهرمانی سال 2013 در بسکتبال قاره کهن فاصله گرفته است.این نتایج با حذف تیم بسکتبال نوجوانان ایران در بازی های غرب آسیا و عدم راهیابی این تیم به مرحله نهایی مسابقه ها با حضور 16 تیم آسیایی که هفته پیش در اندونزی به پایان رسید از شرایط نامناسب بسکتبال خبر می دهد که جا دارد بررسی های دقیق تر همراه با تجزیه و تحلیل مناسب از شرایط موجود این ورزش صورت بگیرد.

یکی از مشکلات اساسی بسکتبال در سال های اخیر در بخش مربیگری بوده بویژه با حضور مربیان خارجی در سطح تیم های ملی که رفته رفته مربیان داخلی را برای انجام فعالیت ها بی انگیزه کرده است .

در همین ارتباط بود که چندی پیش یکی از اساتید دانشگاه و پیشکسوتان بسکتبال ایران در پی نارسایی و ضعف های بسکتبال در نامه ای خطاب به دکتر گودرزی با برشمردن نقاط ضعف بسکتبال ایران از ایشان درخواست کرد در زمینه مربیگری تیم های ملی منجمله تیم ملی بسکتبال با برگزیدن مربیان ایرانی به ناسیونالیسم ایرانی مجال تجلی تام در میادین جهانی ببخشد زیرا از این حیث دست وزیر در بسکتبال پر است.

بسکتبال با مربیانش

اگر چه سرریز شدن منابع انسانی نخبه ؛ هوشمند و کار آمد به سوی ورزش ما هیچ گاه به اندازه مشاغل پزشکی و مهندسی نبوده است اما خوشبختانه اکنون در خیلی از رشته ها منجمله رشته بسکتبال؛ مربیان برجسته ای در کشور پدیدار شده اند که به لحاظ هوش بهر عمومی (General I.Q ) در نقطه 2 تا 3 انحراف استاندارد بالاتر از میانگین هوش بهر جامعه و در برخی موارد حتی تا 4 انحراف استاندارد و یا بیشتر قرار دارند . افرادی که طی دو دهه گذشته بارها در بوته آزمون کارآمدی در مربیگری بسکتبال قرار گرفتند از آن سربلند خارج شده اند بنابراین اعتماد به این مربیان در ساختار نوین بسکتبال ایران دستاوردهای ارزنده ای به همراه خواهد داشت و به اعتماد به نفس و احساس غرور و شکوهندگی ملی را در جامعه بزرگ بسکتبال و ورزش ایران زنده می کند.

این گروه از مربیان معمولا دارای مدارج تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر از دانشگاه های معتبر کشور هستند مانند ؛ دکتر فرهاد هژیر ، مهندس سعید فتحی ، دکتر مهران شاهین طبع ، مصطفی هاشمی و دکتر فرزاد کوهیان به همراهی پراتیسین های برجسته (عملگرا) مانند ؛ صادق زاده ، ایزدپناه ، اسلامی و همچنین کسانی که پس از سال ها عضویت در تیم های ملی و افتخار آفرینی در سطح آسیا اکنون پس از بازنشستگی از بازی بایستی وارد جرگه مربیان تراز اول کشور شوند.

وزیر ورزش و جوانان با جایگاه والایی که در نظام علمی و دانشگاهی کشور هم چنین تجربه های اجرایی دارد بر پایه بینش برخاسته از این دو می داند که پیشرفت فراتر بسکتبال ایران از آن جایگاهی که امروز در آسیا از آن برخوردار است مستلزم تغییراتی عمیق ؛ گسترده و فراگیر در پایه های وسیع ورزش قهرمانی است که می بایستی نهادینه شود تا سطح کیفی این رشته را گامی فراتر از وضعیت امروزش ارتقاء بخشد.

فراخوان مردان علمی

پس از هدر دادن فرصت در قهرمانی آسیا در مسابقه های گزینشی المپیک نیز نه تنها مربی آلمانی بلکه بعید به نظر می رسد بزرگترین مربی بسکتبال حرفه ای آمریکا نیز بتواند تیم ایران را به المپیک برساند. پس حضور این مربی خارجی ( آلمانی ) فقط حامل پیامی به جهانیان خواهد بود مبنی بر آنکه ورزش ما توسط اغیار پیش رانده می شود و قائم به مربیان و هدایت گران وطنی نیست .

دسطح آسیا سال هاست تیم های باشگاهی ما با مربیان ایرانی قهرمان آسیا می شوند و در مقابل تیم هایی به پیروزی دست می یابند که از بازیکنان آمریکایی استفاده می کنند. متاسفانه سال هاست که فدراسیون بسکتبال به این نکته بسیار پر اهمیت توجهی در خور نکرده است و اغلب استفاده از مربی خارجی برگ برنده ای برای وانمایی آن می شود که فدراسیون برای پیشرفت بسکتبال ایران همه کارهای نیکو را انجام داده است منجمله عالی ترین آن یعنی استفاده از مربی خارجی تا بدین سان اذهان را اقناع کند .

این روزها بسیاری از دکتر گودرزی می پرسند؛ آیا شایسته نیست مبنای تخصیص ارز با دستمزد دلاری گزافی که برای مربی خارجی در نظر گرفته می شود اولویت بندی کنیم و با صرفه جویی در بسیاری از هزینه های اضافی ، یک دهم از آن را صرف کارهای پایه و توسعه زیرساخت های آینده کنیم؟ آیا در استفاده از مربی خارجی محاسبه اصل هزینه|فایده ، وظیفه مدیران بالادستی کشور نیست؟

چنانچه دکتر گودرزی نسبت به پیشنهاد استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در بسکتبال بویژه استفاده از مربیان ایرانی در راس تیم های ملی بسکتبال شک و تردید دارد می تواند در جلسه ای علمی مرکب از خود ایشان به عنوان عالی ترین مقام در ورزش به همراه معاونان و مشاوران فرهیخته و خردمند دکتر سجادی و دکتر احمدی و بزرگان علم تربیت بدنی ایران مانند؛ دکتر نمازی زاده ، دکترنیکبخت، دکتر گائینی ، دکتررجبی هم چنین بزرگان نوروساینس ایران دکتر عشایری و دکتر نجل رحیم که اولی سال هاست به کمیته ملی المپیک ایران خدمات علمی ارائه می دهد ؛ به همراه با گروهی از متخصصین حوزه بسکتبال ایران به بحث در خصوص توان مربیان ایرانی بنشسیند و شک و تردید خویش را بزداید.

افشین رضاپور/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها