به گزارش جام جم سیما از به یادماندنیترین نقشآفرینیهای این خانم بازیگر، بازی او در مجموعه تاریخی «امیرکبیر» به کارگردانی سعید نیکپور است که سال 1363 ساخته و در اردیبهشت 1364 از شبکه یک سیما پخش شد. فضلاللهی ایفاگر نقش مادام یا همان ندیمه فرانسوی مادر ناصرالدین شاه بود که با سیاست و دانشی که داشت توانست در دربار نفوذ کرده و در تصمیمگیریهای مهدعلیا تاثیر بگذارد.
برای شروع، از نقشآفرینیتان در مجموعه امیرکبیر با آن لهجه خاص فرانسوی بگویید.
مادام، نقاش و مجسمهساز بود و در یکی از سفرهای پدر ناصرالدین شاه به فرانسه با یکی از درباریان به نام حاجی عباس آشنا شد و با او ازدواج کرد و سپس همراه شوهرش به دربار شاه راه پیدا کرد. او به خانمهای درباری هنر گلسازی، نقاشی و کارهای تزئینی آموزش میداد و بهدلیل خوشفکری، سواد و سیاست اروپاییاش توانست به مشاور و معتمد مهدعلیا تبدیل شود و با در نظر گرفتن منافع خود، دیدگاهش را به ملکه تحمیل کند. من برای ایفای نقش ندیمه مهدعلیا و آموزش لهجه فرانسوی، دو ماه قبل از فیلمبرداری با نویسنده این مجموعه، پرویز زاهدی در سالنی واقع در چهارراه حسابی شمیرانات، تمرین میکردم. لهجه داشتن در طول کار، بسیار سخت و فرار است و باید با تکنیک خاص آن را حفظ کرده و جای افعال را با کمک نویسنده جابهجا و روی فعل اصلی تاکید میکردم. به هرحال با تمام سختیها، نتیجه کار چیزی شد که در مجموعه «امیرکبیر» شاهدش بودید.
برای یادآوری خاطرات مجموعه امیرکبیر باید به 31 سال پیش برگردیم. کارکردن در این مجموعه چگونه بود؟
میتوانم بگویم امیرکبیر جزو اولین سریالهایی بود که بعد از انقلاب از تلویزیون پخش شد. شبیه این سریال در سالهای پیش از انقلاب به صورت سیاه و سفید توسط علی حاتمی ساخته شده بود (سلطان صاحبقران) اما پس از انقلاب در سال 63 به صورت رنگی و با زاویه و نگاهی دیگر به کارگردانی سعید نیکپور تولید شد. برای ساخت این سریال، گروهی از عوامل حرفهای همچون منوچهر شمسایی، عبدالله اسکندری، فرانک دولتشاهی و بازیگران قدیمی حضور داشتند. امیرکبیر یکی از سریالهای کاملا حرفهای است و با آنکه بارها از تلویزیون پخش شده اما همچنان مخاطبان زیادی دارد. این مجموعه چند سال قبل از یکی از شبکههای تلویزیون آلمان پخش شد. وقتی شنیدم سریال در کشورهای دیگر هم مخاطب دارد خوشحال شدم و این نشان میدهد همچنان بعد از گذشت سه دهه قابلیت پخش مجدد را دارد.
نقش شما در کدامیک از سکانسهای مجموعه امیرکبیر برایتان جذابیت بیشتری داشت؟
پاسخ دادن به این پرسش برایم دشوار است. با این حال، بازی در سکانس اول که مادام حاجیعباس با مهدعلیا دیالوگی طولانی داشت برای من و فخری خوروش خستهکننده بود. بعد از اتمام این سکانس، در راهرو راه میرفتم و خانم خوروش که بازیگری حرفهای است صدایم کرد و گفت سختترین لحظهها را گذراندیم.
از کارکردن با سعید نیکپور، کارگردان این مجموعه بگویید.
نیکپور علاوه بر کارگردانی خوب، بازیگری بسیار حرفهای است. پیش از شروع کار، افراد زیادی مانند زندهیاد فردین و بسیاری از بازیگران برای ایفای نقش امیرکبیر نامزد شده بودند، اما در نهایت خود نیکپور، این نقش را بازی کرد. این هنرمند، صدا، چهره و بیان بسیار خوبی دارد و با حس همکاری و همدلی با دیگر بازیگران، مجموعه را مدیریت میکرد. او نظر و پیشنهادهای عوامل را میشنید و با دانشی که داشت آن را در سکانسهای مختلف به کار میبست.
به نظر شما شخصیت امیرکبیر و وقایع تاریخی قجری، برای تماشاگر امروز جذاب و قابل درک است؟
بله، سریالهای تاریخی بهدلیل تفاوتها، نوع پوشش، لهجه، بافت شهرها و خانهها و آداب و رسومی که درآن دوره پررنگتر بوده، بسیار تاثیرگذار است. مجموعههای تاریخی مانند امیرکبیر با تمام سختیهایی که برای ساخت آنها وجود دارد، در تمام دنیا جزو پرطرفدارترین و پربینندهترین آثار است.
صحبت از محدودیتها وسختیهای ساخت مجموعه امیرکبیر شد. آیا این محدودیتها در کیفیت ساخت سریال تاثیرداشت؟
امیرکبیر از اولین سریالهای تاریخی بود که با مشکلات بسیار زیاد و دوربینهای بزرگ و سنگین و امکانات محدود ساخته شد. تصویربرداری این مجموعه، برای فیلمبردار (فرانک دولتشاهی) بسیار مشکل بود، چرا که باید در کاخ پر از آینه و با سه دوربین، این کار را انجام میداد. به نظرم نقطه قوت این سریال صحنهپردازی زیبا، شکوه کاخ، وسایل دربار و لباسها و گریم زیبای هنرمندان بود که یک دنیا حرف داشت و برجذابیتهای این مجموعه میافزود.
عاطفه سادات حسینزاده
جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: