نقد و بررسی 4 بازی‌ موبایلی ایرانی

از چالش تا سرگرمی را تجربه کنید

نقد و بررسی بازی Armikrog

دنیـای گِلی

یکی از خاطره‌‌سازترین بازی‌‌های دهه‌ 90 میلادی و به نوعی سردمدار بازی‌های مستقل، عنوان The Neverhood بود.
کد خبر: ۸۴۹۳۹۳
دنیـای گِلی

به گزارش جام جم کلیک ،هنوز خیلی از دوستداران بازی، دیسک یا فایل‌‌های آن را نگه داشته‌‌اند و پازل‌‌های سخت، گرافیکی که همه‌ چیز آن با گِل و خمیر طراحی شده بود و موسیقی دهانی و خاطره‌‌انگیز آن را به یاد دارند.

دلربایی و معصومیتی خاص در بازی وجود داشت که آن را تا امروز در خاطره‌ها ثبت کرده است.

Armikrog به نوعی دنباله‌ معنوی آن بازی به شمار می‌‌رود که توسط Doug TenNapel نوشته شده و به‌دست توانای هنرمند‌های زبده‌ تیم سازنده همچون Ed Schofield و Mike Dietz شکل گرفته است.

بازی سال 2013 روی سایتKickstarter قرار گرفت و موفق شد با دریافت حمایت مالی مردمی، به‌طور جدی وارد مرحله تولید شود.

زمان انتشار بازی بارها با تاخیر مواجه شد و هر بار انتظار مخاطبانی که سال‌‌ها منتظر چنین عنوانی بودند، افزایش یافت.

اما حالا با گذشت تقریبا 20 سال از انتشار اولیه ‌ The Neverhood، ماجراجویی جدیدی پیش‌روی ما قرار گرفته تا در آن غوطه‌‌ور شویم.

بازی با یک سکانس انیمیشنی بسیار زیبا و جذاب شروع می‌‌شود که در آن قهرمان داستان Tommynaut و همراه او Beak Beak در آرمیکروگ که مجموعه‌‌ای از سیاره‌ Spiro5 است، سقوط می‌‌کنند.

در میان دیوارهای این مجموعه معماهایی نهفته که منتظر کشف شدن هستند، رازهایی که باید گشوده شوند و داستان و تاریخچه‌ای‌ که به مرور مشخص می‌شود.

با پیشرفت قصه و جلو رفتن هرچه بیشتر تامی‌نات و بیک‌‌بیک در دل ساختمان ویرانه‌ بیگانه‌‌ها، با چیزهای عجیب و غریب فراوانی مواجه می‌‌شوید که سد راه شما و هدفتان که رسیدن به خانه است، شده‌‌اند.

بازی از ابتدای شروع همان روح و شوخی‌‌های بامزه‌‌ای را دارد که از سازنده‌ The Neverhood انتظار می‌‌رود و اتمسفر همان بازی را به یاد آورده و ارجاعاتی هم به آن دارد.

گیم‌‌پلی بازی به توانایی شما در جست‌وجوی محیط و سر درآوردن از ساز و کار چیزها متکی است و معمولا به رفتن از اتاقی به اتاق دیگر برای یافتن اشیایی خلاصه می‌‌شود که بعدا به کارتان خواهد آمد.

قانون طلایی و عهد دقیانوس بازی‌‌های اشاره و کلیک یعنی کلیک کردن روی هر چیزی که در محیط می‌‌بینید، در بازی با قدرت لحاظ شده و باید امیدوار باشید با این کار بتوانید با قرار دادن معماهای مختلف کنار هم، راه‌حلی برای آنها پیدا کرده و راه ورود به قسمت بعدی ساختمان متروکه بیگانگان را باز کنید.

در هر لحظه از بازی که بخواهید می‌‌توانید با یک کلیک ساده روی کاراکتر یا بیک‌‌بیک، هدایت آنها را به عهده بگیرید. توانایی‌‌های بیک‌‌بیک به او اجازه می‌‌دهد تا بتواند از درهای کوچک عبور کرده و گاهی پرواز کند که برای پیدا کردن آیتم‌‌هایی که در محیط پراکنده شده‌‌اند، مفید است.

از سوی دیگر، تامی‌نات هیچ قدرت یا توانایی به خصوصی ندارد جز پروتاگونیست ماجرا بودن، البته اگر این قبول باشد!

نیاز به تغییر کاراکتر بین تامی‌نات و بیک‌‌بیک در بازی واضح و مشخص است مثلا دکمه‌‌ای باید فشرده شود یا کسی روی آن بایستد.

نکته‌ ظریف پی بردن به ترتیب انجام دادن این کارهاست، زیرا در محیط سرنخی بصری که شما را در این امر راهنمایی کند، تقریبا وجود ندارد.

از آنجا که تعاملی جز کلیک کردن روی چیزها و رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر وجود ندارد، مکانیک‌‌های گیم‌‌پلی بازی بسیار ساده است با این حال پیچیدگی کنترل‌های بازی شاید توی ذوق مخاطبان بزند.

منطق بازی‌‌های قدیمی تا حد زیادی در Armikrog رایج است مثلا احتمالا مدت زیادی را باید صرف پی بردن به این نکته کنید که برای تعامل با یک نقطه یا استفاده از یک آیتم، دقیقا در جای درست قرار نگرفته‌‌اید.

از طرفی لحظاتی نیز در بازی وجود دارد که عکس این قضیه صادق است و اکشن‌‌ها را از فاصله‌ بسیار دوری می‌‌توانید انجام دهید؛ مثل سکانس حرکت در واگن که اگر مراقب نباشید کاراکتر را به جهات مختلفی پرتاب می‌کند.

پازل‌‌های بازی بسیار متنوع بوده و از لحاظ ساختاری نیز همین گونه است، یعنی از معماهای سر راست و ساده گرفته تا نمونه‌‌های به شدت دیوانه‌ و گیج‌‌کننده در بازی وجود دارد.

تعدادی هم معمای معقول و متعادل وجود دارد که لذت وافری به شما می‌‌دهد. از جمله‌ این نمونه‌‌های جذاب می‌‌توان به معماهای موسیقی محور اشاره کرد که از شما می‌‌خواهد اشیایی را به ترتیب خاصی در جایشان قرار دهید.

در بیشتر قسمت‌‌های بازی، حل کردن معماها به توانایی شما در پیگیری کردن تم و اتمسفری خاص یا به یاد آوردن نشانه‌‌ها، سمبل‌‌ها و الگوهایی که در طول سفرتان در بازی با آنها مواجه شده‌‌اید، بستگی دارد.

بنابراین اگر می‌‌خواهید کارتان به یوتیوب برای تماشای فیلم‌‌های پشت سر گذاشتن معماها یا سایت‌‌هایی که راهنمای قدم به قدم می‌‌نویسند نیفتد، بهتر است از همان شروع بازی کاغذ و قلمی نزدیک خود داشته باشید.

Armikrog دست بازیکن را نمی‌‌گیرد و به شما نشانه‌ای از درست یا غلط بودن کارهایی که می‌‌کنید، ارائه نمی‌‌کند.

در نتیجه کلیک کردن کورکورانه روی محیط، استراتژی غالبی به شمار می‌‌رود و اغلب مجبور می‌‌شوید چند بار به محیط‌‌های تکراری بازگردید تا متوجه شوید چیزی را از قلم نینداخته‌‌اید.

همچنین تعدادی پازل‌‌های مبتنی بر رنگ در بازی وجود دارد که نارنجی و قرمز یا آبی و بنفش در آنها به شدت شبیه هم هستند و افرادی که مشکلاتی در تشخیص رنگ دارند، قطعا با معضلی جدی در این قسمت بازی مواجه خواهند شد.

Armikrog نمی‌‌تواند به پای The Neverhood برسد یا از آن سبقت بگیرد، ولی این سرنوشتی است که هر دنباله‌‌ای که در حوزه‌ سرگرمی برای یک محصول شاهکار و موفق ارائه می‌‌شود، معمولا به آن دچار می‌شود.

بازی به خوبی یاد و خاطره‌ The Neverhood را برایتان زنده می‌‌کند و اگر واقعا شیفته و عاشق آن بازی باشید، ممکن است از بسیاری از ایرادها و خطاهای Armikrog نیز چشم‌پوشی کنید.

ولی عادت کردن به ساختار بازی برای افرادی که آشنایی قبلی با آثار سازنده ندارند، کاری بسیار دشوار و سخت خواهد بود.

Armikrog

پلتفرم : PC، Linux، Mac

ناشر: Pencil Test Studio

سازنده: Versus Evil

سبک: ماجرایی

امتیاز: 7

قیمت نسخه اورجینال استیم:

24.99دلار

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها