رئیس روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر؛

ایستگاه کتاب لابی برج بندر بوشهر مجهز به کتاب شد

گفت‌وگو با بلقیس سلیمانی، نویسنده

کتابخانه‌ها به قبرستان کتاب تبدیل شده‌اند

بلقیس سلیمانی، پژوهشگر، داستان‌نویس و منتقد ادبی، سال ۱۳۴۲ در کرمان متولد شده است. از این دانش‌آموخته فلسفه، کتاب‌های «بازی آخر بانو»، «بازی عروس و داماد» و «خاله‌بازی» روانه بازار شده که هر کدام بیش از پنج بار بازنشر شده‌اند.
کد خبر: ۸۵۱۱۵۱
کتابخانه‌ها به قبرستان کتاب تبدیل شده‌اند
رمان‌های «بازی آخر بانو» و «خاله بازی» در زمینه‌های عشق و روایت و قدرت هستند که داستان آنها در زمان رویدادهای سیاسی ـ اجتماعی دهه ۱۳۶۰ ایران قرار دارد و نقش اصلی و محوری آنها با زنان است. با او درباره آخرین اثرش که قرار است به زودی راهی بازار شود و همچنین وضعیت کتابخوانی در جامعه گفت‌وگو کردیم.

ظاهرا قرار است کتاب جدیدی از شما منتشر شود. درباره این کتاب توضیح می‌دهید؟

بله، احتمالا هفته آینده رمان «شب طاهره» از سوی انتشارات ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شود. طبیعی است نمی‌خواهم داستان را لو بدهم، اما شخصیت اصلی این رمان یک زن است و حوادث آن بین امروز و دهه 60 می‌گذرد و ماهیت تراژیک انسانی را روایت می‌کند.

در حال حاضر، آیا نوشتن کتاب جدیدی را آغاز کرده‌اید؟

الان در حال نگارش یک رمان هستم که حدود 50 صفحه از آن را نیز نوشته‌ام. امیدوارم تا پایان سال به سرانجام برسد. موضوع این رمان نیز سیاسی ـ اجتماعی است و هنوز نامی برای این رمان انتخاب نکردم.

روز گذشته روز نوجوان بود. بسیاری از ضرورت تشویق این قشر به کتابخوانی می‌گویند. به نظر شما یک راهکار عملی برای تشویق و ایجاد انگیزه در نوجوانان برای کتابخوانی چیست؟

این موضوع بسیار پیچیده است و متخصصان در حوزه کودک و نوجوان باید به آن پاسخ بدهند. با وجود این، خانواده و فضای عمومی کشور نقش اساسی در تشویق نوجوانان به کتاب و کتابخوانی دارد. فضای کنونی کشور در جهت نفی کتاب و کتابخوانی است. فضای مجازی عرصه را بر کتاب تنگ کرده است و نوجوانی که در این فضا رشد می‌کند، تمایلی به کتاب خواندن ندارد. البته غلبه فضای مجازی مختص به جامعه ما نیست و اکثر جوامع با چنین وضعیتی روبه‌رو هستند. با این همه، می‌توان از خانواده‌ها شروع کرد و با تشویق خانواده‌ها و تجهیز آنها به کتاب، خودبه‌خود فرزندان آنها نیز به طرف کتاب می‌روند.

به نظر شما تجهیز کتابخانه مدارس موثر نیست؟

در حال حاضر کتابخانه‌های ما به قبرستان کتاب‌ها تبدیل شده‌اند. کسی به کتابخانه‌های مدارس، مساجد و کتابخانه‌های عمومی مراجعه نمی‌کند. تا جایی که اطلاع دارم بیشتر مراجعان کتابخانه‌ها برای درس خواندن و کنکور روانه کتابخانه‌ها می‌شوند و نه برای استفاده از کتاب‌های آن. بنابراین تجهیز کتابخانه‌ها دردی از جامعه ما دوا نمی‌کند.

به اقبال مردم به فضای مجازی اشاره کردید. آیا با استفاده از همین فضا نمی‌توان مردم را به کتابخوانی تشویق کرد؟ برای مثال با کوتاه‌نویسی یا ترویج کتاب‌های الکترونیکی؟

حقیقت این است که ما در بازار کتاب همه نوع نوشته‌ای داریم و مخاطبان مامی‌توانند خوراک فکری‌شان را پیدا کنند. مساله این است که به هیچ نوع نوشته‌ای توجه نمی‌شود. این طور نیست که بگوییم نویسندگان ما سخت یا عجیب یا تکنیکی می‌نویسند و به همین دلیل مخاطب را از دست داده‌اند، بلکه اتفاقا الان یک نوع ساده‌نویسی در بازار رواج دارد ولی با این همه مخاطب وجود ندارد.

یعنی ماهیت کتاب نیز در جذب مخاطب اثر ندارد؟ یعنی ترویج کتاب‌های الکترونیکی موثر نخواهد بود؟

به نظرم خیر. الان اکثرا کتابخانه مجازی پر و پیمانی دارند و پزش را می‌دهند ولی به ندرت به آن مراجعه می‌کنند. به نظرم کتاب نخواندن مردم ما دلایل متعدد و پیچیده‌ای دارد که بحث درباره آن در این مقال نمی‌گنجد.

کمیل انتظاری

فرهنگ و هنر

newsQrCode
برچسب ها: کتاب کتابخانه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها